raskausdiabeetikot synnyttämässä karkin ja limsan voimalla...

• Viestiketjun aloittaja ttppii
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Sua varmaan ärsyttää, mutta mulla oli paino ennen raskautta 85kg, nyt 95 ja viikkoja 30. Pituutta 160. Sokerirasituksessa arvot 4.7, 6.8, 6.1.

Eikö vitutakkin? Ihana syödä suklaata, mums! :p Mulla on super-haima. :D

"vieras"
Naurettavaa. Totta helkkarissa alipainoisetkin voivat varustautua synnytykseen limsoilla ja karkeilla, kun on hyvä olla sellaista mistä saa nopeasti energiaa. Ei siitä vauvalle haittaa ole. Jos lääkäri kuvittelee, että synnytysruoasta voi päätellä, että sitä samaa äiti on suuhunsa laittanut raskauden ajan, niin kovin yksinkertainen saa olla.

"vieras"
Mitä se nyt sitten tarkoittaa, että synnyttäjä tulee sairaalaan limsapullon ja karkkipussin kanssa? voihan olla, että on kitkuttanut monta kuukautta tarkalla ruokavaliolla vauvan hyvinvoinnin vuoksi ja haluaa synnytyksen jälkeen pitkästä aikaa saada jotain herkkua.

"Mama"
Hassua tuo ettei synnyttämään saisi ottaa nameja mukaan. Itse kun olin raskaana viitisentoista vuotta sitten, kirjoissa yms ohjeissa kerrottiin että synnytykseen voi ottaa esim suklaata ja muuta hyvää mukaan. Energiaa kun tarvitaan. Ei kai ne kilot siinä synnytysvaiheessa tupsahda.
Itse varasin suklaapatukoita mukaan. En tosin niitä muistanut syödä. Paino nousi raskausaikana 8 kiloa.
Omalla kohdallani kadun sitä, että lihomisen pelossa olin paremminkin syömättä ja siitähän vauva eniten kärsii.
Olikin hivenen pienipainoinen syntyessään. Pieni painoisena syntyneellä on isommat riskit aikuisena sairastua esim sydän ja verisuonisairauksiin.

yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää ettei se alkupaino automaattisesti kerro siitä että sulla on/tulee olemaan raskausajan diabeetes! ihan normi painoinen(kin) odottaja voi sen saada..
esim. minä olen obeesi,sokereissa ei koskaan (3raskautta) ole ollu ongelmia. serkku ihanne painossaan raskausajan diabeetes tulla poksahti..

Mitä yleisesti odotusajan ravintoon tulee niin kun miettii alkuraskauden pahoinvointeja niin kyllähän sitä pyrki syömään sellaista mikä sattui sisällä pysymään. Vaikka ei olisikaan mitään ihanneravintoa ollut. Ikävä kyllä tuostakin napostelusta jää helposti tapa.

Nyt kun neljännessä raskaudessa on lisäksi ollut loppuraskauden pahoinvointia, niin kieltämättä olen taas itsekkäästi syönyt sitä mitä pystyn ja mikä suurimmalla todennäköisyydellä pysyisi ainakin hetken sisällä. Ei voisi oikeastaan vähempää kiinnostaa mitä vauvan hyvinvoinnin vuoksi kuuluisi syödä ja voisin jopa hermostua jos neuvolassa pidettäisiin puhuttelua väärästä ruokavaliosta.

Ylipainoa ei kylläkään ole ollut vaan alkupainokin normaalipainossa (kylläkin ylärajoja lähestyen) ja painoa näin rv37 on tullut 7kg. Viimeisen 3,5kk aikana 2kg, ja itseasiassa viimeisen kuukauden aikana paino on tippunutkin. Jos tuntuisi että synnytykseen kaipaisin suklaata niin varmasti sitä ottaisin mukaan. Nyt kuitenkin lähinnä haaveilen siitä että vauvan synnyttyä pystyy taas syömään normaalin lautasellisen tavallista ruokaa...

Muoks. Eikä siis ole raskausdiabetestakaan

Viimeksi muokattu:
No jaa.. painon takia minutkin laitettiin sokerirasitukseen molempien raskauksien aikana. Arvot olivat täysin normaalit, ei yhtään koholla.

Enkä minä karkilla ja limsalla lihonut, vaan pääasiassa ihan tavallisella ruualla. Ruokahalu vaan oli ihan järkyttävä, eikä liikuntaa ollut syödyn määrään nähden riittävästi. En vetänyt hernettä nenään, kun neuvolan terkka painosta puhui, olin samaa mieltä hänen kanssaan siitä, että liikaa on tullut, mutta en kyllä raskauden aikana varsin laihduttamaan ruvennut. Ruokavaliota kevensin ja söin pienempiä annoksia, mutta painonnousu sen kuin kiihtyi loppua kohden.

Synnärillä mulla oli mukana pari suklaapatukkaa juuri sen takia, että kun 11 tuntia aherrat ja puserrat siellä syömättä, voi iskeä vähän huono olo.
Patukat kuitenkin jäivät syömättä. Toin ne vielä kotiinkin sairaalasta, että ei mulla nyt ihan ylitsepääsemätön himo siihen suklaaseen kuitenkaan ollut..
Että kaksi kertaa kävin karkkien kanssa synnyttämässä ja join varmaan litratolkulla talon tarjoamaan sokerimehua :xmas:

Mä en ymmärrä miksi pitää herne vetää nenään. Mulla oli rasituksessa yksi arvo rajalla ja kerroin ihan rehellisesti makeanhimosta ja siitä, että olin vetänyt karkkia ihan liikaa. Ja otin opikseni, karkit vaihtui mansikoihin ym heti tuloksen jälkeen. Mulle ei tullut yhtään raskauskiloa, siksi tuo makeansyönti lähti vähän lapasesta. Nyt synnytyksestä 3,5 kk ja -20 kg :)

"öttiäinen"
Minä painoin kolmannesta 56kg kun aloin odottaa ja pituutta on 161cm.
paino nousi 63kg asti.
Raskausdiabetes todettiin viikolla 30+jotain.

Olin laiha ja olen edelleen.

Mulla oli muistaakseni mukana 0,5 litran Pepsi max pullo, kurkkupastilleja, salmiakkia ja suklaata. En edes muista joinko sen limsan ennen synnytystä, muutaman karkin ainakin söin, suklaata söin vasta kun vauva oli jo syntynyt.

Mulle kaikki varoitteli ja ohjeisti siitä että synnytyksen jälkeen tulee ihan valtava energian tarve joten pitää varata mukaan herkkuja. Suurin osa herkuista kyllä tuli kotiin takaisin, koska tykkäsin sairaalan ruoasta ja sitä tarjottiinkin paljon joten omia eväitä ei tarvinnutkaan juuri ollenkaan.

Lähdekriitikko
Ja mistähän tämäkin jymyuutinen on taas peräisin :headwall: ...kah, tunnetusta laatujournalistiikan helmestä Iltalehdestä! Lehti, jossa siis ei suinkaan keksitä kohuotsikoita tyyliin "koko kansa suuttui" parin mielipidekirjoituksen perusteella tai vedellä mutkia suoriksi tieteellisiä tutkimuksia popularisoidessa.

Se on varmasti totta, että ylipaino on lisääntynyt viime vuosikymmeninä, ei toki vain Suomessa vaan kaikkialla (länsi)maailmassa. Tuosta jutusta vain oli "unohtunut" esim. se, että raskausdiabetes on yleistynyt (tai sitä osataan epäillä ja etsiä) myös täysin normaalipainoisten odottajien joukossa. Kyseessä ei siis todellakaan ole mikään läskien tauti, vaan enemmän geeniperimästä johtuva sairaus.

Itse olen reippaasti ylipainoinen, valitettavasti, mutta kummassakaan raskaudessani ei ollut ongelmia. Toki kyllä pyrinkin syömään raskausaikana järkevämmin kuin muulloin. Sen sijaan taas parikin samoihin aikoihin odottanutta mammakaveria, jotka molemmat huomattavan hoikkia, sairasti raskausdiabeteksen, eikä toisella heistä edes ruokavalio auttanut vaan lääkitykselle joutui. Tietenkin ylipaino lisää riskiä sairastua, mutta riskiä lisääviä tekijöitä on paljon muitakin. Kas kummaa, ettei niistä koskaan kirjoiteta...

On ikävää, että rd leimataan pelkäksi läskitaudiksi esimerkiksi siksi, että silloin siitä tulee jotenkin häpeällinen sairaus. Esimerkiksi eräs tuttuni kieltäytyi menemästä sokerirasituskokeeseen, vaikka hänellä oli virtsassa sokeria, koska "minähän olen hoikka, ei minulla mitään voi olla". (Tapahtui viitisen vuotta sitten, ilmeisesti nykyään kai kuitenkin kaikkien täytyy rasituksessa käydä? Toivottavasti näin!) Surettaa vain ajatella, että hän asetti vauvansa vaaraan puhtaasti turhamaisuuden takia.

Lähdekriitikko
Ja vielä jatkan sen verran, että itsekin esikoisen odotuksessa kysyin lääkäriltä huolissani, voiko ylipainoni aiheuttaa vauvalle jotain ongelmia. Lääkäri tokaisi siihen hyvin suorasukaisesti, että lopeta huolehtiminen, heillä on huolta ja ongelmia päihdeäideistä ihan kylliksi, tämä on todella pikkujuttu.

"annamanna"
itse ylipainoisena äitinä kävin kaksi kertaa sokerirasituksessa. Kummallakin kerralla arvot normaalit. Pidit tarkastusta hyvänä asiana, eikä minua haitannut se, että neuvolassa painoni otettiin esille. Ainoat negatiivisena kokemani asiat olivat kun ultrassa lääkäri totesi minun olevan lihava, että taas tulee iso sokerivauva (lapsi syntyi rv 41+4 juuri ennen käynnistykselle lähtöä ja painoi sen normit 3300g ja oli ja on edelleen täysi terve ja normaalipainoinen lapsi). Toinen kerat oli jälkitarkastuksessa kun lääkärin totesi minun täytyvän ottaa heti ehkäisy käyttöön, jotten tulisi taas raskaaksi, kun silloin ei voi laihduttaa ja paljonko sulla vielä on raskauskilojakin jäljellä...(painoa tuli odotusaikana n. 6kg ja tuolloin painoin -9kg siitä raskautta edeltäneestä painosta)

"annamanna"
Ai niin, synnytyksessä oli mukana 0,5l fanta pullo ja rasia suklaarusinoita. Namut söin vasta kotona, mutta limupullon litkin osastolla ollessani niiden viiden päivän aikana.

........................
Mulla oli rd molemmissa raskauksissa, lähtöpaino kumpaankin oli 69kg, pituutta 176cm.

Mutta en kyllä tajunnut ottaa herkkuja mukaan synnytykseen. Sairaalan tarjoamat sokerimehut ja -jogurtitkin vähän arveluttivat, koska ajattelin, että juuri ennen synnytystä sellaisten syöminen voisi olla vieläkin haitallisempaa kuin muuten.

JustJoo
Mulla oli rd molemmissa raskauksissa, lähtöpaino kumpaankin oli 69kg, pituutta 176cm.

Mutta en kyllä tajunnut ottaa herkkuja mukaan synnytykseen. Sairaalan tarjoamat sokerimehut ja -jogurtitkin vähän arveluttivat, koska ajattelin, että juuri ennen synnytystä sellaisten syöminen voisi olla vieläkin haitallisempaa kuin muuten.
Niin, on kummallista, että jostain limsapullosta nostetaan haloo, vaikka sairaalan omissakin tarjoomuksissa on ihmettelemistä. Moni ei varmaan edes tajua, miten paljon piilosokeria on vaikkapa jugurtissa tai noissa mehuissa. Tai ehkäpä Seinäjoella tarjoillaan äideille vain vastapuristettua luomutuoremehua ja agavesiirapilla makeutettua chia-puuroa... :lol:

........................
Niin, on kummallista, että jostain limsapullosta nostetaan haloo, vaikka sairaalan omissakin tarjoomuksissa on ihmettelemistä. Moni ei varmaan edes tajua, miten paljon piilosokeria on vaikkapa jugurtissa tai noissa mehuissa. Tai ehkäpä Seinäjoella tarjoillaan äideille vain vastapuristettua luomutuoremehua ja agavesiirapilla makeutettua chia-puuroa... :lol:
Niinpä! Ja kun kävin äitipolilla rd-seurannoissa, niin siellä oli rd-äideille välipaloiksi tarjolla riisifruttia!!! Siis oikeesti, en nyt yhtäkkiä keksi diabeetikolle surkeampaa välipalaa, jos karkit ym herkut jätetään laskuista. Munkin kokemukset on Seinäjoelta, ehkä muualla ollaan fiksumpia? Sekin nauratti, kun tää asiasta vaahtoava täti on töissä juurikin siellä Seinäjoella, kannattaisikohan hänen nyt keskittyä myös siihen oman lafkansa toimintakulttuuriin vähän paremmin ennen kuin aloittaa sormella osoittelun...

Yhteistyössä