Ja mistähän tämäkin jymyuutinen on taas peräisin :headwall: ...kah, tunnetusta laatujournalistiikan helmestä Iltalehdestä! Lehti, jossa siis ei suinkaan keksitä kohuotsikoita tyyliin "koko kansa suuttui" parin mielipidekirjoituksen perusteella tai vedellä mutkia suoriksi tieteellisiä tutkimuksia popularisoidessa.
Se on varmasti totta, että ylipaino on lisääntynyt viime vuosikymmeninä, ei toki vain Suomessa vaan kaikkialla (länsi)maailmassa. Tuosta jutusta vain oli "unohtunut" esim. se, että raskausdiabetes on yleistynyt (tai sitä osataan epäillä ja etsiä) myös täysin normaalipainoisten odottajien joukossa. Kyseessä ei siis todellakaan ole mikään läskien tauti, vaan enemmän geeniperimästä johtuva sairaus.
Itse olen reippaasti ylipainoinen, valitettavasti, mutta kummassakaan raskaudessani ei ollut ongelmia. Toki kyllä pyrinkin syömään raskausaikana järkevämmin kuin muulloin. Sen sijaan taas parikin samoihin aikoihin odottanutta mammakaveria, jotka molemmat huomattavan hoikkia, sairasti raskausdiabeteksen, eikä toisella heistä edes ruokavalio auttanut vaan lääkitykselle joutui. Tietenkin ylipaino lisää riskiä sairastua, mutta riskiä lisääviä tekijöitä on paljon muitakin. Kas kummaa, ettei niistä koskaan kirjoiteta...
On ikävää, että rd leimataan pelkäksi läskitaudiksi esimerkiksi siksi, että silloin siitä tulee jotenkin häpeällinen sairaus. Esimerkiksi eräs tuttuni kieltäytyi menemästä sokerirasituskokeeseen, vaikka hänellä oli virtsassa sokeria, koska "minähän olen hoikka, ei minulla mitään voi olla". (Tapahtui viitisen vuotta sitten, ilmeisesti nykyään kai kuitenkin kaikkien täytyy rasituksessa käydä? Toivottavasti näin!) Surettaa vain ajatella, että hän asetti vauvansa vaaraan puhtaasti turhamaisuuden takia.