Raskausdiabeetikkoja paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rd

Vieras
Oireileeko teillä sokeriarvojen nousu mitenkään? Mulle saatiin rasituskokeessa viikko sitten paastoarvoksi 5,4, mikä kuulemma on 0,1 yli sen rajan, mikä meidän kunnassa on. Nyt olen kiinnittänyt huomiota siihen, että n. 1h-1,5h syömisestä mulle tulee heikko olo: sydän alkaa tykyttää ja alkaa huipata. Siihen auttaa, jos pystyn menemään makuulle. Itse sokerirasituksessa tuli tuo olo, tosi pahana vielä. Verenpaine oli tuolloin luokkaa 85/55. 1h:n arvo oli juuri viitearvo, eli tasan 10.

Voiko siis sokeriarvot aiheuttaa tätä oloa vai onko kyse verenpaineesta? Entä voiko sokeriarvot mitenkään olla yhteydessä verenpaineeseen....? Neuvola-aikakin mulla on vasta 2 viikon päästä, jolloin kuulen lisää asiasta.

Mulla oli ihan samat oireet ku sulla. Ja olikin aika paha rd - selvisi vasta rv 30, kun puhkesi yllättäen. Sokeriarvot voi tosiaan aiheuttaa kuvailemaasi oloa. Verenpaine ei pitäis oireilla, paitsi sulla oli kyllä tosi alhainen, onkohan oikein mitattu? Millä rv:lla olet?

Siis noin alhainen verenpaine varmasti huippaa! Mutta on sulla selvästi koreammat vs-arvot, kuin mulla..Mulla korkeimmillaan tuhdin aterian jälkeen 7,6 2 tunnin kuluttua.

Tuleeko sulle myös sellainen kylmä hiki koko kasvoille, alkaako sulla täristä kädet ja tulee yleinen tosi kova heikotus, että pakko päästä istumaan tai makaa,jolloin helpottaa?

Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
Mulla oli ihan samat oireet ku sulla. Ja olikin aika paha rd - selvisi vasta rv 30, kun puhkesi yllättäen. Sokeriarvot voi tosiaan aiheuttaa kuvailemaasi oloa. Verenpaine ei pitäis oireilla, paitsi sulla oli kyllä tosi alhainen, onkohan oikein mitattu? Millä rv:lla olet?

Mittasin verenpaineen kaksi kertaa: terveyskeskuksen aulassa oli laite. Oon aikaisemminkin saanut silloin tällöin noita lukemia. Yleensä mulla on n. 100-110/60-65 eli yläpaine oli mullekin melko alhainen.

Viikkoja mulla on 25+.

Alkuperäinen kirjoittaja ok:
Siis noin alhainen verenpaine varmasti huippaa! Mutta on sulla selvästi koreammat vs-arvot, kuin mulla..Mulla korkeimmillaan tuhdin aterian jälkeen 7,6 2 tunnin kuluttua.

2 tunnin arvo rasituksessa mulla oli tasan 7.

Tuleeko sulle myös sellainen kylmä hiki koko kasvoille, alkaako sulla täristä kädet ja tulee yleinen tosi kova heikotus, että pakko päästä istumaan tai makaa,jolloin helpottaa?

Ei mulla ihan noin pahana... Tuntuu, että ei oikein saa happea ja sydän tykyttää ja ylös noustessa huimaa. Oireet häviää, jos pääsen makaamaan. Istuminen ei auta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei mulla ihan noin pahana... Tuntuu, että ei oikein saa happea ja sydän tykyttää ja ylös noustessa huimaa. Oireet häviää, jos pääsen makaamaan. Istuminen ei auta.

Mulla oli toi kylmä hiki, tärinä ja kova heikotus. Mut arvotkin oli paasto:6, 1h arvo oli 11,9 ja 2 h arvo oli 9,1

Eli rasituksessa oli kaksi patologista arvoa, paasto ja tuo tunnin arvo, raja-arvollakin nimittäin jo saa diagnoosin ainakin Tren seudulla. Neuvolasta sulle pitäisi nyt tulla kotiseuranta ja ehkä jopa lähete ä-polille kun kaksi arvoa on "pielessä." Kotiseurannassa katsotaan nimenomaan tuota tunnin aterian jälkeistä arvoa, jolloin sulla tuo huono olo tulee.

Soitappa neuvolaan ja kerro olostasi, kyllä ne varmaan saa sulle aikaistettua ajan.

Raskausdiabetestä voit hoitaa ruokavaliolla eli ala karppaamaan! Raskaana kannattaa tietty jonkin verran hiilareita syödä mutta sokeri ja vaalea vehnä kannattaa jättää kokonaan. Mullakin oli arvot hieman koholla raskaana ja sain ne normaaliks kun vähensin hiilareita ja lisäsin rasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja karppaaja:
Raskausdiabetestä voit hoitaa ruokavaliolla eli ala karppaamaan! Raskaana kannattaa tietty jonkin verran hiilareita syödä mutta sokeri ja vaalea vehnä kannattaa jättää kokonaan. Mullakin oli arvot hieman koholla raskaana ja sain ne normaaliks kun vähensin hiilareita ja lisäsin rasvaa.

Sama homma täällä. Rasituskokeessa oli 1h arvo kohollaan hieman ja täällä saa diagnoosin jo yhdestä ylityksestä. Kotiin sain mittarin ja karppaamalla tosiaan olen saanut arvot pysymään aisoissa. Pienikin poikkeama karppi-ruokavaliosta nostaa kyllä heti arvoja.

Alkuperäisen kirjoittajan kysymykseen vielä vastaan. Sokeriarvojen nousu tuntuu minulla päänsärkynä ja vähän outona olona. Jos olen syönyt liikaa hiilihydraatteja (harvoin) päätä alkaa koskea ensin ja sitten ehkä tulen hieman väsyneemmäksi. Toki noin alhainen verenpaine aiheuttaa varmasti heikotusta, mutta niin aiheuttaa heittelevät sokeriarvotkin. En tiedä onko sokereilla ja verenpaineella yhteyttä. Minulla on verenpaine pysynyt hyvänä vaikka raskausdiabetes onkin.

Yhteistyössä