Raskausajan vitamiini ILMAN rautaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apua"

Vieras
Löytyykö sellasta enää? En oo löytäny netistä eikä apteekeista, mutta farmaseutit kyllä muistelivat että sellanen on. Mutta, mistäs sen löytäisin? Mulla on hemoglobiini jo ennestään niin korkea, että rautaa en nyt saisi ottaa lisäravinteena. Neuvolaan pystyn soittaa luonnollisesti vasta maanantaina...

[QUOTE="vieras";26984611]Ja miksi pitää ottaa lisävitamiineja?[/QUOTE]

Jokusilla odottajilla tuo ruokahalu oudosti katoaa.. ei silloin saa ravinnosta tarvittavia vitamiineja kun ei mitään pysty syömäänkään.
Ja kun se pieni ihmisen alku kuitenkin kaipaa niitä vitamiineja kehittyäkseen.

[QUOTE="vieras";26984621]Jokusilla odottajilla tuo ruokahalu oudosti katoaa.. ei silloin saa ravinnosta tarvittavia vitamiineja kun ei mitään pysty syömäänkään.
Ja kun se pieni ihmisen alku kuitenkin kaipaa niitä vitamiineja kehittyäkseen.[/QUOTE]

Ei se pelkillä vitamiineilla kasva ja sikiö ottaa elimistöstä just sen mitä se tarvii.

Minä otin ihan tavallista monivitamiinia, jossa ei a-vitamiinia. Rauta laittaa niin vatsan kovaksi ettei se mulle sovi pieninäkään määrinä, siksi siis. Tosin onhan se kyseenalaista tarvitseeko mitään vitamiinia purkista, mutta alkuraskauden pahoinvointi teki ruokavalion niin yksipuoliseksi... Loppuraskaudessa otinkin purkista enää kalkkitabletteja.

[QUOTE="vieras";26984621]Jokusilla odottajilla tuo ruokahalu oudosti katoaa.. ei silloin saa ravinnosta tarvittavia vitamiineja kun ei mitään pysty syömäänkään.
Ja kun se pieni ihmisen alku kuitenkin kaipaa niitä vitamiineja kehittyäkseen.[/QUOTE]

Vauva kyllä ottaa äidin elimistöstä kaiken tarvitsemansa. Äidin kunnon takia kannattaa ottaa niitä vitamiineja joko purkista tai ruoasta.

[QUOTE="vieras";26984622]Edelleenkin! Miksi pitää ottaa lisävitamiineja?? Eikö normaali tuokavalio riitä vai oletteko jotenkin elimistöltään vajavaisia??[/QUOTE]

Mikä vidu sua riepoo, huono päivä? Jäikö aamukiireessä käsi patterin ja seinän väliin? Mitä helvettiä se sun persettä kutittaa pätkän vertaa, jos joku haluaa turvata lapselleen parhaat mahdolliset kasvuolosuhteet? Löysää pipoo ja mee ottaan happee, joku lääkitys vois myös auttaa...

[QUOTE="äitix4";26984720]Mikä vidu sua riepoo, huono päivä? Jäikö aamukiireessä käsi patterin ja seinän väliin? Mitä helvettiä se sun persettä kutittaa pätkän vertaa, jos joku haluaa turvata lapselleen parhaat mahdolliset kasvuolosuhteet? Löysää pipoo ja mee ottaan happee, joku lääkitys vois myös auttaa...[/QUOTE]

Ohops, heh.. Juu taisin osua arkaan paikkaan kun tiedustelin miksi pitää ottaa lisävitskuja. Epälemättä tulee mieleen että tulevan äidin on pakko olla alkoholisti tai narkkari jos ei syö koskaan mitään mistä sikiö saa kasvuaineensa. Sikiö ottaa äidin elimistöstä sen mitä se tarvii, äitiä se heikottaa sitten jos heikottaa mutta niin pitkälle tilanne ei käytännössä voi mennä normaali olosuhteissa. Olet huvittava :laugh:

Kiitos, tiedän :D:D:D:D
Ei tää oo mikään arka paikka, mä en vaan ymmärrä tommosta kiihkoilua, et pitää tulla tahallaan rääkkymään ja räkyttään tämmösestä asiasta, joka nyt luulis olevan jokaisen omassa vapaassa harkinnassa. Edelleen, miten se sulta on pois, jos joku haluaa et lapsi voi hyvin ja itse voi hyvin? Friikkiä, todella.

[QUOTE="vieras";26984744]Ohops, heh.. Juu taisin osua arkaan paikkaan kun tiedustelin miksi pitää ottaa lisävitskuja. Epälemättä tulee mieleen että tulevan äidin on pakko olla alkoholisti tai narkkari jos ei syö koskaan mitään mistä sikiö saa kasvuaineensa. Sikiö ottaa äidin elimistöstä sen mitä se tarvii, äitiä se heikottaa sitten jos heikottaa mutta niin pitkälle tilanne ei käytännössä voi mennä normaali olosuhteissa. Olet huvittava :laugh:[/QUOTE]

Esimerkiksi foolihappolisää kannattaa syödä jo raskauden suunnitteluvaiheessa (foolihapon puutteella yhteys sikiön spina bifida- epämuodostumaan):

Foolihappo – Wikipedia

Foolihappoa ei välttämättä saa tarpeeksi ravinnosta. Monissa maissa kaikille lisääntymisikäisille naisille suositellaan foolihappolisää. D-vitamiinilisää suositellaan Suomessa myös, tämän varmaan jo tiesit?

Toisekseen ihmisillä voi olla allergioita tai ruokamieltymyksiä eikä kaikkia ravintoaineita saa monipuolisesti ravinnosta.

Että voi olla painaa porukkaa, suosituksia kytätään silmtä sykkyrällä varmaan yötä päivää, epälemättä te olette ottaneet ainakin sen sikapiikin, ihan varmasti olette, onneksi luonto korjaa heikommat ja hyväuskoisimmat typerykset kuten teidät hyvissä ajoin pois, eihäne teillä onnistu edes veden juominen jos sitä ei ole kunnolla kloorattu. Vitun vammaset typerykset!!

[QUOTE="vieras";26984869]Että voi olla painaa porukkaa, suosituksia kytätään silmtä sykkyrällä varmaan yötä päivää, epälemättä te olette ottaneet ainakin sen sikapiikin, ihan varmasti olette, onneksi luonto korjaa heikommat ja hyväuskoisimmat typerykset kuten teidät hyvissä ajoin pois, eihäne teillä onnistu edes veden juominen jos sitä ei ole kunnolla kloorattu. Vitun vammaset typerykset!![/QUOTE]

:hug: :flower:

NO kerropa mulle miks niitä EI saa ottaa? Mitä HAITTAA siitä on? Jos en oo narkki, enkä juoppo, enkä tupakoi ja syön normaalisti, niin mitä hemmettiä se haittaa jos otan niitä vitamiineja? MIKS se sua niin suunnattomasti ärsyttää? Eikö se oo mun oma hlökohtainen asia, mihin rahani tuhlaan, häh! Kannatan lisävitamiinin käyttöä ihan terveydenhoitoalan ammattilaisenkin näkökulmasta.

[QUOTE="vieras";26984869]Että voi olla painaa porukkaa, suosituksia kytätään silmtä sykkyrällä varmaan yötä päivää, epälemättä te olette ottaneet ainakin sen sikapiikin, ihan varmasti olette, onneksi luonto korjaa heikommat ja hyväuskoisimmat typerykset kuten teidät hyvissä ajoin pois, eihäne teillä onnistu edes veden juominen jos sitä ei ole kunnolla kloorattu. Vitun vammaset typerykset!![/QUOTE]

Joko sä seurustelet täällä ittes kanssa :D:D Onhan siinä se hyvä puoli ku ite kysyy ja ite vastaa, niin on mieluisat jutut.

Kyllähän ne näitä suosittelevat ihan neuvolastakin. Mulle tosin sanottiin, että riittää d-vitamiini ja foolihappo. D-vitamiinia olisi hyvä syödä jokaisen, ei pelkästään raskaanaolevien.

Yhteistyössä