Raskausajan ruokavaliosuositukset ottaa päähän!

• Viestiketjun aloittaja "Maaru"
  • Ensimmäinen viesti
juuu
[QUOTE="aapee";24943452]Samaa mäkin oon ihmetellyt, että miksi nykyään on niin paljon enemmän kieltosuosituksia kuin ennen. Joko on tieto lisääntynyt tai varovaisuus.

[/QUOTE]

Niin, sekä tieto, että varovaisuus sen myötä ovat tietenkin lisäntyneet. :) Onhan kaikille tieteen aloilla näinä vuosikymmeninä menty eteenpäin. Miksei siis tässäkin?

Ja usko mua, jos viranomaiset tietäisivät mahdollisista ruokaan liittyvistä riskeistä eivätkä informoisi odottajia, sehän olisi törkeää! Kaikki, mukaanlukien itsesi, olisivat varmasti vähintään tuohtuneita, jos tietoa pimitettäisiin. Eli ajattelepa näin päin asiaa.

Kuulin, että nykyään vain yksi vauva kahdessa vuodessa syntyy listerian vammauttamana kun ennen luku oli suurempi. Mielestäni vaivan arvoista, vai mitä? En löydä tarkempia lukuja nyt, mutta eikähän tietoa löydy jos haluaa tarkemmin tietää..

jassoo
[QUOTE="hmm";24943592]Tuo on ihan vain suomalaista hysterisointia ja siinä kaikki.
Maksaa ei kannata syödä, mutta ei siihenkään kuole, jos sitä joskus maistaa. Kaikkea muuta voi syödä kohtuudella ja normaalisti huuhdellen! Suomalaiset rakastavat stressaamista...stressi on huomattavasti vakavampi riski vauvallekin, kuin mikään "kielletty" ruoka...[/QUOTE]

:) No, sähän voi hokea itsellesi tätä, että on vaan suomalaishysteriaa.. Hysteriaa ei todella tarvitse olla missään muodossa, mutta kyllähän noissa suosituksissa jotakin perää on.

Eikä millään tavalla liity yksin Suomeen. Toisessa maassa odottaneena ja synnyttäneenä tiedän, että muualla on todella pitkälle samat jutut. Vain yksityiskohdat vaihtelee.

Ja ruokaan liittyvä huolehtiminen ei kenelläkään tervejärkisellä aiheuta niin kovaa stressiä, että haittaisi sikiötä. :)

"mamii"
:) No, sähän voi hokea itsellesi tätä, että on vaan suomalaishysteriaa.. Hysteriaa ei todella tarvitse olla missään muodossa, mutta kyllähän noissa suosituksissa jotakin perää on.

Eikä millään tavalla liity yksin Suomeen. Toisessa maassa odottaneena ja synnyttäneenä tiedän, että muualla on todella pitkälle samat jutut. Vain yksityiskohdat vaihtelee.

Ja ruokaan liittyvä huolehtiminen ei kenelläkään tervejärkisellä aiheuta niin kovaa stressiä, että haittaisi sikiötä. :)
Ai jaa. No mä oon kolme lasta maailmaan pyöräyttänyt ja kahdessa eri neuvolassa(eri kaupunkien) raskauksien aikana asioinut ja ei yhdenkään raskauden kohdalla mulle kerrottu mistään kiellettyjen ruokien listasta. Neuvoivat vaan ruokaympyrän mukaan syömään terveellistä ruokaa. Ainut mitä neuvottiin välttämään oli maksa. Nuorin on nyt 1v, eli ei edes kovin kauan sitten tapahtuneet neuvolakäynnit...

.....
[QUOTE="mamii";24943739]Ai jaa. No mä oon kolme lasta maailmaan pyöräyttänyt ja kahdessa eri neuvolassa(eri kaupunkien) raskauksien aikana asioinut ja ei yhdenkään raskauden kohdalla mulle kerrottu mistään kiellettyjen ruokien listasta. Neuvoivat vaan ruokaympyrän mukaan syömään terveellistä ruokaa. Ainut mitä neuvottiin välttämään oli maksa. Nuorin on nyt 1v, eli ei edes kovin kauan sitten tapahtuneet neuvolakäynnit...[/QUOTE]

No, vaikka sun neuvolassa ei paljon ruokarajoitteista hoettu, niin yhtä lailla tämä tietous on olemassa. Näytäthän itsekin tietävän niistä vaikkei sulle neuvolassa kerrottukaan.. Ja tosiaan jokainen raskaanaoleva itse päättää, miten sen kanssa toimii. Sanonpahan vaan, ettei ole kyse hysteriasta ja että nämä suositukset on pitkälle samat, missä maassa sitten oletkin.

Eipä oo multa ainakaan kielletty fetaa tai raejuustoa.. Ne on Suomessa valmistettu pästöroidusta maidosta, ainakin ne mitä oon syönyt.. Siin listas on "kielletty" syömästä pästöröimätöntä maitoa/maitotuotteita.. Et lukekaapa se lappulippunen uudestaan.. Ja ne tosiaan suosituksia, myös maksaa syödä mut kohtuudella. Tai sit oon saanu iiihan erillaisen lapun ku muut..

Yhteistyössä