raskausajan rasvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mama2

Vieras
Ihan mielenkiinnosta ja vinkiksi kyselisin teiltä muilta, mitä rasvoja yms. olette käyttäneet raskauden aikana ja miltä viikoilta lähtien? Tarkoitan siis erilaisia raskausarpivoiteita, välilihanhoitovoiteita /öljyjä tms. Ja miten ovat toimineet vai ovatko? Merkki ja saatavuus?
Kiitos, jo valmiiksi kaikille jotka toivon mukaan jaksavat jakaa tiedonjyväsiä ja vinkkejä :)

hei!

olen käyttänyt n. rv 18(? en muista enää) alkaen weledan hoitoöljyä ja välillä apteekin perusrasvaa ja välillä myös kiinteyttävää kosteusvoidetta, jota sattui olemaan jäljellä. Ihan pieniä haaleita raskausarpia havaittavissa muutama, punaisia ei ainakaan vielä. Pitäis varmaan jaksaa vähän useammin rasvata ja huolellisemmin.... nyt siis rv 27+5

välilihaöljyä harkitsen... en muista millä viikolla se piti aloittaa tai jos rasvais sitä jollain muulla

Hei!

Eka raskaudessa käytin natusanin tuoksutonta vauvaöljyä sen jälkeen, kun vatsa alkoi tosissaan kasvaa eli n. rv 25 eteenpäin. En mitenkään kauhean säännöllisesti, mutta ehkä muutaman kerran viikossa. Yhtään raskausarpea ei tullut. Toisessa raskaudessa olen nyt käyttänyt rv 17 alkaen sitä Weleda:n hoitoöljyä, joka tarkoitettu raskausarpien ehkäisemiseen. Haisee tosi voimakkaalle, toivottavasti myös toimii...

Minä rasvailin Lorealin ja Nivean ihan perus kosteuttavilla voiteilla. Arpia ei tullut kun pakaroihin, vaikka samalla tavalla rasvasin nekin. Välilihaa en voidellut lainkaan mutta en myöskään revennyt synnytyksessä vaikka vauva oli iso ja ponnistus kesti pitkään.

Olen kuullut, ettei arpien muodostumiseen voi vaikuttaa, sillä repeämä tulee ihon alaisiin kerroksiin mikäli on tullakseen. Mukavaahan tuo rasvailu oli silti, meillä mies otti tuon rasvailun ihan omaksi jutukseen, itse en itseäni saanut monestikaan voidella...

Juu. Kyllä tieteellisesti taitaa olla niin, ettei rasvaamisesta ole muuta hyötyä kuin pehmeä ja miellyttävän tuntuinen iho. Perusvoiteet ja -öljyt eivät saa imeytyä kovin syvälle ihoon ja raskausarvethan sijaitsevat nimenomaan ihon syvemmissä kerroksissa. Eihän se pintaiho mihinkään repeä... Perintötekijät vaikuttavat eniten raskausarpiin. Kokemuksesta tiedän, että rasvata voi ihan miten paljon vaan eikä auta mitään jos on arpia tullakseen.

Osaako joku sanoa, milloin niitä arpia tulee, jos on tullakseen. Rv37 menossa, ja uskomatonta kyllä, mahassa ei vielä yhtään arpea (kopkop). Rinnoissa kyllä, koska ne kasvoivat viikossa yli yhden kuppikoon, mutta maha on venynyt pikkuhiljaa. Mietin nyt, että voisiko tuudittautua siihen uskoon, että jos tähän asti on selvinnyt, niin selviäisi loppuun asti korkeintaan muutamalla arvella? Vai tuleeko ne yleensäkin vasta ihan lopussa?

En jaksa uskoa, että perintötekijät olisi mulla erityisen hyvät: äiti on kahden raskauden jäljiltä ihan kirjava, ja itselläni näkyy vieläkin selvästi teininä (yli 15 vuotta sitten) tulleet arvet, kun lantio kehittyi yms.

Ja mitä rasvailuun tulee, mulla on niin kuiva iho, että olen sitä aina rasvaillut päivittäin, milloin milläkin rasvalla. Ostin myös Weledan raskausajan hoitoöljyä, mutta kyllästyin siihen viikon jälkeen, kun haisi tosi voimakkaalle ja aiheutti kutinaa. Sen jälkeen taas näitä normaaleja vartalovoiteita, esim. Yves Rocherilta haen usein puolen litran pullon.

Mulle tuli raskausarvet ihan viimeisinä päivinä ennen synnytystä. Lähinnä tuonne alavatsaan ja reisien yläosaan. Rintoihin ei tullut lainkaan, kun ei ne kasvaneet odotusaikana yhtään.
Rasvailin ihoa Doven voiteilla tai sit apteekin perusvoiteilla.