Raskausajan kilppariarvot

Mulla tässä raskaudessa ollut
rv 6+ TSH 1,22 T4V 14
rv 19+ TSH 1,19 T4V 13
Seuraava mittaus ensi viikolla rv 32+

Mulla ei ole tarvinnut annostusta muutta kun arvot ovat noin hyvät. Sama juttu ollut aiemmissakin raskauksissa, perusannoksella menty raskausajatkin. Mulla vajaatoiminta on todettu 13v sitten ja sieltä asti sama lääkitys ollut.
 
Mun mielestä teillä molemmilla vois arvot olla paljon paremmatkin. Tietysti on kovin yksilöllistä, mutta en tiedä ketään joka voi hyvin jos t4 on alle 16. Olettehan tietoisia ettei julkisen puolen lääkärit valitettavasti tiedä tämän sairauden hoidosta tarpeeksi? Hyvä paikka käydä lukemassa asiaa ja perehtymässä omaan sairauteen on Kilpirauhanen - Tietoa ja vertaistukea kilpirauhaspotilaille

Itsellä oli lähtöarvot TSH 2.7 ja T4 13, julkiselta puoleltahan mut naurettiin pihalle, mutta onneksi sitten löysin lääkärin joka antoi koelääkityksen, kas kummaa; Vuosien palelu, turvotus, masennusoireet, ajatuksen hitaus, näköongelmat yms lähti helpottaan jo siinä vaiheessa kun annos oli Thyroxinia 50mikroa.

No, eihän se tietty sitten niin helppoa ollut, taas julkiselle, arvot tsekattiin ja tsh alle 0,5 ja lääkäri halusi lopettaa lääkityksen siihen. olin onneksi sen verran itse lukenut että tiesin tarvitsevani lääkityksen ---> taas yksityiselle lääkäriin, joka katsoi t4 -arvon tuloksia (18) ja myös lähtöarvoja, ja totesi ettet sinä tyttö tuu koskaan näkemään lääkkeetöntä päivää, ja tuplasi thyroxinit. Jonkin ajan päästä uudet labrat, joissa otettiin myös t3-v -arvo ja paljastuikin, että syy miksi mulle tuli vielä takapakkeja, oli siinä ettei mun t4 -hormonista osa käänny t3 -hormoniksi, niinkuin pitäisi. Siispä nyt mennään armourilla, joka on erityislupalääke, ja joka sisältää kaikkia kilpirauhasen tuottamia hormoneja -jota en olis ikinä saanut julkiselta puolelta.

Enkä mä ole ainoa, valitettavasti. Tiedän enemmän potilaita, jotka on joutuneet kääntymään yksityisen puoleen, kuin niitä, jotka olisivat saaneet avun julkiselta. Itseasiassa en tiedä yhtään, joilla hoito olisi myös jatkunut julkisella ongelmitta, kun asenne on pitkälle se, että potilaalle lääkepurrki käteen "yks päivässä, se siitä". Ei oo lähelläkään todellisuutta ja koska kilpirauhanen vaikuttaa raskauteen ja sikiön kehitykseen, kehotan kaikkia vajaatoimintapotilaita etsimään tietoa ja pitämään huolen siitä, että hoidetaan oikein. :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä