Raskausajan diabetes..:(

Heippa te joilla on kokemusta otsikon mukaisesta vaivasta. Itse sain tänään kuulla että minulla on ko vaiva.

Ensimmäinen mittalukema sokereista oli 4.8 ja seuraava 12.1 ja viimeinen 6.8. Olen aivan puulla päähän lyöty ja nyt mietinkin että miten jatkossa, olenko koko loppuelämäni insuliinipiikkien ja pillereisen orja? Miten lapsi (viikkoja pe:na täyteen tulee 29).

Isälläni on myöhäis iän diabetes mutta muilla perheen jäsenilläni/sukulaisillani en ko tautia tiedä olevan.

Auttakaa joku ja kertokaa mitä tämä raskausajan diabetes meinaa. Kun ei osannut tk:ssa hoitajat sanoa muuta kun don´t worry.
 
minulla myös tässä raskaudes raskausajan diabetes, insuliinia ei kovin herkästialoiteta minulla tiukka dieetti sillä arvot pysynyt suht hyvin kunnos, kotona jouduin aluksi mittaan 4krt vkos 4krt päiväs sokereita, niy ku korkeilla viikoil (eli rv 27-36)ja arvot heilahtelee edelleen samallalailla joudun mittaan pari krt vkos, kontrolleja oli muutama sokeripolilla nyt ei vkosta 27 jälkeeen enää ollut ku ei suurta hätää. sokerit pitäisi tasottua vauvan syntymän jälkeen siitä puolen vuoden päästä sokerirasitus. vauvaan voi vaikuttaa et kasvaa isoksi siksi seurataan, minulla kyllä tässä raskaudes käynyt päinvastoin.toivottavasti oli jotain apua
 
Kiitos vastauksestasi:) Tuo helpotti kun sai edes vähän tietoa:) Mulla painoa tullut tasaisesti lisää (alle kg/vko) eli eim itenkään kamalasti. Tosin lapsen kasvusta eivät ole ultrassa mitään maininneet. Jospa tämä menisi ohi ajan kanssa. On se vaan aina järkytys kuulla itsellä olevan joku sairaus....
 
Raskaus diabetes tarkoittaa sun kohdallasi vain kasvanutta riskiä sairastua myöhemmin 2. tyypin diabetekseen. Lapselle se tarkoittaa, että lapsi voi olla isoikokoinen ja keuhkot kehitystä pitää tarkemmin tarkkailla ja syntymän jälkeen tarkaillaan lapsen sokeritasapainoa. Nyt raskausaikana sä voit joutua seuraamaan sokeriarvoja sormenpäästä. Saat siihen tarvittavat mittarit ja testiliuskat ilmaiseksi neuvolasta. Jos arvot pysyy hyvin kurissa niin ei määrätä mitään lääkitystä vaan kehoitetaan noudattamaan dieettiä. Jos arvot kohoaa niin sitten voi joutua lääkitsemään insuliinilla. Raskauden ajan lasta tarkaillaan tehokkaasti. Mä olen raskausdiabeteksen takia käynyt jo niin monta kertaa ultrassa, etten pysy enää laskuissa mukana. Mun mielestä on vain hyvä asia, että on päässyt niin usein ultraan.
 
Cruella DeVille: Tässä kuinka tarkasti seurataan tuntuu olevan suuria sairaanhoitopiiri kohtaisia eroja. Tai niin kuin mun kohdalla aluesairaalassa on vielä eri seurantakriteerit (surkeammat) kuin sairaanhoitopiirin suositus. Mulla oli ruokavaliohoitoisen raskausdiabeteksen johdosta yksi kontrolli koko raskausaikana. Ei mitään ravitsemusterapeuttia, diabeteshoitajaa tai diabeteslääkäriä ei edes verensokerin seurantaa (kuin kerran paastosokeri neuvolassa tuon jälkeen). Näin siis -04 ja -06.

Nyt mulla on oma mittari ja sain jo neuvolasta liuskatkin seuraamista varten, sillä raskautumisen myötä paastot pomppasi yli normaalin... Eli meidän neuvolassa näköjään ainakin vaaditaan omaa aktiivisuutta.
 
Minua on ultrattu kolmen viikon välein. Lääkäri meinasi että kahden viikon välein vkosta 30, mutta en itse halunnut kun ultraan on matkaa kuitenkin 150km. Nyt kun vko 35, lupasin tulla kahden viikon kuluttua...
Mulla oli esikoiselta -02 myös diabetes ja silloin ei kyllä minusta ultrattu näin tiheästi ja myös -03 toisesta sama vaiva ja silloinkin kävin omasta mielestäni muutaman kerran enemmän... Mutta hyvä niin että ultrataan ettei pääse kovin isokokoiseksi kasvamaan.
Tosiaan ap:lle, tämä on ns "vaaraton tauti" nyt, mutta raskauden jälkeen kannattaa noudattaa samaa ruokavaliota kun nyt raskauden aikana, sillä on suuri vaara sairastua ko tautiin jälkeenpäin. Mulla on onneksi oireet hävinneet molempien lasten jälkeen, mutta jokaisessa raskaudessa ne oireet tulevat aikaisemmin ja kovempina. Tässä raskaudessa jouduin aloittamaan insuliinin jo rv 15+ ja insuliiniannokset on huomattavasti suurempia nyt kuin edellisellä kerralla...
Ei todellakaan kovin mukava vaiva, kellosta seuraamista ja itsensä piikittämistähän se on, mutta kyllä sen kanssa pärjää kun ottaa rauhallisesti. Tsemppiä :hug:

Niin ja käyn joka ultrauskerran jälkeen myös sokeripolilla diabeteshoitajan ja lääkärin juttusilla. Soitan myös sinne n. kahden viikon välein ja kerron omat lukemani. Eli tosi tarkoin syynätään täällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
mulla oli kanssa gestaatiodiabetes -05 ku ootin esikoista. ei sillon ollu muuta ku normaalit ultrat. onko käytäntö kenties muuttunu vai ultrataanko insuliinille joutuneita sitte tiheemmin?
Mä olen käynyt noin 2-3 viikon välein Tyksissä äippäpolilla lääkärissä ja samalla on ultrattu. Poliklinikkamaksu siitä on täytynyt maksaa. En tiedä kuinka paljon on tutkimusiin vaikuttanut se, että osallistun diara tutkimukseen, jossa juuri tutkitään tätä raskausdiabetestä. Mulle arvottiin lääkitys. Mun lääkitys on diformin tapletin ei siis insuliini. Mulla tullaan tutkimaan mm. dna:sta diabeteksen perinnöllisyys ja raskauden jälkeenkin on jotain tutkimuksia.
 
vaihteluita tosiaan on mut ilmeisesti siis insuliinilla olevat on tarkemmassa syynissä. onhan se kyllä luonnollista että näin on.

HELTU: olitkos mein pinossa? siis helmikuisissa? mitään muista.. :ashamed: tehtiinkö sulle se rasitus jo alussa? mulle sanottiin et sitte vasta rv 29 tms
 
Mä valitettavasti tulen kans tänne jonon jatkoksi. Tänään sain "tuomion". Menin ultraan istukan seurantaan ja mainitsin mennessäni sokerirasituksesta. Heti katsoivat tulokset ja kaikki arvot oli koholla. Sain lähetteen sisätautilääkärille ja
neuvolasta haen huomenna verensokerimittarin. Ruokavalio-ohjeita sain jo kans. Vauvan kasvua seurataan, seuraava ultra 4 viikon päästä. Nyt käyrien mukaan olis reilu nelikilonen vaavi tulossa, mutta ei anneta niin isoksi kasvaa.
 
- Ensimmäisen pojan kohdalla ruokavaliohoitoinen raskausajan dm
- toisen pojan kohdalla pistettiin jo insuliinia raskausviikolta 15
- nyt kolmatta kertaa raskaana ja heti sokerit aamuisin yli viiterajojen eli aamuarvon pitäisi olla alle 5.3 ja 1,5-2 h syönnistä alle 6.7. Saa nähdä kuinka nyt käy, riittääkö iltainsuliini. Mulla sukurasitus diabetekselle ja ylipainoa jonkin verran. Kaikilla kerroilla synnytyksen jälkeen verensokerit ok. Onneksi. Suuri vaara saada dm ´myöhemmin kuitenkin on.
 
Cruella DeVille: Olen tuolla helmikuisissa, muistit oikein. ;) Mulle on molemmissa raskauksissa tehty rasitus vasta tuolla 26-28 viikoilla. Ja tälläkin kertaa taas noilla viikoilla "pääsee" rasitukseen. Mähän vielä imetän ja imetysaikana sain usein hypo-oireita (matalaverensokeri), joten menin yksityiselle diabeteshoitajalle ja tämä asia otettiin syyniin. Raskautumisen sivutuotteena paastot pomppasi 5.5 tasolta 6.9 tasolle ja siksi sainkin neuvolasta nuo liuskat. Nyt on ruokavaliolla ja liikunnalla pyöritty paastoissa 4.2-6.3 välillä. Eli heti näkyy sokereissa lipsumiset.
 
Hei!

Sen verran myös lohdutuksen sanoja omakohtaisesta kokemuksestani.
Esikoisen kohdalla todettiin ja hoidettiin ruokavaliolla. Kakkosen kohdalla jouduin insuliinihoitoon.
Tietääkseni raskausajan diabetestä ei edes hoideta lääkkeillä, ainoastaan pistoksilla.
Itse opin pistoksen muutamassa päivässä. Sokereita tarkkailtiin ja ultrattiin muutaman viikon välein.

Salissa kun kakkonen oli syntynyt, otettiin sokerit heti ja ne oli jo normiarvoissa.
Kotiutuspäivänä kaksi vuorokautta synnytyksen jälkeen, otettiin arvot neljän tunnin välein ja kaikki oli normaaliarvoja.

Sen jälkeen en ole kyseisestä vaivasta kärsinyt, eikä sitä ole kyllä mitenkään edes kontrolloitu.
 

Yhteistyössä