Raskausajan diabetes vs. lapsen diabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Diabetikon isä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Diabetikon isä

Vieras
Moro

Tulipa mieleen pistää pystyyn galluppi, johon toivon osallistuvan diabetikon isä:

Meillä tilanne on se, että ensimmäisen lapsemme kohdalla raskausaikana oli diabetes ja lapselle puhkesi diabetes. Toisen lapsen aikana ei ollut raskausdiabetesta, eikä toisella lapsellammekaan ole diabetesta. Ikiä en nyt tässä nosta esille, koska oletan, ettei sillä ole merkitystä.

Kysymykseni kuuluukin, onko monessakin perheessä (omissanne tai tuntemissanne) käynyt niin, joissa ensimmäisen lapsen aikana on ollut raskausajan diabetes ja seuraavien lasten kanssa sitä ei ole ollut? Ja vastaavasti onko lapselle puhjennut yleisemmin ensimmäisen lapsen kohdalla diabetes?

Mun tuntemissa tapauksissa äidillä on ollut rd joka raskaudessa tai myöhemmissä raskauksissa, ei koskaan niin että vain ekassa olisi ollut mutta seuraavissa ei. Kellään näiden äitien lapsista ei ole diabetesta.

En lukenut linkin takana olevaa juttua, mutta kommentoin, että kaikki raskausdiabeetikkojen lapset eivät suinkaan ole syntyessään isokokoisia. Omani olivat hädin tuskin 3-kiloisia syntyessään (rv 41+).

Mulla todettiin rd toista odottaessani, ekaa odottaessa sitä ei edes tutkittu, mutta jälkikäteen ajatellen mulla todennäköisesti oli se jo silloin. Meillä lapset ovat vielä pieniä (5- ja 3-vuotiaat) mutta ainakaan vielä ei ole tauti puhjennut.

Minulla oli esikoista odottaessa rd, eikä hän ole sairastunut diabetekseen, eikä toinen lapsemmekaan, jota odottaessa olin terve. Kummallakaan ei ole ykköstyypin (eli lapsuusiän) diabetekselle altistavaa geeniä, vaikka oma äitini eli lasten mummo sairastaa sitä. Raskausdiabetes on kakkostyypin eli aikuisiän diabeteksen muoto ja altistaa äidin sille. Ykköstyypin diabeteksessa insuliinituotanto on loppunut (tai loppuu ajan myötä kokonaan) elintavoista riippumatta, kun taas kakkostyypissä vain heikentynyt, ja siihen voi terveillä elintavoilla vaikuttaa. Tavallaan kyse on eri sairauksista. Eli äidin rd:sta ei voi vetää yhtäläisyyksiä lapsen lapsuusiän diabetekseen.

Mulla ei ollut rd kummassakaan raskaudessa. Kumpikin syntyi n.2500g. Ja nyt ekalla eli teinilläni puhkesi diabetes n.3v sitten. Mitään loogista selitystä ei kyllä mielestäni tuohon ole. Se tulee jos on tullakseen. Ikävä juttu. Sen kanssa vaan on pakko tulla toimeen.

Minulla ei ole ollut rd:ta yhdessäkään raskaudessa, ja keskimmäisellä lapsella viidestä d1. Todettu lähes 3v sitten. Nuorin lapsista nyt 6v, vanhin 16v. Jokainen vauva ollut syntyessään ainakin kitusen edellistä isompi, esikoinen 3,2kg, kuopus 4,3kg.

Ei siis toimi teoria meillä.

Minulla ei ole koskaan ollut raskausajan diabetesta, eikä sokereiden kanssa mitään ongelmaa. Esikoisemme on diabeetikko, muut lapset ei. (Ainakaan vielä...) Esikoinen oli syntyessään huomattavasti isompi, kuin muut lapsemme.

[QUOTE="vieras";28643854]En lukenut linkin takana olevaa juttua, mutta kommentoin, että kaikki raskausdiabeetikkojen lapset eivät suinkaan ole syntyessään isokokoisia. Omani olivat hädin tuskin 3-kiloisia syntyessään (rv 41+).
[/QUOTE]

Linkin takana puhuttiin nimenomaan raskausdiabeteksen seurannan ja mahdollisen hoidon tarpeellisuudesta, jotta vältyttäisiin isokoisilta sikiöiltä/vastasyntyneiltä. Metabolisen oireyhtymän merkitkään ei kai kerro vielä varsinaisen (tyypin 2) diabeteksen puhkeamisesta.

Äidin riskistä sairastua erityisesti tyypin 2 diabetekseen raskausdiabetes voi kertoa, mutta myös tyypin 1 diabetekseen rd kokeneet sairastuvat tavallista useammin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras¤;28643777:
"Lapsi saa myös ikävän syntymälahjan, sillä hänellä on normaalikokoisina syntyneitä ikätovereitaan suurempi vaara sairastua diabetekseen. Tämä näkyy muun muassa niin, että isokokoisina maailmaan tulleista lapsista jopa 15 prosentilla on jo 11-vuotiaana metabolisen oireyhtymän merkkejä."
Suomen Diabetesliitto - Raskausdiabeteksen mahdollisuus pitäisi tutkia yhä useammilta

Meidän tyttö on liiankin hoikka ja ikää 10v. Häntä odottaessani minulla oli ruokavaliohoitoinen rd. Eikä hänellä ole diabetesta ainakaan vielä. Geeni löytyy ja löytyy muiltakin lapsiltamme.

[QUOTE="hmmm";28644278]
Geeni löytyy ja löytyy muiltakin lapsiltamme.[/QUOTE]

"Geenitesti on huono tapa mitata diabetesriskiä

Diabetekselle altistavan perimän testaamiseksi on kehitetty geenitestejä. Niitä markkinoidaan myös suoraan kuluttajille.

Verensokerin kohoaminen voi johtua eri syistä. Diabetes on yhteinen nimitys tilalle, jossa henkilön verestä mitattava glukoosipitoisuus eli verensokeri on pysyvästi kohonnut yli sovitun rajan eli 7.0 mmol/l ennen ateriaa ja 11.1 mmol/l aterian jälkeen. Yksinkertaisimmin diabetes jaotellaan tyypin 1, tyypin 2 ja muu diabetestyyppi -ryhmiin.

Yhteen geeniin liittyvät diabetestyypit ovat suhteellisen harvinaisia. Tyypin 2 diabetekselle altistavia geenejä tunnetaan noin 50. Perintötekijöiden lisäksi sairastumiseen vaikuttavat ympäristötekijät. Yksittäisen henkilön diabetesriskin arviointia varten tulisi kaikkien 50 geenin riskivariantit eli tyypin 2 diabetekselle altistavat muodot määrittää. Silloinkin saatu arvio kuvaa ainoastaan sairastumisen todennäköisyyttä väestötasolla, ei yksittäisen näytteen antaneen henkilön omaa todennäköisyyttä sairastua. Näin henkilön saama hyöty yhden geenin testistä on vähäinen ja voi pahimmillaan johtaa harhaan."
Suomen Diabetesliitto - Geenitesti on huono tapa mitata diabetesriskiä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras¤;28643777:
"Lapsi saa myös ikävän syntymälahjan, sillä hänellä on normaalikokoisina syntyneitä ikätovereitaan suurempi vaara sairastua diabetekseen. Tämä näkyy muun muassa niin, että isokokoisina maailmaan tulleista lapsista jopa 15 prosentilla on jo 11-vuotiaana metabolisen oireyhtymän merkkejä."
Suomen Diabetesliitto - Raskausdiabeteksen mahdollisuus pitäisi tutkia yhä useammilta

Ei kaikki rd-äitien vauvat synny normaalia suurempina! Minulla oli raskausdiabetes ja sain sokeriarvot kuntoon tiukalla ruokavaliolla. Vauvan mitat olivat 50 cm/ 3124 g.

Alkuperäinen kirjoittaja oikotiellä;28644407:
Ei kaikki rd-äitien vauvat synny normaalia suurempina! Minulla oli raskausdiabetes ja sain sokeriarvot kuntoon tiukalla ruokavaliolla. Vauvan mitat olivat 50 cm/ 3124 g.

Linkissäkään ei edellenkään sellaista edes väitetty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras¤;28644417:
Linkissäkään ei edellenkään sellaista edes väitetty.

Koko tekstiä en tarkoituksella lainannut, mutta ehkä se selvyyden vuoksi olisi voinut olla vähän pidenpi.

"Äidin raskausdiabetes voi vaikuttaa lapsen kokoon: vauva saattaa painaa syntyessään yli 4,5 kiloa tai olla muuten raskauden kestoon nähden liian iso. Kookkaan vauvan synnyttäminen on vaikeaa, ja vauvan ulosauttamisessakin voi olla ongelmia.

Lapsi saa myös ikävän..."

"Diabetestutkimussäätiö järjesti Maailman diabetespäivän luentotilaisuuden Helsingissä keskiviikkona 14.11.2012. Tilaisuudessa pidettyjen luentojen aineistoja on ohessa.

Miksi Suomessa sairastutaan tyypin 1 diabetekseen useammin kuin missään muualla maailmassa, professori Mikael Knip"
http://www.diabetestutkimus.fi/saation_toiminta/maailman_diabetespaivan_2012_luentoja

Mulla takana 3 loppuun asti mennyttä raskautta, ekassa ei rd:tä, kahdessa seuraavassa oli. Eka vauva 3,6 kg, rd-vauvat 3,3 kg painoisia. Ei diabetes-geeniä, eikä diabetestä kenelläkään.

Nyt menossa rv 30, ekassa rd-seulassa jäin kiinni, toisessa sain puhtaat paperit. Eli ilmeisesti mulla ei nyt ole rd:tä.

Kaverilla 4 lasta, kahdella ekalla eri isä, kuin kahdella nuorimmalla. Yhdelläkään lapsella ei diabetes-geeniä, mutta nuorimmalla on ykköstyypin diabetes. Myös lapsen isällä on ykköstyypin diabetes. Äidillä ei ollut raskauden aikana rd:tä.

Yhteistyössä