Raskausajan diabeteksestä taas vaihteeksi

TUNDRA-arjen sankari-

Aktiivinen jäsen
25.03.2006
9 314
0
36
Olen joskus aikaisemminkin ihmetellyt, kun ovat niin tiukkoja täällä noista arvoista. Mutta onko missään muualla kuin Rovaniemen sairaanhoitopiirissä niin tiukkaa, että jos puolen tunnin arvot eivät pysy 6,7 alapuolella aletaan insuliinihoito.
Kun se mitä itse diabeteksestä tiedän, sotii noita puolen tunnin mittauksia vastaan aika täysin. Eikä sen perusteella mielestäni voisi alkaa ainakaan insuliiniä antamaan.
Itselläni on se tilanne, ettäpuolen tunnin arvot koholla, mutta muuten aika hyvin pysyvät matalammalla, kunhan pitää ruokavaliosta huolen. Ja arvelluttaa kyllä, että mitä haittavaikutuksia siitä voi olla vauvalle, jos insuliinia anetaan "turhaan"

Mullakin oli kun kotona piti mittailla, olikohan se 1 vai 2h ruokailusta arvo mikä otettiin, siis ei edes joka päivä vaan muutaman kerran viikossa oli noita seurantapäiviä. Ja muistaakseni oli n. 6,6 se mitä piti olla...

Itte en kyllä luota noihin sokerirasituksiin ollenkaan, mulla oli rasituksessa silloin se eka tunnin arvo ok ja 2h arvo hiukan koholla, mutta kotiseurannassa aina kaikki arvot hyviä ilman että muutin ruokavaliota mitenkään.

Musta noi arvot on liian tiukkoja, täälla on sääntö et tunti ruokailusta alle 6.8. Viime raskaudesta tosin oli niin että 2h ruokailusta ja alle 7 ja jopa noillakin arvoilla tuli aivan normaalikokoinen vauva. Itselläni ollut hieman ongelmia pitää toi tunti ruokailusta alle raja-arvojen. Siis musta aivan liian tiukka toikin, mutta kaippa tietävät mitä tekevät. Mutta ainakin mitä netistä olen lukenut niin loppuraskaudessa kehittyy kaikille "tietynlainen raskausajan diapetes" koska se on luonnon oma keino turvata vauvan kasvu. Itse hieman skeptisesti suhtaudun kyllä noihin arvoihin ja varsinkin noin aivan järjettömään puolen tunnin arvoon johon en siis todellakaan olisi itse päässyt. Muuten mulla alkoi arvot radikaalisti laskea viikosta 38 eteenpäin. Korkeimmillaan oli viikoilla 29-37. Jotenkin sekin selittäis sitä että noilla viikoilla vaan on ihan normaalia että insuliinin eritys elimistössä heikkenee....

Kun meillä yleensä seurataan verikokeella. Neuvolassa otetaan ensimmäiset kokeet ja jos niissä jotain häikkää, saa koneen kotiin ja itse pitää seurata silloin tällöin. Ja jos huomaa, että niissä silloin tällöin arvoissa on joku koholla niin seurataan tiukemmin. Sitten pyritään vaikuttamaan ruokavaliolla ja guarem-jauheella ja viimeiseksi insuliini. Mutta kyllä mulle pitäis se rasitustesti tehdä ennen insuliinia.
No mulla on maanantaina muutenkin asiaa neuvolaan, niin kysäisenpä samalla.

Ja sokeria ei ole virtsassa ollut.
Hetki sitten ultrattiin, muun syyn vuoksi ja silloin myös todettiin, että vauvan koko on aikaa vastaava ja lapsiveden määrä on myös normaali. Eli sielläkään ei näy mitään tavallisesta poikkeavaa. Voi että minua sieppaa.

Oulussa raskausdiabeteksen kotiseurannan raja-arvot on
- paastoarvo aamulla <=5.3
- aterian jälkeinen arvo (1.5h aterian lopetuksesta) <=6.7
Sokerirasitustestin raja-arvoja en muista, mutta ne on erit kuin nuo.

Hullulta tuntuu joku ½h mittaus, koska en missään ole lukenut tai ollut puhetta noin lyhyestä ajasta ruokailun jälkeen. Ja varsinkin kun raja-arvot on samoja kuin toisella 1½h jälkeisissä mittauksissa. Itse kyllä kyseenalaistaisin asian ja kyselisin tarkemmin siitä, että miksi nuo ajat on noin erilaisia eri paikkakunnilla.

ihan viimisillä lukemilla kahdella viimisellä arvolla sokerirasituksessa eli lääkärin ja th:n mielestä kaikki ok, mutta kävi kuitenkin niin, että sokerit olivat ruokkineet vauvaa, joka jo 35+3 viikolla syntyi ja paino jo silloin 3090gr

Mulle annettiin nämä raja-arvot.
Aamulla paastoarvo: alle 5
30min jälkeen: alle 6,7
1h jälkeen: 6,7

En Rovaniemen alueelta, mutta melko läheltä. Mulla raja-arvot meni jonkun verran yli ja ne sain tuolla guaremillä pysymään sitten kohillaan, mutta kyllä meilläkin olis laitettu insuliinille, jos olis toistuvasti mennyt yli.

Ja meän neuvola ei taida edes harrastaa tuota sokerirasitustestailua enää, kun ovat ottaneet käyttöön tuon kotimittailun ja sanoivat sen olevan luotettavampi kuin sokerirasitustesti.

Yhteistyössä