Raskausajan diabeetikon ruokavinkkejä?

yksi
Kaikki turha rasva ja sokeri pois. Paljon kasviksia ja pieniä aterioita usein pitkin päivää.
Sokerittomat wienerit eivät muuten ole diabeetikon ruokaa, vaikka niin monet tuntuvat luulevan, tavallinen pullakin on parempaa tarjottavaa.
 
nami harmaana
Ja eikös silloin kannata käyttää tavallisen sokerin sijaan fruktoosia, eli hedelmäsokeria?
Makeannälkään sopii vaikkapa tuoreet ja kuivatut hedelmät, lasten soseet jne. vaikka eipä sitä ehtaa suklaatia voita mikään kun himo iskee!
 
Mulla kyllä fruktoosikin on kiellettyjen listalla eli hedelmiäkään ei saa syödä älyttömästi tai arvot pomppaa heti liian korkeelle.

Makeutusaineista mulle ainakin sanottiin, että ainoastaan aspartaami ja asesulfaatti K on sallittuja ja empä ole juuri sellaisia tuotteita löytänyt, joissa sokeri olisi korvattu kokonaan noilla. Löysin ainoastaan Funlightia ja Pepsi Maxia ja nehän nyt ei muutenkaan ole raskausaikana suositeltuja eli se siitä...

Syön kyllä ihan normaalia ruokaa ja lisänä vaan normaalia enemmän salaattia ja vihanneksia, juureksia, hedelmiä jne. ja tietty kaikki näkyvä sokeri on jäänyt pois ja myös leikkeleet muuttuneet kevyemmeksi. Syön noin 2 tunnin välein, eli joka neljäs tunti (klo 8, 12, 16 ja 20) isompi ruoka (aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala) ja niiden välissä aina välipala, joka on mandariini, lasillinen marjoja tai jugurttia tms.

Mutta mulla on koko ajan nälkä!!!
 
Toi sun ruokavaliosi kuulostaa kyllä hyvältä (paljon kasviksia ja usein pieniä annoksia)... Mutta mitä jos se "näläntunne" onkin psyykkistä? Mulla ainakin on jatkuvasti olevanansa nälkä jos yritän olla kevyemmällä ravinnolla (tarkoittaa:ei nameja) vaikka muuten syönkin ihan hyvin ja normaalisti... Olen siis oman itseni suhteen tullut siihen tulokseen, että korvien välissä koko juttu :p Se on se kielletty hedelmä...
 
vil-la-mol-la
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2004 klo 10:17 hymy kirjoitti:
Toi sun ruokavaliosi kuulostaa kyllä hyvältä (paljon kasviksia ja usein pieniä annoksia)... Mutta mitä jos se "näläntunne" onkin psyykkistä? Mulla ainakin on jatkuvasti olevanansa nälkä jos yritän olla kevyemmällä ravinnolla (tarkoittaa:ei nameja) vaikka muuten syönkin ihan hyvin ja normaalisti... Olen siis oman itseni suhteen tullut siihen tulokseen, että korvien välissä koko juttu :p Se on se kielletty hedelmä...
jos se nälkä johtkin siitä että syö pelkkiä kasviksia. lihaa mös ihminen tarvii ja kalaa....
 
no mutta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2004 klo 10:29 vil-la-mol-la kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2004 klo 10:17 hymy kirjoitti:
Toi sun ruokavaliosi kuulostaa kyllä hyvältä (paljon kasviksia ja usein pieniä annoksia)... Mutta mitä jos se "näläntunne" onkin psyykkistä? Mulla ainakin on jatkuvasti olevanansa nälkä jos yritän olla kevyemmällä ravinnolla (tarkoittaa:ei nameja) vaikka muuten syönkin ihan hyvin ja normaalisti... Olen siis oman itseni suhteen tullut siihen tulokseen, että korvien välissä koko juttu :p Se on se kielletty hedelmä...
jos se nälkä johtkin siitä että syö pelkkiä kasviksia. lihaa mös ihminen tarvii ja kalaa....
Oikeassa olet. Lihaa ja kalaa mukaan ruokavalioon, eihän niitä ole kielletty diabeetikoilta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2004 klo 17:41 Lilla-77 kirjoitti:
Syön kyllä ihan normaalia ruokaa ja lisänä vaan normaalia enemmän salaattia ja vihanneksia, juureksia, hedelmiä jne. Mutta mulla on koko ajan nälkä!!!
Niin siis oletin tähän normaaliin ruokaan sisältyvän lihaa ja kalaa...
 
Itse söin samalla tavalla kuin aikanani laihdutin. Kasviksia, kevyitä ruokia, säännöllisesti. Tein aina aterian valmiiksi pöytää ja pöydässä ei ollut muita ruokia esillä. Otin kyllä välillä jonkin ison aterian jälkkäriksi palan suklaata, katsoin ansainneeni sen. Palkkio hyvästä työstä! Vettä välillä, vaikka sitten joutuikin kahta kauheammin pissille.
Liikuntaa ja raitista ilmaa, ajatus muualle kuin syömiseen.
Itselläni tulee hirveä himo jos kiellän esim. suklaan itseltäni, mut jos ajattelen et voin ottaa mut ei järjeä niin ei mitään hätää. Fasun sininen aina jemmassa, niin elämäni on paljon helpompaa.
 
äiti immeinen
itselläni huomasin sen, vaikka söin paljon kasviksia ja vähemmän ruokaa, sokerit heitti aika lailla, silloin vielä söin ruoalla ruisleipää ja lasin rasvatonta maitoa, kun leivän ja maidon jätin pois, sain arvot ns. normaalieiksi... välillä tosin on pakko saada ruoalla maitoakin!
 
Mulla oli vähän samantapaisia ongelmia loppuraskauden kanssa. Mutta onneksi ikuisena laihduttajana oli tietoa diabeetikonkin ruokavaliosta. Canderel-niminen makeutusaine taitaa olla ainoa raskauden aikana sallittu tuote. Maistuu melkein sokerille. On eri versioita, jauheesta puristeisiin, joten ruuanlaittoonkin käy. Mutta se täytyy lisätä kypsennyksen jälkeen, jota ei kestä. Esim. kiisselin tms. jälkiruuan päälle jauhetta. Puristeita kahviin tai teehen.
Sitten kannattaisi jättää vaalea leipä ja pullat vähemmälle, tummassa leivässä on sitä energiaa joka on pitkään elimistössä ja vaikuttaa juuri noihin verensokereihin. Myös kasviksilla kannattaa täyttää vatsaa, jos ei tuoreet maistu niin pakasteallas on täynnä pakastettuja sellaisia joista voi loihtia erilaisia herkkuja. Hedelmiä kohtuudella. Rasvaa kannattaa välttää. Kaupan hyllyt pursuu vähärasvaisia tuotteita. Kannattaa ottaa asiasta selvää. Juustot on hirmu rasvaisia, mutta sellaiset 15 - 17 %:n kevyet juustot on ihan hyviä diabeetikollekin. Riittävän kevyitä. Vaihda kaikki normaalit tuotteet kevyisiin ja rasvattomiin. Tarkista myös makeutetuista mitä makeutusainetta on käytetty. Esim. rasvattomia jogurtteja on makeutettu. Muuten sitä voikin syödä ihan normaalisti. Ja muista syödä säännöllisesti, parin tunnin välein. Ihan normaalit pääateriat, aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala. Ja välipalat väliin jos siltä tuntuu, mutta ne voivat olla vaikka hedelmä tms. Se pitää myös sokerit kurissa. Jos tulee liian pitkä syömätön jakso, sokerit heittää heti ja voi tulla huono olo. Ihan tavan ruuat peruna, makaroni, riisi jne. ovat sitä hyvää ja terveellistä. Reilusti kasviksia ja hedelmiä sekaan. Kasvikset vaan täytyy erittäin hyvin pestä. Eiköhän tässä ole jotain ensi alkuun. ;)
 
Raskausdiabeetikon herkutteluun:

Vadelmarahka
-purkki rahkaa
-purkki lasten mangososetta
-pussi vadelmia
-2 rkl makeutusjauhetta (canderel, hermesetas)

Kevykermaviilidippikastike (3,5%) ja dippivihannekset

Jäätelöauton sokerittomat jäätelöt on makeutettu aspartaamilla

dietorellen kovat hedelmäkarkit maistuu ihan oikeille karkeille


Ja ruokavinkkinä, normaalia kotiruokaa. Täytä puolet lautasesta salaatilla ja puolet lämpimällä ruoalla. Käytä ruoanvalmistuksessa mahdollisimman paljon kasviksia ja mahdollisimman vähän rasvaa. Muista uudet kevyet ruokakermat. Kiusauksiin ja laatikoihin on helppo lisätä esim porkkanaa/kesäkurpitsaa tms. keventämään.
Aamupalaksi puuro on paras. Pitää nälän pitkään poissa. Ja on terveellistä sekä tasoittaa sokeritasapainoa.
Kokeile eri laatuja. Esim Nalle hiutaleita on montaa erilaista.

Vinkki: pidä ruokapäiväkirjaa. On huomattavasti helpompi pysyä ruokavaliossa, kun pidät kirjaa kaikista syömisistäsi. Repsahdusten ylös kirjoittaminen tekee niin tiukkaa.....

Iloa odotukseen. Toivottavasti saat sokerit kuriin.


=)
 

Yhteistyössä