Raskausaikana vauvan liikkeet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Odottaja"

Vieras
Voiko heti ensimmäiset liikkeet tuntua muljahteluina (kuin joku heittelesi voltteja mahassa) viikkoja vasta 17? Sitä ennen ei liikkeitä ole tuntunut, vai mitä nuo voisivat olla, käy ihan kipeää?

Mulla tuntui muljahteluna, mutta aika kevyenä kumminkin. Ei kyllä kipeää tehnyt. Jotain viikolla 17+jotain alkoi tuntua. Eka raskaus joten alussa en ollut ihan varma onko liikkeitä vai kohdun kasvua vain, mutta kyllä ne liikkeitä oli. Nyt viikkoja 19+5.

Mulla tuntui muljahteluna, mutta aika kevyenä kumminkin. Ei kyllä kipeää tehnyt. Jotain viikolla 17+jotain alkoi tuntua. Eka raskaus joten alussa en ollut ihan varma onko liikkeitä vai kohdun kasvua vain, mutta kyllä ne liikkeitä oli. Nyt viikkoja 19+5.

Mulla muljahdellu ihan niin että kipeää käy ja melkein ulospäinkin näkyny. Varsinkin kun nostanut jotakin, mutta mitä muuta se voisi olla kuin pikkutyyppi?

No voihan se tuntua muljahteluna, hankala sanoa toisen puolesta yhtään mitään. Itselläni ensimmäisessä raskaudessa liikkeitä alkoi tuntua joskus rv20, mutta nyt toisessa olen tuntenut rv13:sta asti muljahtelua ja sellaista, että ihan kuin joku kääntyilisi kohdussa. Mistäpä näistä tietää :)

[QUOTE="vieras";26927727]No voihan se tuntua muljahteluna, hankala sanoa toisen puolesta yhtään mitään. Itselläni ensimmäisessä raskaudessa liikkeitä alkoi tuntua joskus rv20, mutta nyt toisessa olen tuntenut rv13:sta asti muljahtelua ja sellaista, että ihan kuin joku kääntyilisi kohdussa. Mistäpä näistä tietää :)[/QUOTE]

Näinhän se on, lähinnä mietin sitä että voiko se olla jotain muuta kun en tosiaan aikaisemmin ole liikkeitä tuntenu ja yhtäkkiä muljahti niin että huuto pääs. Mutta kaippa se sitten pikku kaveri siell'ä ilmottelee itsestään.

Viikolla 17 sikiö on vielä tosi alhaalla, eli jos tunnet muljahtelut reilusti navan alapuolella ovat ne todennäköisesti liikketä. Itse tunsin muutama päivä sitten ihan kädellä ison potkun alavatsalla ja viikkoja nyt 18 :) Sen jälkeen liikkeitä onkin sitten tuntunut jatkuvasti.

Miksi ei voisi tuntua muljahtelulta? :) aika oudolta kuitenkin kuulostaa että tekisivät ihan kipeetä.. Kun ei nämä ihan kunnon potkutkaan kipeetä tee... Nyt menossa 20+4. Mut toki jokainen on erilainenja tuntemukset tuntuu erilaisina :)

[QUOTE="joku";26927863]Viikolla 17 sikiö on vielä tosi alhaalla, eli jos tunnet muljahtelut reilusti navan alapuolella ovat ne todennäköisesti liikketä. Itse tunsin muutama päivä sitten ihan kädellä ison potkun alavatsalla ja viikkoja nyt 18 :) Sen jälkeen liikkeitä onkin sitten tuntunut jatkuvasti.[/QUOTE]

Kyllä ne tuntu tuossa navan kohdalla ehkä vähän yläpuolellakin ja kohtu mulla on hivenen navan yläpuolelle.

Mulla on tuntunut joka kerta raskaana ollessani kivuliaita muljahteluja varsinkin tilanteissa, joissa olen nostanut jotain tai erityisesti kun olen venytellyt. En tiedä mistä johtuu, mutta vauvan liikkeitä ne eivät olleet.

[QUOTE="Odottaja";26927892]Kyllä ne tuntu tuossa navan kohdalla ehkä vähän yläpuolellakin ja kohtu mulla on hivenen navan yläpuolelle.[/QUOTE]

Mulle ainaki sanottiin neuvolassa että ei voi olla vauvan liikkeitä jos ne ei tunnu tosi alhaalla. Kohdunpohjan korkeus on n. viikolla 20 navan kohdalla (eli se on ylin kohta jossa liikkeet voi silloin tuntua).

Kokeile maata selällä ja laita käsi ihan alavatsalle, niin mä tunsin ekat liikkeet.

Ei voi kyllä noilla viikoilla tuntua navan yläpuolella!! Mulla tosiaan tänään 20+4 ja kohdunpohjan korkeus 20cm eli yläkäyrillä mennään, tuolla navan kohdalla about nyt. Pikkunen on tällähetkellä perätilassa niin liikkeetkin tuntuu aika alhaalla!

Alkuperäinen kirjoittaja yöperhonen-;26928091:
Ei voi kyllä noilla viikoilla tuntua navan yläpuolella!! Mulla tosiaan tänään 20+4 ja kohdunpohjan korkeus 20cm eli yläkäyrillä mennään, tuolla navan kohdalla about nyt. Pikkunen on tällähetkellä perätilassa niin liikkeetkin tuntuu aika alhaalla!

Mistä nuo kivuliaat muljahtelut sitten voisi olla, voiko olla haitaksi?

[QUOTE="vieras";26927991]Mulla on tuntunut joka kerta raskaana ollessani kivuliaita muljahteluja varsinkin tilanteissa, joissa olen nostanut jotain tai erityisesti kun olen venytellyt. En tiedä mistä johtuu, mutta vauvan liikkeitä ne eivät olleet.[/QUOTE]

Oliko nuista jotakin haittaa?

[QUOTE="Odottaja";26928627]Oliko nuista jotakin haittaa?[/QUOTE]

Ei, ihan normaalisti on kaikki sujunut. Nyt taas raskaana ja varsinkin venytellessä ja esim. sängystä noustessa tuntuu välillä niitä kivulaita muljahduksia. Olen kuvitellut, että ne liittyisivät jotenkin raskauden aiheuttamiin muutoksiin esim. vatsalihaksissa, mutta en todellakaan oikeasti tiedä mistä ne johtuu.

[QUOTE="vieras";26928684]Ei, ihan normaalisti on kaikki sujunut. Nyt taas raskaana ja varsinkin venytellessä ja esim. sängystä noustessa tuntuu välillä niitä kivulaita muljahduksia. Olen kuvitellut, että ne liittyisivät jotenkin raskauden aiheuttamiin muutoksiin esim. vatsalihaksissa, mutta en todellakaan oikeasti tiedä mistä ne johtuu.[/QUOTE]

Kiitos, ehkä minäkin voin huokasta ja yrittää nauttia tästä. Minullakin useampi raskaus takana, mutta tässä raskaudessa tuntuu olevan kaikki vaivat ja ongelmat. Heti kun saa huokastua niin jotain muuta tulee voi kun menisi äkkiä tämä aika ja pääsisi edes suht hyville viikoille!

Yhteistyössä