raskausaikana tupakointi

• Viestiketjun aloittaja :?
  • Ensimmäinen viesti
piia
Ekan raskauteni kohdalla tein testin eräänä lauantai-aamuna ja viimeisen tupakan poltin samana iltana. Tai noh, pari kertaa poltin muutamat savut kaverilta koko raskauden aikana. Lapsessa ei ainakaan tuolla määrällä ollut mitään poikkeavaa. Tässä raskaudessani en ole polttanut yhtään ja onin helppoa, koska en sen edellisen jälkeen koskaan aloittanut uudelleen. Kaverini poltti koko raskauden ajan ja lapsella oli syntyessään paha kitalakihalkio. Eihän se välttämättä tuosta johdu, mutta tulee vaan mieleen, että onko kehityksessä tapahtunut jotain tuon tupakoinnin takia =(

apu
Alkuperäinen kirjoittaja Monday74:
välillä kyllä. To infektioperäinen astma saattaa johtua myös muusta kuin tupakoinnista. En ala puolustelemaan itseäni, myös mieheni poltti, autossa jne.
Hui apua! En ikinä vaarabtaisi lastani tuollalailla tupakalle. Eikö mieskään yhtään välittänyt kun autossa tuprutteli?? Entäs kun lapsi syntyi? JAtkoitteko tupakointia samalla lailla?

no
Poltin max. 2 päivässä. Lapsessa 2v ei ole ilmennyt mitään erityistä, jonka voisi päätellä johtuvan tupakasta. Suht iso kokoinen oli syntyessään ja perus terve ollut.

miiku
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Tuttu poltti koko raskauden ajan ja lapsi syntyi keskosena viikolla 32 ja painoi 1400g ja on infektioastma.
Voikuinka hän olip ieni noilla viikoilla :( VEljeni on syntynyt vk 33 ja painoi 2400g. Kyllähän tuollainen tupakointi varmasti alentaa syntymäpainoa.

vierailija
Meillä oma äiti poltti ihan normaalisti kaikkien neljän raskauden alusta loppuun ja kaikki neljä lasta syntyivät ihan normaalisti, ilman mitään ongelmia. Ollaan siis jo aikuisia, eikä yhdelläkään ole koskaan ollut mitään astmoja yms.

En kyllä itse ikinä tekis samaa, enkä todellakaan pidä sitä mitenkään hyvänä asiana, kunhan kerron miten meillä..

Poltin noin 10-15 tupakkia päivässä neljännelle kuulle asti. Kun vähensin tupakoinnin 1-2/päivä, lähti sf-käyrä roimaan kasvuun. Eli tupakoidessa käyrä huomattavan alakanttiin ja kun vähensi, lähti sekä lapsi ja sen myötä sf-käyrä kunnolla kasvamaan. Hapen saanti on tästä päätellen aikas tärkeä juttu :whistle:

Poika oli syntyessään 3820g, ei allergioita, perussairauksia tms. haittoja.

Alkuperäinen kirjoittaja apu:
Alkuperäinen kirjoittaja Monday74:
välillä kyllä. To infektioperäinen astma saattaa johtua myös muusta kuin tupakoinnista. En ala puolustelemaan itseäni, myös mieheni poltti, autossa jne.
Hui apua! En ikinä vaarabtaisi lastani tuollalailla tupakalle. Eikö mieskään yhtään välittänyt kun autossa tuprutteli?? Entäs kun lapsi syntyi? JAtkoitteko tupakointia samalla lailla?
Jaahas malli pumpulissa kasvatettu... Maailmassa nyt sattuu olemaan suurempiakin asioita kuin äidin tupakointi... Se lapsi saattaa saada myös muita myrkyllisiä aineita keuhkoihinsa kuin tupakan savun...

pöh
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
molemmilta poltin askin päivässä.. ei niin mitään ole ollut, kerran vuodessa normi nuha =) *koputtaa puuta jottei tulekkaan*
Mua aina niin pistää vihaksi nää "tein kaikkea paskaa, mutta silti lapseni on terve kuin pukki! ottakaa siis minusta mallia, ei siitä lapselle mitään kuitenkaan tule!"

vieras
Ei kaikki tupakoinnin vaikutukset sikiöön näy syntymähetkellä/pikkulapsiaikana. On tutkittu esim., että miehillä, joiden äidit ovat polttaneet raskausaikana, on lapsettomuutta selkeästi muuta väestöä enemmän. Eli tupakointi raskausaikana on vaikuttanut sikiön kehittyviin sukusoluihin. Olen itse tupakoinut ja tiedän, että on vaikeaa lopettaa. Sain kuitenkin itse lopetettua, kun aloin lasta odottaa. Tsemppiä kaikille tupakoijille! Jo yksikin rööki päivässä on vähemmän!!!

kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
molemmilta poltin askin päivässä.. ei niin mitään ole ollut, kerran vuodessa normi nuha =) *koputtaa puuta jottei tulekkaan*
Mä en kyllä kehuis asialla. Kuinka saatoit, eikä käyny kertaakaan mielessä se lapsen olotila siellä kohdussa, häkää ja nikotiinia ym. ym. elimistö täynnä. Totta jatkoit sit imetysajanki, ettei lapses saanut vierotusoireita (joita sä et ollut valmis läpi käymään lapses hyväksi :eek: ) ... Ai niin, mut eihän tupakoivat äidit imetä , ainakaan kovin kauaa.

Yhteistyössä