raskausaikana sokeria pissassa:voinko ehkäistä millään sitä että tästä ei kehittyisi diabetesta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana

Vieras
siis saatan kysellä tyhmiä mutta vaikuttaako mun syömiset siihen paheneeko tää,vai ei? siis esim.uskaltaako sitä syödä välillä suklaata/esim.munkkia?? vai pahentaako se tätä jotenkin(siis yleensä syön kyllä jotain makeaa joka päivä,mut siis välil ihan kiisseliä ja rahkaa,ei aina tietenkään suklaata).

edellisen raskauden aikana ei ollut mitään sokereita virtsassa vaik söin tosi usein karkkia/suklaata.. sillein ku ennenkin.

Tottakai täytyy tarkkailla syömisiä tuossa vaiheessa, mutta se ei tarkoita sitä että välttämättä auttaisi. Makeiden syömisellä ei voi myöskään aiheuttaa itselleen raskausdiabetestä, jos on terve. Mulla ei auttanut ruokavaliohoito vaan insuliinin sain aloittaa, ja nyt kun olen uudelleen raskaana, niin olen täysin sokerittomalla ja vähärasvaisella ruokavaliolla ja rd tuli silti taas.

ok,kiitos. ihme juttu kun nyt sitten iskee kaikki mahdolliset vaivat mitä ei ennen ole ollut. normaalisoituukohan tämä tilanne esim.synnytyksen jälkeen? jos ei niin kylläpä ottaa päähän,kun suklaa on se ainoa pahe mitä omaan,kiva sit jos siitä joutuu kokonaan luopuu. siis toki tämä raskausaika menee mut jos loppuelämän on sitten joku diabetes,voih sanokaa että jos se nyt puhkeaa niin että se ei jää eliniäksi,eihän?

Vitsin nimihän on se että siellä ei elimistössäsi toimi insuliinineritys kunnolla ja siihen sinä et voi itse vaikuttaa. Sitä joko on tarpeeksi tai sitten ei. Ruokavaliohoidolla pyritään siihen että verensokeri pysyy tasaisena eikä siihen tule huippuja tai notkahduksia mutta mikäli nämä toimenpiteet eivät auta niin sitten se on insuliini saatava muilla keinoilla eli pistoksina. Nimenomaan liian korkeat ja liian matalat sokerit ovat sikiölle haitallisia ja se sopiva verensokerin tavoitetaso kannattaa kysyä neuvolasta. Karkeasti ottaen ns. munuaiskynnys on tuossa 10 kohdalla eli kun verensokerisi on 10 tai siitä yli niin virtsaan erittyy sokeria. Siitäpä voi sitten päätellä että missä tasossa mennään kun alkaa sokerit pissassa näkyä..

Kyllä mulla ainakin heti lapsen syntymän jälkeen tilanne palautui ihan normaaliksi. Kannattaa seurata sokeriarvoja sittenkin vähän aikaa ja käydä joka vuosi ainakin paastosokeri mittauttamassa. Itse kävin puoli vuotta synnytyksen jälkeen ja oli ihan ok. Totuin ruokavalioon raskausaikana niin, etten muuttanut sitä miksikään sen jälkeen kun vauvan olin saanut:)

mun viimisessä raskaudessa tuli diabetes ( ikinä ennen ei ollut) eka koitettiin syömisellä mutta ei auttanut sen jälkeen lopulta rv 32 jouduin insuliinille sitäkin jouduttiin nostamaan 6 yksiköstä 18 yksikköön kun ei vaan auttanut ja syömättä ei voinut olla.
kävin kerran viikossa äippäpolilla jossa tehtiin ultrat ym ja katsottiin ne miten mittausten kanssa mennyt lopulta käynnistettiin rv 38 ja lapsi oli 3,2kg ja pienin mun lapsista (edellinen yli 4kg)
kaikki oli hyvin ja nyt 2 vuotta myöhemmin ei mulla ainakaan vielä ole diabetestä ja arvot olleet sen jälkeen hyviä mun suvussa toisin on diabetestä.

Mulla oli raskausdiapetes, mutta myös 15kg ylipainoa. Ennen seuraavaa raskautta pudotin painon normaaliksi, opettelin syömään oikein, eikä raskausdiapetes uusiutunut.
Ylilääkäri kehui, ja totesi, että minun kohdallani ainakin tuo painon pudotus oli merkittävä tekijä, ja niin se on monilla raskausdiapeteksen kanssa.

mm: Ylipaino on altistava tekijä kyllä, mutta eikös ylipainon takia laitetakin heti raskauden alkupuolella sokerirasitukseen? Ainakin pääsee sitten heti seurantaan. Mulla ei itselläni ole koskaan ylipainoa ollut, vaan olen ollut normaalin alarajoilla. Lisäksi harrastan paljon liikuntaa ja jo lapsesta asti kotoa on opittu terveellisesti syömäänkin. Kuka tahansa saattaa saada raskausdiabeteksen, vaikka eläisi terveellisesti ja olisi normaalipainoinen.

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10187

Paras ohje: syö terveellisesti; vältä rasvaisia ruokia ja syö kevyesti ja kohtuullisesti hiilihydraatteja.

Siis pelkkä tikkutettu virtsansokeri plussa ei ole yhtä kuin raskausdiabetes. Diagnoosi tehdään sokerirasituksen pohjalta. Minulla on aina ollut virtsansokeri plussaa, mutta viimeisellä kerralla jäin kiinni myös rasituksessa, vaikka ruokavalio oli paljon terveellisempi koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mansikka85:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Nimenomaan syömisilläsi voit vaikuttaa =)
Eli sokerit pois, myös hedelmät, vältä nopeita hiilihydraatteja.

Oikeestikko? :o

Mä oon karkin ja muun makean sijasta popsinu hedelmiä aivan tajuttomasti,koska en haluu taas joutuu siihen sokeritasitukseen :ashamed:

hedelmiä saa syödä, mutta ei kilokaupalla. esim jälkkärinä tai välipalana leivän kanssa voi vetäistä hedelmän.

Yhteistyössä