Raskausaika ja unilääkkeet ( triptyl )

Eli onko mitään unilääkettä jota voisi käyttää raskausaikana? Entä onko triptyl nimisestä lääkkeestä kokemuksia?

Taustaa hieman; Eli nyt siis tasan rv5 vasta. Sairastan selkärankareumaa johon syön kivunsiedätyslääkkeenä ja unilääkkeenä triptyl 10mg 1-2tbl/vrk. Jätin kuitenki lääkkeen pois viikko sitten, koska käsittääkseni lääkettä ei saisi raskausaikana käyttää. Vähensin ensin lääkitysta kunnes jätin sen kokonaan pois. Nyt kuitenkin unettomuus vaivaa ja pahasti..en ole viikkoon nukkunut ja olo on kamala väsymyksen vuoksi.

En pysty nukahtamaan vaikka olen väsynyt ja jos nukahdan viimein herään pian ja valvon taas monta tuntia kunnes torkahdan hetkeksi. Tai sitten valon puolet yöstä ja nukahdan aamuyöstä pariksi tunniksi.

Lääkäriin pitäisi varmaan soitella, mutta mietin että soittaisinko hoitavalle lääkärilleni reumapolille vai lapsettomuuspolille ( ivf pas hoidosta siis raskauduin). Reumalääkärin vastaanotolle pääsen korkeintaan 2kk jonotuksen jälkeen ku siellä kauheat jonot enkä ole yksityisellä.

Nyt kaipaisin kokemuksia..

Mene ihmeessä vaikka ihan yleislääkärille, unettomuus on pitkään jatkuessaan todella haitallista. Itse söin mielialalääkettä unettomuuteen. Sairastin ensin synnytyksen jälkeisen masennuksen jonka jälkeen kamppailin unettomuuden kanssa pitkään. Sama lääke tepsi unettomuuteen mitä käytettiin masennukseen mutta sitä ei voinut käyttää esim. imetyksen aikana. Mutta ymmärtääkseni sellaisia lääkkeitä unettomuuteen löytyy joita voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Rohkeasti vain lääkärille. Itse menisin yksityiselle yleislääkärille, jotenkin en luota noihin kunnan reppulääkäkäreihin...

Yhteistyössä