Raskaus/synnytyskysely

• Viestiketjun aloittaja "emmma"
  • Ensimmäinen viesti
"emmma"
1. Millä rv:llä lapsesi syntyi? Montako lasta sinulla on?
2. Käynnistettiinkö synnytys? Kuinka kauan synnytys kesti?
3. Kuka oli mukana synnytyksessä?
4. Mitä kivunlievitystä käytit?
5. Sairaala, jossa synnytit?
6. Millaisia tuntemuksia synnytys jätti?

1. 41+5, 40+4, 41+5. Kolme lasta
2. Ei ole käynnistetty, synnytysten pituudet 12,5 h, 4,5 h, 3 h
3. Isä kaikissa kolmessa
4. Ensimmäisessä synnytyksessä epid. puud. ja toisessa spinaali, kolmas luomuna
5. HYS
6. Ensimmäinen synnytys traumatisoi jonkin verran, toinen vielä enemmän, kolmas eheytti

"viivi"
1. Rv 42+1, yksi lapsi.
2. Käynnistettiin. 6 tuntia , 30 minuuttia.
3. Lapsen isä ja kätilöt tietysti.
4. Amme + ilokaasu ja epiduraali.
5. PKSSK
6. Ei mitään kammoa. Varmasti haluan uudestaan kun tietää miten ihana on palkinto <3

6 lapsen äiti
[QUOTE="emmma";28684133]1. Millä rv:llä lapsesi syntyi? Montako lasta sinulla on?
6. Millaisia tuntemuksia synnytys jätti?[/QUOTE]

1. 41+3, 38+3, 38+5, 40+5, 40+5, 38+4
2. 11,5h, 18h, 9h, 22h, 5h (käynnistettiin), 2,5vrk (käynnistettiin ja päätyi kiirelliseen sektioon)
3. tukihenkilö tai lapsen isä ollut aina mukana
4. Ilokaasu ja epiduraali joka kerta (ei tosin toiminut 4. ja 6. kerralla), kolmannessa synnytyksessä myös joku kipupiikki ja kuudennessa sektiossa spinaalipuudutus
5. en halua kertoa
6. kolme ekaa ihan ok, ei traumoja mutta ei mitään elämää hienompia kokemuksia, neljäs kamala (meinattiin vauvan kanssa kumpikin kuolla) ja viidettä ja kuudetta pelkäsin todella paljon. Kamalaa ja nöyryyttävää hommaahan se aina on. Sektiosta jäänyt kivoin muisto.

- Kolme lasta, 41+5, 41+3 ja 40+3

- Ei käynnistetty. Eka 8h (ponnistus 12min), toka 6h (ponnistus 4min) kolmas 2h (ponnistus 1min). Viimeisessä synnytyksessä ei käytännössä ponnistusta ollut lainkaan, papereihin vaan pienin aikamerkintä on 1min..

- Mies

- Epiduraali, epiduraali, spinaali

- Kaikki jorvissa

- Positiivisia mielikuvia. Onnistuneita synnytyksiä kaikin puolin.

Rv 39, 1 lapsi

Ei käynnistetty. Sairaalaan menin maanantai-iltana n. klo. 22, yö osastolla ja saliin n. klo 6 tiistai aamuna. Pikkuinen syntyi 16.30 tiistai iltapäivällä.

Lapsen isä.

Maanantai iltana sain jonkun kipulääke piikin. Tiistai aamuna ilokaasua ja ennen puolta päivää epiduraalin, johon sain kertaalleen lisäannoksen.

Kätilöopiston Haikaranpesä Helsingissä.

Jälkikäteen oli varsin hyvä fiilis. Synnytys oli siitä erikoinen kokemus, että vuorokauden epämukavuus ja kurjuus hävisivät välittömästi synnytyksen jälkeen kun oli päässyt käymään suihkussa ja sai oman pienen nyytin syliin. Ei jäänyt mitään traumoja, vaikka pystynkin palauttamaan mieleen, että kyse oli varsin epämiellyttävästä kokemuksesta, niin silti tuntuu, että mielummin menisin uudestaan synnyttämään kuin hammaslääkäriin :D

"lisko"
38+1, 38+2, 39+6.
Kolme lasta siis. Kestot 10-24h. Ei käynnistetty.
Epiduraali kaikissa ja mies mukana.
Naistenklinikalla syntyivät.
Hyvät kokemukset kaikista jäi. Vaikka sattuuhan se synnyttäminen.

vierailevamamma
rv 41+0

Ei. (Synnytystä vauhditettiin O- tipalla, kun ei meinannut edetä). Synnytys kesti 13h ponnistusvaihe 6min.

Äitini

Kaikkea mahdollista :D. Amme, jyväpussi, epiduraali, ilokaasu...

PHKS

Ihan hyvät fiilikset jä loppujen lopuksii. Repeämiä tuli, joka harmitti vasta myöhemmin. Niistä parantuminen vei aikaa yli 6kk. Olisin toivonut enemmän minun mielipiteiden kuuntelua. Tuntemuksiani ei uskottu aluksi. Osuin vuoronvaihto aikaan sairaalaan. Tullessani sairaalaan ja osastolle mennessä jouduin olemaan ei niin mukavan kätilön kanssa. Hänen pelkkä huoneessa läsnä olo alkoi jo ärsyttämään...

"Vieras"
- 2 lasta, molemmat 39+4
- ei kumpaakaan. Eka n. 4h, toka n. 1,5h
- lasten isä
- en mitään
- eka kättäri, toka naistenklinikka
- ei ihmeempiä. Tokasta vähän säikähdin kaiken nopeutta ja pieni paniikki siitä jäi

Kotkatar
1. Millä rv:llä lapsesi syntyi? -40+5 & 39+0 Montako lasta sinulla on? -2

2. Käynnistettiinkö synnytys? -Molemmat käynnistetty. esikoinen syntyi sektiolla, toinen alateitse. Kuinka kauan synnytys kesti? -12h & 7h

3. Kuka oli mukana synnytyksessä? -Aviomieheni, molemmilla kerroilla

4. Mitä kivunlievitystä käytit? -Särkylääkkeet, ilokaasu, kauratyyny, epiduraali.

5. Sairaala, jossa synnytit? -KOKS (Kotka)

6. Millaisia tuntemuksia synnytys jätti? -Ekasta jäi pelko, tokasta jäi hyvä mieli

"vieras"
1. 39+2. Yksi lapsi on
2. Ei käynnistetty. Oksitosiinia tiputettiin, kun ei paikat oikeen auennu kovin nopeasti. Kesti 20h koko homma ja ponnistusvaihe siitä 30min.
3. Mieheni eli lapsemme isä.
4. Epiduraali, kokeilin myös ilokaasua, mutta ei ollut mitään apua siitä mulle.
5. NKL
6. Hieno kokemus, tosi positiivinen fiilis jäi, vaikka kestikin aika kauan. Parilla tikillä selvisin, eikä synnytyksen jälkeen ollut mitään muuta kipua, kuin jälkisupistukset. :) Lapsivuodeosastolla oli vähän tympeää henkilökuntaa, mutta ei se mitään, kun harvoin ne siellä perhehuoneessa ees kävi.

6xäiti
[QUOTE="emmma";28684133]1. Millä rv:llä lapsesi syntyi? Montako lasta sinulla on?
6. Millaisia tuntemuksia synnytys jätti?[/QUOTE]

1. 6 lasta. rv.39+3, rv. 39+6, rv. 39+2, rv. 41+0, rv. 40+1, rv 41+0
2. ei käynnistetty, kaikki alkaneet supistuksilla. 13h, 11h, 8h, 1h50min, 1h+9min, 4h
3. Isä kolmessa ekassa, kolmeen ei ehtinyt (mm. viidennen syntymästä myöhästyi 5min) eli kätilö ja lastenhoitaja. Paitsi kuudennesta isän lisäksi myöhästyi lastenhoitajakin :)
4. ei kivunlievitystä missään synnytyksessä
5. Seks
6. Aivan ihanat muistot. Synnytykset helppoja kaikki. Jos synnytyksestä vaan riippuisi, voisin synnyttää vaikka toiset 6 lisää.

"TMV"
rv 41+1, yksi lapsi.

Ei. Synnytys kesti 12 h, josta ponnistusvaihe 50 min.

Lapsen isä.

Ilokaasua ja akupunktiota.

Naistenklinikka.

Synnytys meni hyvin eikä jälkeenpäin ajatellen ollut mikään paha nakki ollenkaan. Toipuminen oli paljon kurjempaa kuin itse tositoimet. Jostain syystä tunnen kuitenkin pettymystä omista tunteistani synnytyksen aikana, pelkäsin ponnistusvaiheessa tosi paljon enkä osannut tämän takia heti iloita vauvan syntymästä, ja tämä on jotenkin jäänyt hiertämään.

- 40+1, yksi lapsi.

- Ei käynnistetty, alkoi lapsiveden menolla. Lapsivedet meni 13,5 tuntia ennen kuin alkoi kunnolla avautumaan, avautumisvaihe kesti 20 tuntia ja ponnistusvaihe 1,5 tuntia.

- Isä.

_ Kuumaa suihkua heti alussa, oksikodoni, lämmin kauratyynyt ja peitto, magneetit, voimistelupallo, keinutuoli ja epiduraali.

-OYS

- Meni ainakin kuukausi ennen kuin pystyin muistelemaan synnytystä ilman ahdistusta. Mutta nyt tuntuu, että haluaisin tietää olisiko seuraava synnytys helpompi ja raskauskuume vähän vaivaa välillä. Henkilökunta oli kyllä aivan ihana ja huolehtivaista joka osastolla. Varsinkin muistan lämmöllä sitä hetkeä, kun hoitaja tuli ottamaan käyriä, kun olin vielä osastolla ja supistukset olivat todella kipeitä ja sain horkka-tärinäkohtauksia. Hän oli todella huolestuneen kuuloinen, koska huomasi kuinka kipeä olin ja ihmettelin miksen ollut pyytänyt apua kipuun. Taisin alkaa vähän itkemäänkin siitä vaiheessa, kun huomasin, ettei sitä ihan yksin tarvinnut kestää.

Yksi kamalampia hetkiä tuossa oli, kun ensin sikiöllä syke oli jotain 125-129 vaiheilla ja sain sitten marjamehua nostamaan sitä, koska sitä ennen en saanut tuota oksikodonia. Marjamehun jälkeen syke nousikin 180 ja sikiö alkoi liikkua todella paljon vatsassa. En tiennyt kumpi sattuu enemmän supistukset vai tuo liikkuminen. Lääkärikin tuli katsomaan tuota käyrää ja antoi sitten luvan oksikodonille. Aluksi se auttoi, mutta sitten oksensin melkein joka kerta kun supisteli ja sitä kesti vielä synnytyssalissakin, joten en saanut sitten ilokaasua ollenkaan. Olisin ehkä halunnut, että mieheni olisi voinnut olla enemmän minun kanssani heti alussa, mutta meillä kun on koira ja siellä osastolla missä odotin synnytyksen alkua, ei saanut olla kuin vierailuaikana.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="emmma";28684133]1. Millä rv:llä lapsesi syntyi?[/QUOTE]
38+4 ja 39+4
[QUOTE="emmma";28684133] Montako lasta sinulla on?[/QUOTE]
2 poikaa
[QUOTE="emmma";28684133]2. Käynnistettiinkö synnytys?[/QUOTE]
Kyllä ja sektio
[QUOTE="emmma";28684133]Kuinka kauan synnytys kesti?[/QUOTE]
En muista,yöhän siinä meni ja n.5-10min
[QUOTE="emmma";28684133]3. Kuka oli mukana synnytyksessä?[/QUOTE]
Isä ja jonkun verran hoitohenkilökuntaa
[QUOTE="emmma";28684133]4. Mitä kivunlievitystä käytit?[/QUOTE]
Epiduraali puudutusta molemmilal kerroilla
[QUOTE="emmma";28684133]5. Sairaala, jossa synnytit?[/QUOTE]
Helsingin naisten klinikka
[QUOTE="emmma";28684133]6. Millaisia tuntemuksia synnytys jätti?[/QUOTE]
Eniten mua ärsytti se kipulääkkeitten turkyttäminen vaikak joka kerta kieltäydyin. En ollu kipee mistään ni miks mun olis pitäny kipulääkkeitäkää syörä. JOka käynnillä hoitajat oli tyrkyttämässä sitä. Ja se verenpainemittari oli toinen mikä oli älyttömän epämiellyttävä. Käsi kipee sen jäljiltä oli monta päivää...
Muuten ihan ok.

"vieras"
1. Millä rv:llä lapsesi syntyi? Montako lasta sinulla on? 1 lapsi. En ollu koskaan raskaana kovinkaan hyvä muistinen noissa viikoissa. vauva syntyi 2pv lasketusta ajasta, oiskohan sillon vk 40+2.

2. Käynnistettiinkö synnytys? Kuinka kauan synnytys kesti? Joitain mietoja käynnistyspillereitä söin aina puolikkaan 3 kertaa päivässä. Ensin olin käynnistettävänä 3 päivää, viikonlopuksi kotiin ja maanantaina taas uusi yritys. Vedet meni maanantaita seuraavana yönä puolen yön jälkeen, sen jälkeen alkoi supistukset. Synnytys kesti kaikenkaikkiaan n. 6,5 tuntia.

3. Kuka oli mukana synnytyksessä? Mieheni eli lapsen isä

4. Mitä kivunlievitystä käytit? Naisten osastolla antoivat jotain särkylääkettä buranaa tms, en tiedä tarkemmin. Olin kuumassa suihkussa ja kiikkutuolissa. Kun pääsin synnärille sain ilokaasua kipuihin (kerkesin olla synnärillä tunnin).

5. Sairaala, jossa synnytit? KOKS

6. Millaisia tuntemuksia synnytys jätti? Synnytys oli todella raju vauhdikkuuden takia. Normaalisti synnytys kestää useamman tunnin kauemmin, varsinkin ensisynnyttäjillä. Itse koin avautumisvaiheen tuplasti nopeammin kuin "noraalinopeatsynnyttäjät", mikä tarkoitti myös uskoakseni voimaakkaampia tuntemuksia. KOen kuitenkin että nopea synnytys oli helpompi kuin oikein pitkä, kivut oli ehkä hetkellisesti kovempia, mutta synnytys oli helpompi kestää, koska kroppa ei kerennyt väsyä ja täten jaksoi tyskennellä paremmin. Ponnistusvaihe oli 20 min. Mikä taitaa olla suht normaali. Sen verran vauhdilla kuitenkin vauva oli tulossa, että kätilö päätti tehdä väliliha leikkausen ja sen lisäksi tuli muutama repeämäkin. Itse koin avautumisen rankkana, ponnistaminen taas ei tuntunut enää niin pahalta, johtuiko tämä sitten ilokaasupöllystä vai siitä että keskittyi siihen vauvan ulossaamiseen, en osaa sanoa.

Yksi itseni yllättänyt asia oli ponnistamisen tarve. Olen joskus kuullut sanottavat että ponnistamisen tunne vastaa vessahätää. Minusta taas tuntui että kehoni joka ikinen lihas alkoi yhtäkkiä työntää vauvaa ulos, vaikka teitoisesti en tehnyt mitään. Synnytyksessä ei ollut mielestäni pelottavaa ettei itse pysty vaikuttamaan, vaan koi helpottavaksi että kroppani tiesi mitä tehdä, itse sitten kuuntelin tuntemuksia ja keskityin kestämään kipua. Oli vapauttavaa kun tajusi ettei tarvitse stressata osaanko synnyttää vaan voi vaan anataa oman kehonsa hoitaa homman.

Ei jäänyt mitään pelkoa/kammoa, vaikka synnytys olikin todella raju. Ainoastaan synnytyksen vauhdikkuus jäi mietityttämään. Edes henkilökunta osastolla ja synnärillä ei tajunnut miten nopeasti synnystys eteni. Jos olisin synnyttänyt kotona yhtä vauhdilla, en olisi varmaan tajunnut lähteä ajoissa sairaalaan, kun olin varautunut synnyttämään lähemmäs vuorokauden, kuten ensisynnyttäjiä neulossa erukäteen varoitellaan. Meille ainakin synnytysvalmennuksessa sanottiin, että normaalisti synnytys voi kestää mitä vaan seitsemän tunnin ja vuorokauden välillä, mutta ensisynnyttäjät on yleensä hitaampia. Itse olin jopa tuota seitsemää tuntia nopeampi, tämän takia olisin en olisi ehkä tajunnut lähteä ajoissa sairaalaan. Itse kerkesin olla synnärillä tunnin, tuolloin en pystynyt enää kivulta kävelemään, eli en olis tuossa vaiheessa enää yksinkertaisesti pystynyt selviytymään sairaalaan, vaikka asutaankin vain vartin ajomatkan päässä. Ainoana mietyttävänä asianan seuraavaan synnytykseen jääkin siis pieni pelko, että onko seuraava synnytys yhtä nopea ja kerkeänkö sairaalaan asti. Olen neuvolasta yrittänyt selvittää, että onko käynnistyslääkkeet syynä nopeaan synnytkseen. Vastauksena olen saanut ympäripyöreää, ei voi teitää arvailua. On sanottu että todennäköisesti on taipumusta nopeisiin synnytyksiin, mutta todennäköisesti myös lääkkeillä osuutta. Varmuutta en siis asiaan voi saada ennenkuin sen käytännössä pääsen kokemaan. Toivoisin hieman rauhallisempaa synnytystä, mutta kun asiaan ei voi vaikutaa, otetaan vastaan mitä annetaan.

"vieras"
Lapsi syntyi 40+4, on ensimmäinen.

Synnytys käynnistettiin ja kesti 5,5h, josta ponnistus 1,5h.

Aviomies

Kauratyyny, epiduraali ja kohdunkaulanpuudute. Kätilön synnytyksen aikana opettama hengitystekniikka oli paras.

Kanta-Hämeen keskussairaala

Kätilö vaihtui kesken synnytyksen ja siitä alkoi alamäki. Tuntui, että pakko synnyttää, että kätilö pääsisi tauolle tai muiden potilaiden luo, pyysin, että pääsisin kävelemään, ei päästänyt, piti olla vaan selällään ja odotella supituksia ponnistusvaiheessa, kun ne hävisi kokonaan. Ilmeisesti nopea avautuminen aiheutti sen, ettei supistuksia riittänyt ponnistusvaiheeseen asti ja ponnistus kestikin 1,5h, enkä olisi selvinyt ilman ihanaa lääkäriä (ja tietysti omaa miestä, joka huomasi ettei kätilö yhtään vastanut tarpeisiini), joka tuli onneksi paikalle. Kätilö oli koko ajan tuomassa imukuppia ja sanoi, että oma vika kun lapsi niin iso(painoi 3,4kg). Tuntui, että sain koko ajan pyydellä anteeksi ja seuraavasta synnytyksestä toivon luonnollisempaa ja ettei ponnistus kestäisi ihan 1,5h! Toista kovasti toivotaan.

Yhteistyössä