Raskaus sektion jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Melli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Melli

Vieras
Eli kyselisin miten teidän seuraava raskaus on sujunut sektion jälkeen. Onko kaikki mennyt ok, kipua haavassa tms. Kauanko sektiosta on aikaa? Onko vauva pysynyt matkassa mukana loppuun asti vai syntynyt ennen aikojaan?

Ensimmäinen sectio -90, toinen 92, kolmas -94, neljäs, -98 ja viimeisin -06. Toisen ja kolmannen lapseni ikä-eroksi tuli 1,4v. Itselläni neljä ensimmäistä raskautta menneet täysin normaalisti aikaisemmista sectioista huolimatta, viimeisessä oli välillä kiinnikkeistä johtuvaa "kipua", muttei se ollut mitään kovaa särkyä eikä jatkuvaa. Haavassa ei kipua ole koskaan ollut:)

Tulin raskaaksi sektion jälkeen esikoisen ollessa 7 kk ikäinen. Kaikki meni hyvin uudenkin raskauden aikana, paitsi vauva syntyi yliaikaisena, mutta silti kaikki oli ok. Sektioarpi on jollain lailla arka vieläkin, eikyllä ollut mitenkään erityisen arka odotusaikana. Oli todella paljon helpompaa ja vaivattomampaa synnyttää seuraava normaalisti, toivuin hurjaa kyytiä :) Tosin ei se sektiokaan niin paha ollut.

Kiva kuulla ettei mitään ihmeempiä "halkeamisia" tai muita komplikaatioita ole tullut. Itse totesin hiljan olevani (toivotusti) raskaana, sektio tehtiin keväällä -05. On vain ruvennut nyt hirvittämään jotenkin kokoa asia. Jo nyt haavaa aristaa ja kauhuissani olen ajatellut sitä, mitä se on loppu raskauden aikana, nyt mennään kuitenkin vasta viikoilla 10+...
Lisää kokemuksia mielelläni luen.Jotenkin niin nostaa mielialaa lukea että on myös toiset selvinneet yhtenä kappaleena. Ja toisaalta suomihan olisi täynnä haljenneita äitejä jos se kovin yleistä olisi. Kaikkea sitä tulee mietittyä =).

Mulla oli raskauden alkaessa sektiosta aikaa vähän vajaat puolitoista vuotta. Mitään sektioon liittyviä kipuja tai muita vaivoja ei ole ollut, ainoastaan sektion tulos, uhmaikäinen, saa välillä vähän hermoja kireälle ;). Niin, ja sektion takia jouduin/pääsin tässä raskaudessa synnytystapa-arvioon.

Tulin raskaaksi kun sektiolla syntynyt esikoinen oli 10 kk. Oli suositeltu vuoden taukoa, mutta IHAN niin kauaa ei maltettu odottaa kun tunsin toipuneeni sektiosta kokonaan. Mitään arpeen liittyviä ongelmia ei ole ollut tähän asti ainakaan, olen jo rv 37 eli täysaikaiseksi ollaan päästy eikä vauvalla tuntuisi olevan minkäänlaista kiirettä maailmaan. =/

Sektion takia pääsin synnytystapa-arvioon, mutta koska leikkaukseen ei liittynyt mitään rakenteellisia/perinnöllisiä ongelmia (esim. ahdas lantio), niin siellä lähinnä tarkistettiin vauvan painoarvio ja yleinen vointi. En huomannut edes, katsoiko lääkäri sektioarpea ultrassa. Veressäni löydettyjen vasta-aineiden takia joudun sen sijaan käymään äitipolilla uudestaan, mutta se on sitten eri tarina.

Yhteistyössä