raskaus, ravinto ja vauvan koko??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Pohdin tässä sellaista asiaa ja haluan asiallisia mielipiteitä.
Olen raskaana ja ihan alussa vielä. Ja olen tässä ennen tätä raskautta tehny kovaa ruokaremonttia koko perheelle. Ja olen ollut omasta syönnistä tosi tarkka.
Edellisissä raskauksissa olen mänttäny naamariin ihan kaikkea mahdollista mitä ikinä vaan olen keksiny. Ruokaa on kulunu ja makeaa tosi paljon. Meillä ollu kaikki suht isoja vauvoja 3600-4500g. En ole kärsiny virallisesti raskaudiapeteksestä mut verensokerit on ollu tosi hakusessa koko ajan.Heitelleet paljonki ylös ja alas. Ja väitän et osittain nuorimman isokokoisuus on ihan minun ''syytäni''.Sokerilla lihotettu.

Mietinki tässä et kun nyt olen minimoinu kaiken makean ja päässy siittä kauheesta makeanhimosta eroon. Niin ei varmaan ole pahitteeksi vaikken mänttääkkään suklaata ja pullaa joka päivä kilotolkulla.
Painoni on ollu nyt koko ajan laskusuuntainen ja mietinki et kuinka suurta vaaraa aihutan lapselle tästä.
Syytetäänkö minua nyt neuvolassa ''laihduttamisesta''.

Ruokavalioni on pääasiassa nyt hyvin salaattipitoinen. Syön vain täyttä ruista (leipää). Perunaan en ole itse koskenu moneen viikkoona. Syön jonkuverran maitotuotteita. Lihaa,kalaa tai kanaa joka päivä.
Pullat ja kaiken kahvileivän olen jättäny pois.Enka edes kaipaa niitä.

mulla on kauhee paniikki, nyt on toinen tulossa. olen hyvin pienikokoinen (150cm ja 38kg) ja esikoinen painoi vähän reilun 4000g! kyllä kätilöt oli ihmeissään ja mulla vaikea synnytys. minäkään en ole kärsinyt raskausdiabeteksestä mutta oireet ollut samat kuin sulla. mulla on vaan nyt se ongelma että minä en pysty lopettamaan makeen syöntiä. tai siis se makeanhimo ei lopu! :( ja paniikki on sen takia että olen varma että esikoinen oli sokerinsyöntini takia niin iso, enkä haluaisi tästä seuraavasta tehdä itse kookasta "sokerilasta" :( ääääh.

Mulle sanottiin (kun olin käynyt raskaus-diabetesta varten tutkimuksissa), että kun veriarvot olivat normaalit, niin sokeri ei vauvaa lihota. Toki rasvainen ruoka tekee vauvastakin suuremman, mutta sitä pitää mättää jo aikalailla. Oon syönyt karkkia melkein joka päivä, ja muutenkin paljon (kunnon kotiruokaa). Vauvan arvio syntymäpainoksi kuitenkin n.3kg +-300g, joten ei ainakaan täällä ole vaikuttanut. Tärkeintähän on syödä monipuolisesti, ja katsoa että saa kaikkia ravintoaineita ja vitamiineja. Vauva etusijalla, sitten vasta äiti. :) Heheh, paraskin puhuja kun olen jäänyt karkkiin koukkuun (mutta mielummin näin kun tupakkaa..)

Mä seurasin viimeisimmässä raskaudessani vaihtelevan tarkasti syömisiänim Millään laihdutuskuurilla en ollut vaan söin vaan terveelisesti, välttäen turhia rasvoja ja sokereita. Paino oli välillä laskusuuntainen, välillä pysy vaan samana. Synnyttämään menin saman painoisena kuin ennen raskautta. Mä väittäisin omanm kokemukseni perusteella että ruokavaliollani oli merkitystä vauvan kokoon. Neljässä aiemmassa raskaudessa söin mitä sattuu ja vauvat paino 3700-4100g kun taas tämä viides paino 3500g. Neuvolassa oltiin koko ajan hyvin kannustavia ruokaremonttini suhteen, eikä missään vaiheessa syytetty, päinvastoin. Mainittakoon että mun bmi oli raskauden alettua 30, että oli ihan perustltua vähän katsoa mitä söi.

kyllä mulle sanoi lääkäri että geenitkin vaikuttaa,ei pelkästään sokerin syönti...toiset vaan synnyttää ísoja lapsia vaikka kuinka karsit sokerit pois...itse elin hyvin terveellisesti,herkut minimissä,lenkkeilin päivittäin,olen itse normaalikokoinen...lapsi painoi syntyessään 3800 kg!

Alkuperäinen kirjoittaja villis:
Mä seurasin viimeisimmässä raskaudessani vaihtelevan tarkasti syömisiänim Millään laihdutuskuurilla en ollut vaan söin vaan terveelisesti, välttäen turhia rasvoja ja sokereita. Paino oli välillä laskusuuntainen, välillä pysy vaan samana. Synnyttämään menin saman painoisena kuin ennen raskautta. Mä väittäisin omanm kokemukseni perusteella että ruokavaliollani oli merkitystä vauvan kokoon. Neljässä aiemmassa raskaudessa söin mitä sattuu ja vauvat paino 3700-4100g kun taas tämä viides paino 3500g. Neuvolassa oltiin koko ajan hyvin kannustavia ruokaremonttini suhteen, eikä missään vaiheessa syytetty, päinvastoin. Mainittakoon että mun bmi oli raskauden alettua 30, että oli ihan perustltua vähän katsoa mitä söi.

Kiitos kannustuksesta. Minulla on nyt 26 bmi. Ja olen myös itse ajatellut et ei ole pahitteeksi syödä terveellisesti. Ja välttää sokeria ja valkoista viljaa. Sekä perunaa joka nostaa nopeesti verensokeria.

HEDONA Vauvan voi hyvinkin lihottaa sokerilla ja hiilareilla hyvinkin jos äidillä "vikaa" sokeriaineenvaihdunnassa!

AP Onnittelut onnistuneesta ruokaremontista! Minulla viimeiksi raskausdiabetes ja tein raskausaikana ruokaremontin. Söin erittäin tarkkaa ruokavaliota. Viimeisessä neuvolassa painoin vain 100g enemmän kun ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Kun vauva oli syntynyt, painoin 8kg vähemmän kuin ennen raskautta. Näin laihduin raskauteni ansiosta ja minä voin hyvin ja niin myös vauva. Vauva syntyi kohtuu kokoisena käynnistettynä muutaman päivän ennen laskettua aikaa. Tiukasta ruokavaliostani huolimatta jouduin käyttämään insuliinia. Älä missään nimessä repsahda takaisin herkkujen kavalaan maailmaan vaan syö hyvillä mielin terveellistä sekaruokaa mutta älä rupea kikkailemaan mitään ihmediettejä...

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
kyllä mulle sanoi lääkäri että geenitkin vaikuttaa,ei pelkästään sokerin syönti...toiset vaan synnyttää ísoja lapsia vaikka kuinka karsit sokerit pois...itse elin hyvin terveellisesti,herkut minimissä,lenkkeilin päivittäin,olen itse normaalikokoinen...lapsi painoi syntyessään 3800 kg!

No niin varmasti vaikuttaakin.

No on mahtanu olla melkonen työmaa saada ton kokonen muksu synnytettyä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Qmamma:
HEDONA Vauvan voi hyvinkin lihottaa sokerilla ja hiilareilla hyvinkin jos äidillä "vikaa" sokeriaineenvaihdunnassa!

AP Onnittelut onnistuneesta ruokaremontista! Minulla viimeiksi raskausdiabetes ja tein raskausaikana ruokaremontin. Söin erittäin tarkkaa ruokavaliota. Viimeisessä neuvolassa painoin vain 100g enemmän kun ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Kun vauva oli syntynyt, painoin 8kg vähemmän kuin ennen raskautta. Näin laihduin raskauteni ansiosta ja minä voin hyvin ja niin myös vauva. Vauva syntyi kohtuu kokoisena käynnistettynä muutaman päivän ennen laskettua aikaa. Tiukasta ruokavaliostani huolimatta jouduin käyttämään insuliinia. Älä missään nimessä repsahda takaisin herkkujen kavalaan maailmaan vaan syö hyvillä mielin terveellistä sekaruokaa mutta älä rupea kikkailemaan mitään ihmediettejä...

Kiitos. En mä semmosiin kikkailuihin ala.
Pikkuhiljaa on lapsetkin alkaneet syömään salaatteja ja mieskin. Ja täs yks päivä karkkipäivänä lapset toivo karkin sijaan mandariinejä ;) toki saivat. Eikä kukaan kaivannu karkkia.

Alkuperäinen kirjoittaja hih:

No on mahtanu olla melkonen työmaa saada ton kokonen muksu synnytettyä ;)

meni vähän aikaa ko tajusin tän herjan :D

Periaatteessa terveen äidin keskiverto ruokavalio ei lihota vauvaa, mutta aliravitun äidin vauva ei saa tarpeeksi ravintoaineita ja siitä voi aiheutua vaurioita, esim aivojen kehitys häiriintyä :( Eri juttu sitten on raskausdiabetes. Mutta syö riittävästi proteiineja ja hyvää rasvaa, valkoista sokeria ja vehnäjauhoja ei tarvita (mutta täysjyvävehnä on ihan ok, ihan yhtä hyvä kuin ruiskin, koska se pointti on siinä että on täysjyvää! Samoin riisissä ja pastassa)

Alkuperäinen kirjoittaja ap vieras:

Kiitos kannustuksesta. Minulla on nyt 26 bmi. Ja olen myös itse ajatellut et ei ole pahitteeksi syödä terveellisesti. Ja välttää sokeria ja valkoista viljaa. Sekä perunaa joka nostaa nopeesti verensokeria.

Juu ei tosiaan ole haittaa syödä terveellisesti, kunhan muistaa ettei millekään nälkäkuurille ala. Tsemppiä vaan, jatka samaan malliin!

Ps. Olipas järkyttävän paljon kirjotusvirheitä tossa mun ekassa viestissä... Liian pienet näppäimet tässä puhelimessa millä surffailen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Periaatteessa terveen äidin keskiverto ruokavalio ei lihota vauvaa, mutta aliravitun äidin vauva ei saa tarpeeksi ravintoaineita ja siitä voi aiheutua vaurioita, esim aivojen kehitys häiriintyä :( Eri juttu sitten on raskausdiabetes. Mutta syö riittävästi proteiineja ja hyvää rasvaa, valkoista sokeria ja vehnäjauhoja ei tarvita (mutta täysjyvävehnä on ihan ok, ihan yhtä hyvä kuin ruiskin, koska se pointti on siinä että on täysjyvää! Samoin riisissä ja pastassa)

Niin ei varmasti olekkaan pahaksi. Mut jostain syystä minun maha turpoo jos syön leipää. Joten olen nyt jättäny sen pois vähäksi aikaa. Kokojyväriisiä olen käyttäny ja ruispastaa (nam).
Syön rahkaa ja maitoa sen mitä mahani kestää. On tosi ranttu. Kananmunaa lähes päivittäin.
ja käytän öljyä ruoan valmistuksessa ja toisinaan lorautan salaatinsekaankin.
Mä kyllä syön ihan tarpeeksi etten mä nälkää nää :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap vieras:

Juu ei tosiaan ole haittaa syödä terveellisesti, kunhan muistaa ettei millekään nälkäkuurille ala. Tsemppiä vaan, jatka samaan malliin!

Ps. Olipas järkyttävän paljon kirjotusvirheitä tossa mun ekassa viestissä... Liian pienet näppäimet tässä puhelimessa millä surffailen...

Mä sujuvasti oikoluin ne ;) En mä lukihärösenä huomaa mitään virheitä.

Yhteistyössä