Raskaus+painoindeksi+sokerirasitus...miten sinä tekisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma mia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma mia

Vieras
Täällä on neuvolassa sääntö, että kaikille äideille, joiden painoindeksi on yli 30, täytyy suositella sokerirasitusta ennen 28.raskausviikkoa. Ja tuota suositusta pitäisi mielellään myös noudattaa, vaikkeihän sinne ketään voida pakottaa. No asia tähän asti ok.

Noh, milloin teidän mielestänne tuo indeksi pitäisi laskea, jotta sillä olisi merkitystä?! Itse ajattelen, että heti raskauden alussa tai juuri ennen raskautta. Painohan voi joillakin nousta paljon jo alussa, eikä siinä paljon indekseillä ole enää merkitystä...? Mielestäni painoindeksi raskausaikana on yhtä tyhjän kanssa. Väärässä?

Minulla on normaalisti indeksi välillä 25-29 ja nyt sitten se laskettiin neuvolassa kun olin raskaana lähempänä 15.viikkoa ja paino oli tuohon jo noussut jotain 5kg ja indeksi näytti jonkun desimaalin yli 30 ja määräys sokerirasitukseen tuli. Olin ihan puulla päähän lyöty.
Kysyin, mitä ihmeen virkaa indeksillä on enää tuossa vaiheessa, mutta niin se täti meinasi, ettei viikoilla ole väliä. Höh.

No ei se sokerirasitus maata kaada, mutta tietää miehelle poissaoloa töistä ja muutenkin on vaikea järjestää...menisitkö sinä??
Sokeriarvoissa ei ole minulla ikinä ollut mitään häikkää, vaikkeihän se välttämättä mitään takaa toki. Raskaus on kuudes ja vointi normaali.

No ohoh, meillä laitetaan kaikki joilla Bmi yli 26.
Ekasta käyntikerrasta katsotaan paino, sen mukaan saa lähetteen rasitukseen jos tarvis.
Minä jouduin ihan painon takia. Ei se ollut iso homma, tiesipähän sitten että kaikki oli ok.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No ohoh, meillä laitetaan kaikki joilla Bmi yli 26.
Ekasta käyntikerrasta katsotaan paino, sen mukaan saa lähetteen rasitukseen jos tarvis.
Minä jouduin ihan painon takia. Ei se ollut iso homma, tiesipähän sitten että kaikki oli ok.

Meillä oli kans tuo bmi raja 26, se laskettiin alussa ja sen mukaan sit joutui tai ei..
Tosin ekassa jouduin sen takia, kun paino raskaana ollessa nousi liikaa,liian nopeesti.
Ja tokassa lähtöpaino oli himpun verran yli sen bmi 26:n niin sillonkin piti käydä.

Mäkin käynyt jo kahdesti ja nyt normi paastosokeriseurannassa vaikka olin normaalipainoinen ennen raskautta.
Vauva vaan kasvaa niin yläkäyrien yläpuolella, niin tahtovat sitä seurata.
On se raskausdiabeteksen riski aina olemassa ja se kannattaa ottaa tosissaan, vaikuttaa kuitenkin vauvankin tulevaisuuteen aika lailla.

mulla oli lähtöpaino jo sellanen että testiin vaan. Nykyään aika tiukentuneet nuo sokerijutut. No, sulhan on kaikki varmaan o.k joten mene vaan niin kaikki osapuolet on tyytyväisiä. Meneehän siinä muutama tunti mut aina senverran täytyy uhrautua lapsen hyväksi.:)

Minut on passitettu sinne jo kaksi kertaa, koska painoindeksi on ollut yli 26 ennen raskautta. Mitään vikaa sokeriarvoissani ei ole ollut, ja enää en mene jos vielä raskaaksi joskus tulen. Ihan vain siitä syystä, että minulle se testi ei ole pikku juttu. Mun elimistö reagoi siihen siten, että ole ihan "kuoleman kielissä" tai siltä ainakin tuntuu. Suosiolla otan vastaan sen raskausdiabeetikolle suositellun ruokavalion (jollain pieni heittely korvataan ilman insuliinipiikkejä) koko ajaksi vaikka ns. turhan takia. Mutta siihen kokeeseen en enää mene.

Sinuna tekisin niin, kuinka itsestäsi tuntuu parhaalta. Jos se koe on sinulle pikku juttu, niin miksi et menisi? Lapsesi takia. Mutta jos sinusta tuntuu, että koe on turha ja sen ottaminen vaikuttaa isommin, niin älä mene.

joo no ei se katso siihen ettei olis ikinä häikkää ollut etteikö vois olla rd:tä.Eikä välttämättä oireile,ei ainakaan mulla.Ainut millä sen juuri sai selville oli sokerirasitus.mutta ihmettelen toki tuota painopuolta kun eikös se yleensä katota lähtöpainosta,ainakin meillä

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Minut on passitettu sinne jo kaksi kertaa, koska painoindeksi on ollut yli 26 ennen raskautta. Mitään vikaa sokeriarvoissani ei ole ollut, ja enää en mene jos vielä raskaaksi joskus tulen. Ihan vain siitä syystä, että minulle se testi ei ole pikku juttu. Mun elimistö reagoi siihen siten, että ole ihan "kuoleman kielissä" tai siltä ainakin tuntuu. Suosiolla otan vastaan sen raskausdiabeetikolle suositellun ruokavalion (jollain pieni heittely korvataan ilman insuliinipiikkejä) koko ajaksi vaikka ns. turhan takia. Mutta siihen kokeeseen en enää mene.

Sinuna tekisin niin, kuinka itsestäsi tuntuu parhaalta. Jos se koe on sinulle pikku juttu, niin miksi et menisi? Lapsesi takia. Mutta jos sinusta tuntuu, että koe on turha ja sen ottaminen vaikuttaa isommin, niin älä mene.

Se rasitus on minullekin suht rankka, menen melko heikkoon kuntoon, enkä takaa, että säilyn tajuissani sen ajan. Huomenna se olisi, enkä vielä tiedä, mitä teen.

Menisin, ei ollut muuta syytä kuin painoindeksi hiukan yli 25 ennen raskautta, minkä takia passitettiin, täti laski sen vielä pariin kertaan, kun ei ollut uskoa tulosta. Ja rasituksessa löytyi häikkää.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma mia:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:

Se rasitus on minullekin suht rankka, menen melko heikkoon kuntoon, enkä takaa, että säilyn tajuissani sen ajan. Huomenna se olisi, enkä vielä tiedä, mitä teen.

Mulla olis ensviikolla ja mä en aio sinne mennä. Mulla muutenkin makean syönti tekee pahaa ni miten mä voin sen litkun juoda. Ja jos oksennus tulee ni sit se on ihan turhaa. Aion soittaa sillon aamulla, kun se aika on että on niin pahaolo jo valmiiks et on pakko syödä. Kerran olen ollu ja silloin pyörryin siellä, niin pelkään sitä kaikista eniten. Ei mua voida pakottaa sinne.

täällä oulussa kaikki yli 25 bmillä menee testiin. ja jos joku testi on niin helppo kuin se oli, ja kuinka sillä voidaan ehkäistä tulevia ongelmia (jos jotain häikkää on) niin kyllä kannattaa mennä. menin labraan aamulla klo 7 ja 9 jälkeen pääsin pois, käskettiin ottaa eväät mukaan ettei tule huono olo, mutten niitä tarvinnut. helppo homma. ja menisin vaikka vähän vaikeampikin olisi, se että mies tai itse joutuu olemaan poissa töistä, on aika pieni vaiva siitä että tietää yhden riski olevan vähemmän ja vauvalla hyvä olla. typerää ajatella yleensäkään tuossa vaiheessa työnantajaa. sitä ajattelen viimeisenä. jos ollenkaan=)

Mulla ekassa raskaudessa täti pisti ensin pelkkään paastosokerin mittaukseen ja sitten ku se oli koholla niin rasitustestiin. Eli EI suoraan rasitukseen pelkän painoindexin (muistaakseni 28-29 luokkaa) takia. Rask.ajan diabetes todettiin rasituksessa ja pysyi kurissa kovalla dieetillä. Nyt tokassa jouduin heti alkumetreillä (np-ultran jälkeen) rasitukseen ja uudelleen sitten viikolla 28 ja kaikki tällä kertaa ok. Kannattaa mennä kyllä testiin, oman itsesi ja vauvan takia.

Ihmeellinen ajattelutyyli tämä "ei mua voida pakottaa sinne"... no hei ei niin mihinkään voida pakottaa, mutta yleensä tuleva äiti mielellään menee, jos tietää, että se on vauvan parhaaksi, jos siinä sokerirasituksessa on häikkää ja saadaan dieetillä kuntoon.

Ja 25 on hyvin monessa bmin raja, että sokerirasitukseen pääsee. Itsellä oli bmi ekassa raskaudessa 19 ja sokeria pissassa ja sitten olikin patologinen sokerirasitus. Tiukalla seurannalla ja dieetillä synnytin normaalipainoisen vauvan.

Yhteistyössä