\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.07.2006 klo 19:40 Emilyn kirjoitti:
Niin Madicken, ehkä sinunkin pitäisi lukea tarkemmin mitä olen kirjoittanut.. enhän minä ole väittänytkään, että tulen jatkossakin ehtimään kaikki kotityöt. Jossain kohtaa kirjoitin, että jos en päivällä jotain ehdi tehdä, niin sitten mies tekee töistä tultuaan tai teemme yhdessä..
Olen kyllä lukenut niin lehtiä, kirjoja ja näitä keskustelupalstoja jo ennen raskauttakin, että on monet eri tarinat äitien elämästä tuttuja ja näitten kaikkien myötä on ne realistiset ajatukset.. minusta on hassua, että jotkut väittävät että kun eivät itse osanneet jotain ajatella, niin sitten eivät muutkaan voi osata.. no, itseltännehän se on pois jos ette kykene näkemään omaa päätänne pidemmälle.
Eli olet siis ottanut huomioon se että lpasesi on esim vammainen tai vakavasti sairas (pitkäaikaista sairaalahoitoa, useita leikkauksia ym vaativa)? Ja silti olet varma ettei lapsen syntymä vaikuttaisi elämäänne mitenkään, vaan tuo vammainen/sairas lapsi vaan sopeutuisi nykyiseen arkeenne? Jos tuohon pystyt olet varmasti vahvempi kuin kukaan tuntemistani erityislasten vanhemmista. Sillä jokaiselle ihmiselle kenen kanssa olen keskustellut, lapsen sairaus tai vamma on ollut jonkinlainen muutos elämässä.
Ja juu, meilläkin mies on töuidensä ohessa ollut todella hyvin mukana kotitöissä ja lastenhoidossa. Silti on ollut hetkiä jolloin aikaa taiu energiaa ole löytynyt harrastuksille tms. Ne toisen avun myötä saadut vapaahetket ovat tuhlattu parin tunnin nokosiin... Sitten tulee taas niitä hyviä päiviä jolloin elämä hymyilee ja saamme tehdyksi juuri niitä asioita joista olemme haaveilleet. Itse emme kuitenkaan pysty vaikuttamaan siihen, mitä huominen tuo tullessaan 8ainakaan tiettyä pistettä pidemmälle).
En osannut aikanani oajatella omaa päätäni pidemmälle, enkä varnmasti osaa tänäänkään. Kakkosta odottaessani kuvittelin kyllä lapselle kaikki keksiväni vammat ja sairaudet, jopa kohtukuoleman ja synnytykseen menehtymisen. Silti en varmastikaan ollut tarpeeksi hyvin varautunut kaikkeen. Toistaiseksi lapsi on terve ja kaikki hyvin, nautimme ja tuskailemme näiden ihanien arkisten asioiden parissa. Silti emme koskaan voi tietää mitä huominen tuo tullessaan ja siksi pidän mielessäni sen varauksen että elämä voi yllättäen muuttua.