Raskaus on kaikkien elämänmuutosten äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viehinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 18:53 Vieras kirjoitti:
Oletko sinä koskaan ajatellut sellaista juttua,että kaikki eivät välttämättä HALUA jatkaa "entistä" elämäänsä? Vaan HALUAVAT olla elämälle avoimia ja elää niin,että vauva ja perhe ovat se elämän sisältö eivätkä ne omat menot yms.? Sorry nyt mutta minusta sinä kuulostat todella itsekkäältä ihmiseltä kun tunnut koko ajan ajattelevan ja jankuttavan,että ensin MINÄ ja sitten vasta muut...,että kyllä se vauva kaikkeen sopeutuu kun MINÄ päätän niin! No pakkohan sen reppanan on sitten sopeutua SINUN elämääsi kun kerran noin olet sen päättänyt! Minä ainakin ajattelen ensin LASTANI ja sitten tulevat järjestyksessä muut asiat ja muut menot!!

Mä olen jo aiemminkin sanonut, että jos joku haluaa vauvan myötä elää vain sitä vauvaelämää ja jättää kaikki harrastuksensa ja ystävänsä - siitä vaan, ei se mua häiritse. Mutta turha alkaa haukkua huonoksi äidiksi sen takia, että haluaa elää tavallista elämää lapsi siinä mukana. Ja harrastaa jatkossakin ja tavata ystäviään. Eihän se sulje pois sitä, että perhe on ykkönen, vaikka jossain hemmetin salilla välillä käykin! Sairasta.

En jaksanu lukee koko ketjua läpi, mutta...

Surullista, jos tuleva äiti ajattelee vaan sitä mistä joutuu tai tässä tapauksessa ei joudu LUOPUMAAN lapsen synnyttyä. :/

Eikö mielessä ole ollenkaan, mitä lapsi mahdollisesti tulee ANTAMAAN itselle ja tule mieleen, että hei, ei mun tarviikkaan tehä niinkun ennen, kun mulle tulee lapsi, se, jota rakastan yli kaiken jo nyt, vaikkei hän ole vielä syntynytkään...

Semmosta. Onnea perheenlisäyksestä, vai oletko siitä onnellinen..?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 19:07 Cathryn kirjoitti:
En jaksanu lukee koko ketjua läpi, mutta...

Surullista, jos tuleva äiti ajattelee vaan sitä mistä joutuu tai tässä tapauksessa ei joudu LUOPUMAAN lapsen synnyttyä. :/

Eikö mielessä ole ollenkaan, mitä lapsi mahdollisesti tulee ANTAMAAN itselle ja tule mieleen, että hei, ei mun tarviikkaan tehä niinkun ennen, kun mulle tulee lapsi, se, jota rakastan yli kaiken jo nyt, vaikkei hän ole vielä syntynytkään...

Semmosta. Onnea perheenlisäyksestä, vai oletko siitä onnellinen..?

Joo, se on jännää kun minä kuulemma ajattelen yhtä sun toista..

Siis herranjestas, ihmiset ovat kautta aikojen saaneet perheenlisäystä, en käsitä miksi siitä pitää tehdä niin hirveän iso haloo, äitiyskin on ihan normaali osa elämää (jos siis on äidiksi halunnut hankkiutua ja on suotu se lapsi). Tottakai vauva on ykkönen ja tulee olemaan upeaa että on ÄITI, mutta tässä on ollut kyse mitä muutoksia se tulee tuomaan, ja olen kuulemma itsekäs kun pidän itsestäänselvänä että voin jatkossakin käydä salilla tms. Puhumattakaan nyt isästä, herranjestas sehän aloittaa lätkän pelaamisen uudessa joukkueessa ensi kuussa, kyllä on lapsi parka heitteillä ja ei taida isäkään lapsesta välittää kun käy harrastamassa - siis tuollaista logiikkaa en käsitä. Nämä, jotka vänkäävät vastaan tuntuvat ajattelevan, että vauvan ja lasten myötä elämän pitää rajoittua neljän seinän sisälle, missään ei saa enää käydä ja etenkään ilman lapsia tai sitten on huono vanhempi. Tosi ahdaskantaista ajattelua.

Annetaanko Emilynin jatkaa yksin pohdintojaan.. huomaa ihan selvästi ettei vielä tiedä arkipäivästä pienen lapsen kanssa, on turha kinata ihmisen kanssa joka on vielä noin lapsellinen..varmasti Emilyn pääsee ensi talvena salille ja mies loistamaan uuteen joukkueeseen vaikka pikkuinen olisikin kipeänä, korvakierteessä, rs viruksessa, rota ripulissa...kyllä muut hoitaa että Emilyn pääsee salille. :laugh: ei kai pieni lapsi nyt vanhempiaan tarvitse..mutta kun ei mene jakeluun niin ei...tai jos lapsi onkin hillitön äidin perään kitisijä ei hoitajia enää löydykkään...kukaan ei jaksa kuunnella! on se niin helppoa elää lapsen ehdoilla ja jatkaa elämää yhtä helposti kuin ennenkin...HERÄÄ!!

Vaikka raskaus on vasta viikon kuluttua puolivälissä, huomaan jo jonkin verran muuttuneeni ihmisenä. Koen itseni jo nyt äidiksi, vaikka vauva on vasta vatsassani kasvamassa. Lapsi tulee jo nyt KAIKESSA ensimmäisellä sijalla ja mulla on kova tarve huolehtia lapseni hyvinvoinnista jo nyt.

Kyllä mä sitten "oikeana" äitinä tulen kokemaan enemmänkin muutoksia, mutten osaa ajatella niitä negatiivisesti. Päinvastoin, odotan innolla arkea lapsen kanssa vaikka tiedän ettei tuo aina niin ruusuista olekkaan.

Raskaus on mulla ollu tähän mennessä aika vaikee ja tulee ilmeisesti sellaisenaan jatkumaan loppuun saakka.. Se toki harmittaa ja joskus "masentaa" mutta kun tietää mitä siitä seuraa, kestän sen. Saan pienen syliini.

Sulle EI DORKA...tossa tekstissä on järkeä!! =) En enää tosiaan jaksa vängätä tollasen ihmisen kanssa mikä on vaan noin helkkarin täynnä itseään ja omia mielipiteitään,että me kaikki muut ihmiset olemme joko "sairaita","katkeria" yms.! Jos noin tosiaan kaikki pyörii vain omaa napaa ajatellen niin ei tuu kyllä vaaville kovin häävi elämä! Mutta onhan se "hienoo",että on noin TÄYDELLISIÄ ihmisiä olemassa! Sehän on "mahtavaa",että tuleva äippä pääsee toteuttamaan VAIN JA AINOASTAAN ITSEÄÄN...kyllä se vauva siinä mukana "roikkuu"...pääasia,että äiti saa mennä,olla ja harrastaa!!! Kaikenlaisia ihmisiä sitä onkin... ;)

NONNI...Lopeta nyt jo!!! Ja kun pikkasen kelaat taaksepäin näitä viestejä niin minkähän luulet sen adjektiivin sun kohdalla olevan...? Katsellaan sitten uudestaan kun nyt ensin edes saat sen nyyttis ja toivottavasti tutustut siihen...jos nyt menoiltas sitten ehdit...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 20:07 Annette-79 harmaana kirjoitti:
No, useimmiten nainen aikuistuu vasta tullessaan äidiksi, joten annetaan lapsen jo olla. Vai mitä? B)

Tää on kyllä ihan uskomatonta - että ihminen on lapsellinen, jos haluaa säilyttää harrastuksensa ja ystävänsä vauvankin jälkeen? Siis ette voi olla tosissanne..!

Mutta tuossahan se äsken tulikin jonkun sanomana, kun mua tituleerattiin "täydelliseksi". En keksi mitään muuta syytä kuin sen, että joku siellä neljän seinän sisällä istuu katkerana kun ei pääse enää omiin menoihinsa. Miksi muuten alkaa haukkua ihmistä, joka sillon tällön käy niissä omissa harrastuksissaan? Siis ei elämä, hankkikaa tekin sellainen, ELÄMÄ niin ehkä olis parempaakin tekemistä kuin katkerana haukkua muita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 20:10 Vieras kirjoitti:
NONNI...Lopeta nyt jo!!! Ja kun pikkasen kelaat taaksepäin näitä viestejä niin minkähän luulet sen adjektiivin sun kohdalla olevan...? Katsellaan sitten uudestaan kun nyt ensin edes saat sen nyyttis ja toivottavasti tutustut siihen...jos nyt menoiltas sitten ehdit...

Onkin ihan kauheat menot jos käy joitain kertoja viikossa tunnin ajan jossain.. aijai, kyllä tulen olemaan huono äiti :laugh:

Mun mieskin naureskelee näille jutuillenne ja on kiitollinen, ettei sillä ole tollasta kiihkoilevaa sekopäänaista itsellään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 20:11 Emilyn kirjoitti:
\
No, useimmiten nainen aikuistuu vasta tullessaan äidiksi, joten annetaan lapsen jo olla. Vai mitä? B)

Tää on kyllä ihan uskomatonta - että ihminen on lapsellinen, jos haluaa säilyttää harrastuksensa ja ystävänsä vauvankin jälkeen? Siis ette voi olla tosissanne..!

Mutta tuossahan se äsken tulikin jonkun sanomana, kun mua tituleerattiin "täydelliseksi". En keksi mitään muuta syytä kuin sen, että joku siellä neljän seinän sisällä istuu katkerana kun ei pääse enää omiin menoihinsa. Miksi muuten alkaa haukkua ihmistä, joka sillon tällön käy niissä omissa harrastuksissaan? Siis ei elämä, hankkikaa tekin sellainen, ELÄMÄ niin ehkä olis parempaakin tekemistä kuin katkerana haukkua muita.

Millanen elämä sinulla sitten on kun täällä olet jokaiseen pinon viestiin heti suuna päänä vastaamassa. Melko neljän seinän sisällä taidat olla. Joka tapauksessa sinun on turha puhua sellaisesta mistä et vielä tiedä hölkäsen pöläystä. Usko, että voit tietää vasta kun tunnet. Kukaan ei voi suunnitella elämäänsä etukäteen! Et edes sinä, vaikka luulet.

Toivon lapsesi vuoksi, että tulet muuttumaan. Sinun ajatusmaailmasi kaipaa todellakin muutosta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 20:13 Emilyn kirjoitti:
\

Onkin ihan kauheat menot jos käy joitain kertoja viikossa tunnin ajan jossain.. aijai, kyllä tulen olemaan huono äiti :laugh:

Mun mieskin naureskelee näille jutuillenne ja on kiitollinen, ettei sillä ole tollasta kiihkoilevaa sekopäänaista itsellään.

Mieshän voi sitten rauhassa hörähtää kun kantelee koliikkivauvaa pitkin yötä kämppää ympäri.. :saint:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 20:16 Annette-79 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 20:11 Emilyn kirjoitti:
\

Millanen elämä sinulla sitten on kun täällä olet jokaiseen pinon viestiin heti suuna päänä vastaamassa. Melko neljän seinän sisällä taidat olla. Joka tapauksessa sinun on turha puhua sellaisesta mistä et vielä tiedä hölkäsen pöläystä. Usko, että voit tietää vasta kun tunnet. Kukaan ei voi suunnitella elämäänsä etukäteen! Et edes sinä, vaikka luulet.

Toivon lapsesi vuoksi, että tulet muuttumaan. Sinun ajatusmaailmasi kaipaa todellakin muutosta.

Sen olen tainnutkin tässä todeta, että kukaan teistä ei tiedä millaista minun elämäni on ja silti minut on leimattu "koko ajan menijäksi" vaikka aiemmin totesinkin, ettei mulla edes ole niin paljon niitä menoja, jotta niitä voisi vauva muuttaa..!

Teidän ahdasmielisten ihmisten ajatusmaailma se tässä muutosta kaipaa kun ette näe mitään muuta kuin oman napanne ympärille tyylillä "tällaista on minun elämäni, näin minä olen asiat kokenut, näin kuuluu kaikkien muittenkin ne kokea" Ja sitten nämä huippujutut, että lapsi on heitteillä kun isä ja äiti käy sillon tällön jossain ja toinen vanhemmista on hoitajana ja joskus joku ulkopuolinen, jos menee yhdessä jonnekin. Jos te tosiaan vietätte elämänne neljän seinän sisälle lapsenne kanssa, siitä vaan, mutta se ei oikeuta haukkumaan niitä jotka käyvät myös neljän seinän ulkopuolellakin. Ihan niinkuin se lapsi nyt sitä kerkeäisi hirveämmin edes tajuta, kun äiti piipahtaa kuntosalilla - jos vaikkapa hyvällä tuurilla vielä nukkuu silloin tai kenties rakkaan isänsä kanssa touhutessaan ei varmasti saa siitä mitään traumoja että käy jossain. Ehkä teidänkin pitäs käydä enemmän ulkona, niin tajuaisitte muustakin maailmasta vähän enemmän?

Katso hivenen mitä ole itse kirjoittanut ja mieti siitä,että kuka täällä on haukkunut ja ketäkin? Sinulle on yritetty antaa mahdollisuutta ymmärtää asioita kokemuksen ja elämän kautta...mutta kun ei niin ei! MINÄ,MINÄ,MINÄ...muuta sun jutuistas ei ole käynyt ilmi! Täällä on ihan oikeasti sellaisia ihmisiä jotka ajattelevat lastensa parasta ensin ja sitten vasta itseään! Ja ainakin minua suorastaan raivostuttaa tollaset MINÄ ihmiset yli kaiken! Mene ihan oikeasti itseesi ja mieti millainen äiti se lapsi haluaisi sinun olevan...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 20:18 Annette-79 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 20:13 Emilyn kirjoitti:
\

Mieshän voi sitten rauhassa hörähtää kun kantelee koliikkivauvaa pitkin yötä kämppää ympäri.. :saint:

Onko sun mielestä siis isä jotenkin huonompi hoitaja vauvalle kuin äiti? Jos teidän omilta miehiltä menee hermot vauvan itkusta, niin onko vaikea käsittää, ettei kaikki miehet ole sellaisia?

Eräillä tutuillakin oli koliikkivauva ja kylläpä hekin olivat huonoja vanhempia, kun äiti alusta alkaen kävi joskus yksin harrastuksissaan, samoin isä.. nyt tästä lapsesta on kasvanut reilun vuoden ikäinen, ilmeisesti tosi pahoja traumoja saanut lapsi! :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 20:22 Vieras kirjoitti:
Katso hivenen mitä ole itse kirjoittanut ja mieti siitä,että kuka täällä on haukkunut ja ketäkin? Sinulle on yritetty antaa mahdollisuutta ymmärtää asioita kokemuksen ja elämän kautta...mutta kun ei niin ei! MINÄ,MINÄ,MINÄ...muuta sun jutuistas ei ole käynyt ilmi! Täällä on ihan oikeasti sellaisia ihmisiä jotka ajattelevat lastensa parasta ensin ja sitten vasta itseään! Ja ainakin minua suorastaan raivostuttaa tollaset MINÄ ihmiset yli kaiken! Mene ihan oikeasti itseesi ja mieti millainen äiti se lapsi haluaisi sinun olevan...

Loistavaa logiikkaa - ihminen, joka haluaa säilyttää harrastuksensa ja ystävänsä, ei ajattele lapsensa parasta. Tap tap.. aplodeja!

Ahdasmieliseksi sanominen ei ole haukkumista, vaan tosiasia mikä on ilmennyt teistä. Tehän tässä olette sitä minäminäminä linjaa, kun ette näe mitään muuta kuin oman elämänne ja väitätte sen olevan ainoa oikea tapa. En todellakaan ikinä olisi halunnut perustaa perhettä, jos se tarkoittaisi sitä, että sen jälkeen ei saa enää käydä missään neljän seinän ulkopuolella. Ja osaako joku sanoa, että mikä siinä on niin pahaa, että joku käy niissä harrastuksissaan vauvan tultuakin? Eipä taida osata ei.

Kysykää vaikka keneltä ihan oikealtakin asiantuntijalta, että onko lapselle siitä haittaa, että äiti ja isä käyvät joskus omissa harrastuksissaan. Teillä on tosi kieroutunut ajattelutapa, kun ette noin yksinkertaista asiaa ymmärrä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 20:27 Annette-79 harmaana kirjoitti:
Jokatapauksessa et tiedä mistä puhut, joten turha sössöttää...

Todistetusti en ole ainoa ihminen maailmassa, joka on vauvan jälkeenkin jatkanut harrastuksiaan ja ystävien tapaamista, joten pitäskö sun ehkä miettiä tiedätkö itse mistä puhut? :laugh:

Ei ole ihme, ettei nykyään lapset muuta teekään kun istuvat sisällä tietokoneilla, kun vanhemmat eivät vie heitä ulos - sillä hyvä äiti ja isähän ovat lapsen kanssa neljän seinän sisällä, eivätkä varmasti harrasta liikuntaa, kun lenkillä käyntikin on niiin vaivalloista näille sohvallamakaavillemammoille.. ai niin, ja ne kotityöt, oih, kyllä on raskasta pyykinpeseminenkin!!

Uusavuttomat mammat katkerana haukkuvat niitä, joille ovat kateellisia. En jaksa tähän ketjuun enää vajaa-ajatteleville mitään sanoa, ehkä joskus näette omaa napaanne kauemmas. Adjö!!!

Emilyn ja mies... :hug: Ihan totta. Meilläkin mies kantelee koliikkivauvoja...menee se välillä sohvallekin, mutta sen pitää herätä aamulla töihin. Mutta kantelee silti. Ja ollaan päästy melkein minne vaan ollaan näitten kanssa jaksettu. Niin on paljon siitä kiinni. Jaksamisesta, että mihin viittii peppunsa nostaa. Oli se varmaan näky...vesillä kk-ikäisen ja kaksivuotiaan kanssa..Kaksivuotias tahtoo uimaan, emo ohjaa paattia ja syöttää samalla, isäntä väsyttelee haukea ja syöksyy pitkin veneen kantta (ja äitiä pelottaa eniten juuri hänen puolestaan...ilosta karjahteleva iso ukkeli on aika häjy matkakumppani...) Ja hyvin meni, saatiin hauki, vauva oppi nukkumaan aina veneessä ollessaan ja kaksivuotias on nykyään uimataitoinen vesseli (6v.)....ja maitoa tuli veneessä hyvin, kun keinunta vei pahimmat jännitykset pois. Joo, ihan rennosti vaan..lapsistakin tulee aika rentoja. Jossain vaiheessa se ärsyttää, kun ne on niin rentoja etteivät viitsi lelujaan raivata, mutta...voihan niin käydä muutenkin. :)

Ja mainittakoot että tässä illan aikana vaikka olenkin tiuhaan vastaillut, niin olen myös samaan aikaan; imuroinut, täyttänyt astianpesukoneen ja tyhjentänyt sen, pessyt pyykkiä useamman koneellisen ja ripustanut ne, laittanut ruokaa ja lenkkeilyttänyt koiran, pessyt sohvatyynyt käsipelillä.. ja jotain muutakin touhua, en kaikkea muista. Ja tämä tuleva huono isä on saunaillassa joissa tulee käymään vauvankin synnyttyä niin vietän netti-iltaa ;) Neljän seinän sisällä olen ollut illan kun päivä meni rannalla ja pihamaalla loikoillessa aurinkoa ottaen.. taitaa jotakuta taas ottaa päähän, haha.. te ootte niin huvittavia!!

Se logiikka tuleekin siitä,että ensi tulee lapsen tarpeet ja sitten vasta omat!! EI TOISINPÄIN!! Eikö muuten sinusta "sekopää","katkera" yms. sanat ole haukkumasanoja? Anna kuule olla jo...sulle ja sun "miehelles" on näemmä aivan turha mistään LAPSEN PARHAASTA puhua!! Toivottavasti ymmärrätte ennen kuin on liian myöhäistä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 20:38 Krassi kirjoitti:
Emilyn ja mies... :hug: Ihan totta. Meilläkin mies kantelee koliikkivauvoja...menee se välillä sohvallekin, mutta sen pitää herätä aamulla töihin. Mutta kantelee silti. Ja ollaan päästy melkein minne vaan ollaan näitten kanssa jaksettu. Niin on paljon siitä kiinni. Jaksamisesta, että mihin viittii peppunsa nostaa. Oli se varmaan näky...vesillä kk-ikäisen ja kaksivuotiaan kanssa..Kaksivuotias tahtoo uimaan, emo ohjaa paattia ja syöttää samalla, isäntä väsyttelee haukea ja syöksyy pitkin veneen kantta (ja äitiä pelottaa eniten juuri hänen puolestaan...ilosta karjahteleva iso ukkeli on aika häjy matkakumppani...) Ja hyvin meni, saatiin hauki, vauva oppi nukkumaan aina veneessä ollessaan ja kaksivuotias on nykyään uimataitoinen vesseli (6v.)....ja maitoa tuli veneessä hyvin, kun keinunta vei pahimmat jännitykset pois. Joo, ihan rennosti vaan..lapsistakin tulee aika rentoja. Jossain vaiheessa se ärsyttää, kun ne on niin rentoja etteivät viitsi lelujaan raivata, mutta...voihan niin käydä muutenkin. :)

Kiitos asiallisesta viestistä vaikka myönnän että multa meni nuo monien tuputukset yli ja sorruin vähän asiattomaan sävyyn kirjoittamaan tässä loppupuolella :whistle: Oli vaan sellasta mollausta (olet huono äiti jos harrastat jotain, ja isä kans) että teki mieli näpäyttää takaisin..

Niinpä, pitkälti se on kiinni jaksamisesta ja siitä mitä on tottunut tekemään.. itse olen maalta ja pienestä pitäen touhunnut kotihommia jne, joten tämä "arki" on varmasti lähempänä ja realistisempana ajatuksissa kuin joillain toisilla.. turha sitä on stressata joka asiasta, sillä saa vaan pahemman kiireen ja jaksamattomuuden päälle.. vaikken mä siis tiedäkään mistä puhun :p

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 20:45 Vieras kirjoitti:
Se logiikka tuleekin siitä,että ensi tulee lapsen tarpeet ja sitten vasta omat!! EI TOISINPÄIN!! Eikö muuten sinusta "sekopää","katkera" yms. sanat ole haukkumasanoja? Anna kuule olla jo...sulle ja sun "miehelles" on näemmä aivan turha mistään LAPSEN PARHAASTA puhua!! Toivottavasti ymmärrätte ennen kuin on liian myöhäistä!
'

Missä olen muuta väittänytkään? Olen monta kertaa sanonut, että se ei sulje pois sitä, etteikö voisi jatkaa myös omaa elämäänsä, vaikka vauva tuleekin perheeseen ja on ykkösenä.

Yhteistyössä