raskaus kun puuhat n. vrk oviksen jälkeen?

Heippa!

Eli kysymys kuuluu, että onko kellään kokemusta/tietoa, onko se vain urbaani legenda, että munasolu todella säilyy n. 1 vuorokauden hedelmöitymiskykyisenä munarakkulan puhkeamisen jälkeen? eli onko oikeasti raskautuminen mahdollista vielä ovistuntemusten jälkeen seuraavana päivänä?

Tässä on puuhailtu muutaman kerran aika täpärästi juuri ja juuri ehkä 1 vrk sen jälkeen, eikä mitään ole kyllä tapahtunut...

Ois hauska kuulla, jos jollain on "varmaa" tietoa asiasta..

tänks! :)

Ei se tietääkseni mikään urbaanilegenda ole. Munasolu elää max. 24h, jopa vain 12h. Tämän takia yhdyntä pitäisi ajoittaa ennen munasolun irtoamista, jotta siimahännät olisivat valmiina odottamassa.

ainakin lukee näin "...LH-taso nousee nopeasti noin 24-36 tuntia ennen munasolun irtoamista. Hedelmöittymisen todennäköisin ajankohta on 2-3 päivää LH-tason nousun jälkeen."
Eli noin vrk oviksen jälkeen pitäisi olla juuri se otollisin ajankohta =)

vaan kun sitähän tässä mietin, että vaikka olen seuraillut kiertojani parin vuoden ajan, ja vaikka raskauksiakin on takana, en ole koskaan tikulla ovista bongannut (yrityksistä huolimatta) niin sen vuoksi tuo oviksen tarkka ajoitushan on mahdotonta. Eli sitä tässä just mietin, että kun en sitä tarkalleen pysty bongaamaan, niin onkohan lie mahdollista, vielä munasolu on "kondiksessa" seuraavana päivänä siitä kun tulee limaklöntti, jonka jälkeen parin tunnin päästä on ne järkkykivut. Jotenki mieltäisin, että ne kivut tulee juuri siitä munarakkulan puhkeamisesta, ja se ois se suunnilleen se itse ovulaation h-hetki.
Mutta kaipa nää jutut on viime kädessä "kohtalon" kädessä :)

Ois vain kiva kuulla, että onko joku oikeasti raskautunut
a) siten, että bongasi tikulla oviksen, ja puuhasi vasta sen jälkeen seur.pvänä
b) luuli tunteneensa oviksen ja sen jälkeen vasta seur. päivänä puuhaili.

Mietin tässä, että onhan niitäkin, jotka käyttävät ehkäisynä sitä, että eivät vain puuhaile oviksen aikaan tai vain silloin käyttävät ehkäisyä ja mitäs jos, h-hetki ei ookaan ihan tarkkaan silloin kuin luulee, niin siinähän voi käydä niin, että siimahännät kohtaavatkin matkalla vielä skarppina olevan munasolun vaikka puuhailijat luulevat olevansa "turvassa" ;)

Kaikenlaista sitä nainen pohtiikin ;) Joka tapauksessa, mukava ois kuulla kokemuksia!

Itse olen ainakin koulussa oppinut siten, että munasolu elää yleensä 12-18 tuntia, joskus jopa 24 tuntia.. Siittiöt elävät normaalisti 2-5vrk, jotkut jopa viikon.. Hedelmöittyminen tapahtuu munanjohtimessa, eli ei kohdussa.. Tämän vuoksi ajoitus on tärkeä, koska munasolu hedelmöittyy helpoiten heti irtoamisen jälkeen.. Myöskin siittiöillä kestää munajohtimiin pääseminen jopa pari päivää, eli oviksen aikana harrastettu yhdyntä ei yleensä riitä, vaan pitää tapahtua etukäteen.. Ovistesti tosiaan testaa LH-hormonin, eli lutensoivan hormonin määrää, joka nousee 12-36 (eri lähteissä eri tieto) tuntia ennen ovulaatiota. Eli ovisplussan saatua pitäisi samana päivänä, mielellään myös edellisenä päivänä harrastaa seksiä.. Eikä siitä haittaa ole vaikka vielä seuraavanakin päivänä varmistaa :) X-siittiöt nimittäin uivat aika nopeasti, verrattuna Y-siittiöön.. Mutta Y:t elävät pidempään.. Eli tyttö tulee herkemmin jos ennen ovulaatiota n.2vrk harrastaa seksiä, poika jos ovulaatiopäivänä :)

Näin ainakin minulle on opetettu.. jos on jotain virhettä, niin siirrän vastuun opettajilleni ;) :D

Mä oon lukenut samaa kun Dreamer, mutta sillä erotuksella, että X:t olisivat kestävämpiä (naiset XX) ja Y:t nopeita (miehet XY), mutta helposti kuolevia. Eli tyttöjä "tehdään" pupuilemalla varastoon, poikia juuri ovulaatiopäivänä. ;)

Ap:n kysymykseen en valitettavasti osaa sanoa mitään.. :| Mulle sanoi gyne että tärkeämpää on rakastelu ennen ovulaatiota kun sen jälkeen, mutta en tiedä tuleeko limaklöntsä oviksen aikaan vai sen jälkeen... Tää on vaikea ala! :D

Yhteistyössä