"Raskaus"kilot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohdiskelija

Vieras
Tämä kysymys on tullut mieleeni katsottuani amerikkalaisia raskaus ja vauva -aiheisia ohjelmia.
Odottavat äidit ja hiljakkoin synnyttäneet ovat näissä ohjelmissa usein ihan järjettömiä norsuvalaita!
Ok, eihän raskaana kuulukaan laihduttaa ja kyllähän se muuttaa kroppaa eikä pömppis heti katoa, mutta ihan oikeesti - minkä kokosia jotkut äidit on ennen raskautta?
Onko ne läskejä jo etukäteen, vai käyttääkö ne tosissaan raskautta ja vauva-aikaa tekosyynä mättää mitä vaan ruokaa niin paljon ku mieli tekee?
Enkä ihan tajua sitäkään, kun monet selittävät jotain tyyliin "ennen olin hoikka, painoin vain 55 kg mutta mulle tuli näitä raskauskiloja ni painan nykyään 80 kg."
Jos ihan oikeesti ei tahallaan lihota itteensä raskauden aikana, ni kyllähän ne kilot lähtee pian, vaikka niitä reilusti tuliskin, eikö?

No mutta illanjatkoja.

Heh, ei ne lähe ihan noin vaan vaikkei lihotakkaan itteensä..Mä söin raskausaikana terveellisemmin ja enemmän kasviksia jne kun koskaan, silti lihoin ja nyt niistä sit koitan kovasti päästä eroon...Mä aika vakaasti alan uskoo siihen et se n.12kg on se määrä mikä tulee siitä raskaudesta, loput ihan syömisestä, aineenvaihdunnan muuttumisesta jne..

Niin.. Mulla raskauskilot lähti kaks viikkoa synnytyksestä. Vatsa on nyt 4kk jälkeen edelleen hieman löysempi kuin ennen, mutta siis muuten olen jo jopa hoikempi kun ennen raskautta. Tuttavapiirissä paljon äitejä, joilla raskauskiloja tulee 10 ylimääräistä joka raskaudesta jotka ei lähde ja lopulta on sitten 20-50 kiloa ylipainoa.

Ei ne minnekään itsestään lähde, torvi! Tietysti ne pitää silti laihduttaa pois. Ja se energia ainakin multa kului vauva-aikana johonkin ihan muuhun kun peilin edessä keikistelyyn.

Onpas outoa ajatuksen kulkua sulla..

Mä päilen et moni käyttää sitä tekosyynä syödä "kahden edestä"...

No mulle tuli molemmista painoa se 8kg, en katsonu syömisiäni, mutten mättäny ylimäärästäkään. Molempien kanssa laitokselle jäi 10kg ja imetys vieny 6kk aikana 10kg... eli reilusti lähteny verrattuna siihen mitä painoin ennen ekaa raskauttakin - vaikka normaalipainonen olinkin, nyt sit alipainonen ja joudun kyttään mitä syön ettei paino putoaisi - ja silti se putoaa :O

Oon kans ihmetelly vähän samaa. Ite kylläkin syyllistyin siihen ruoan mättämiseen (lähtöpaino oli melkein alipainon puolella, joten kuvittelin, että voin syödäkin sitten huoletta)...
Kiloja tuli 20. Synnytyksen jälkeen en tehny muuta ku olin vauvan kans kotona, mut niin vaan olin lähtöpainossa jo 6 viikon kuluttua. 8 viikon päästä painoin jo 3 kg vähemmän kuin ennen raskautta. Kiitos kuulunee täysimetykselle ja hyville geeneille (?).
Jospa siellä ameriikoissa ja briteissä sitten tuohon painoasiaan vaikuttaisi se, ettei siellä kait imetetä niin paljoa kuin Suomessa, kun äidit joutuvat palaamaan töihin paljon nopeammin. Monethan eivät edes aloita imetystä ollenkaan, koska joutuisivat sen pian lopettamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;22819426:
Mä päilen et moni käyttää sitä tekosyynä syödä "kahden edestä"...

No mulle tuli molemmista painoa se 8kg, en katsonu syömisiäni, mutten mättäny ylimäärästäkään. Molempien kanssa laitokselle jäi 10kg ja imetys vieny 6kk aikana 10kg... eli reilusti lähteny verrattuna siihen mitä painoin ennen ekaa raskauttakin - vaikka normaalipainonen olinkin, nyt sit alipainonen ja joudun kyttään mitä syön ettei paino putoaisi - ja silti se putoaa :O

Niin nämä jotku kun syövät kahden edestä,mut eivät sit kuitenkaan liiku kahden edestä;)
Tietenkin tulee lisäkiloja.

Ja kannattaa muistaa, että sekä Jenkeissä että Briteissä on huomattavasti suurempi osa väestöstä jo valmiiksi ylipainoisia kuin Suomessa. Jenkeissä on myös järkyttävän paljon ihmisiä, jotka eivät oikeasti TIEDÄ miten syödään terveellisesti. Jotka luulevat, että limua voi vetää joka päivä monta tölkkiä ilman mitään seurauksia. Pikaruoka on todella halpaa, ja sitä on saatavilla joka nurkan takana. Lapsille syötetään välipaloja joka välissä. Täällä on myöskin hyvin vähän ulkoilumahdollisuuksia, kun jalkakäytäviä on vain kaupungeissa, ja puistoihin pitää ajaa autolla. Mua katsellaan todella pitkään, kun marssin kaduilla lapsi rattaissa ja maha pystyssä.

Mulla tuli ekasta raskaudesta 21 kg painoa. Täysimetin 6 kk, aloitin kuntoilun 4 vk synnytyksen jälkeen. Raskauskilot lähtivät 3,5 kuukaudessa, minkä jälkeen tippui vielä 6-7 kg lähtöpainon alle (tämä täysin yrittämättä). Mulla on kyllä "hyvät geenit" ja vilkas aineenvaihdunta, mutta aivan varmasti motivaatio painon pudottamiseen vaikutti painon putoamiseen. Ja ei, maidontuotanto ei kärsinyt lainkaan liikuntaharrastuksista - päinvastoin.

Että tähän varmasti vaikuttaa moni seikka, mutta uskon että Suomessa on kyllä helpompi ensinnäkin pysyä terveessä normaalipainossa ja toiseksi myös pudottaa raskauskilot.

T. Itse Jenkeissä asuva

Ihmettelin itse ihan samaa. Mut noissa jenkkisarjoissa on pakko vaatetuksellakin olla jotain vaikutusta. Ihan oikeasti jos verhoat sen muutenkin ison kroppasi valtavaan kollegevuoreen näytät takuuvarmasti vielä kymmenen kiloa suuremmalta.
On kyllä myönnettävä että itsellekin noita kiloja kertyi jopa 25. Laitokselle jäi melkein kymmenen ja nyt on loputkin pudotettu. Huom! pudotettu. Mitenkään sattumalta ne eivät ole lähteneet. Treenaan kaksi kertaa viikossa salilla ja myös imetys on auttanut painon pudotuksessa. Nyt keskityn lihasten kasvattamiseen ja kun lopetan imetyksen aloitan todellisen painon pudotuksen. Treenaaminenkaan ei ole koskaan tuntunut näin hyvältä. Ihana päästä ilman lapsia salille pari kertaa viikossa. :)

Itse jatkoin liikunta harrastuksia 2 viikkoa synnytyksen jälkeen pikkuhiljaa rasitusta lisäten. Vauva nukkuu illalla about 1,5 h unet niin on hyvää aikaa vetää oma treeni siinä välissä.

[QUOTE="vieras";22819419]Ei ne minnekään itsestään lähde, torvi! Tietysti ne pitää silti laihduttaa pois. Ja se energia ainakin multa kului vauva-aikana johonkin ihan muuhun kun peilin edessä keikistelyyn.

Onpas outoa ajatuksen kulkua sulla..[/QUOTE]

energia kuluu? jos energiaa kuluu enemmän kuin syö, niin johan toki sitä laihtuu. Ainaki mulle tuli oikeesti 30 kiloa. suurin osa oli turvotusta. 20 kg jäi sairaalaan ja 10 kg lähti ekoina viikkoina kun imetin

itselleni tuli 12kg raskauden aikana.Entisissä mitoissa olin kolme viikkoa synnytyksestä ja vuoden imetyksen jälkeen olin laihtunut 20 kiloa.
Tuokin riippuu niin ihmisestä että kuinka helposti ne kilot lähtee,toisilta ne lähtee helpommin kuin toisilta.En harrastanut muuta liikuntaa kuin vaunulenkkejä niin kilot hävisivät mutta eräs tuttuni ravaa salilla ja kilot on tiukassa siitä huolimatta.Eli ei ole mitenkään kiveen hakattua että miten ne kilot keneltäkin karisevat.

Ite pudottelen tässä painoa raskautumista silmällä pitäen. Harrastan todella paljon rankkaa liikuntaa ja silti kilot tippuvat hiljalleen, vaikka syömisiäkin tarkkailen. Olen uskonut, että laihtuminen on taattua, kun kuluttaa enemmän kuin nauttii ja niinhän se menee. Toisilla vaan on hitaammin kuin toisella. olen 175cm pitkä ja painan 93kg. Painosta huolimatta vaatekoko on "vaan" 42-44 ja rasvaprosentti 33. Olen rakenteeltani skrodenpuoleinen ja kehonkoostumusmittauksen mukaan luut ja nivelet painavat 55kg. Tavoite olisi laihtua 75-80kg ennen raskautta.

Rankalla liikunnalla tarkoitan body pumpia isoilla painoilla 2krtaa viikossa ja spinningiä 2-3 krtaa viikossa. Kuntoilen vähintään tunnin kerrallaan. Kilot istuu tiukassa, mutta ompa ainakin komiat muodot eikä tarvitse haaveilla silikonirinnoista, kun on D-kuppi omasta takaa :)

sussen kanssa aika lailla samaa kokoa ennen raskautta. ja nyt raskauden ollessa 30.viikolla ei painoa ole tullut grammaakaan. päinvastoin, se on tippunut hieman. Olen itsekin urheillut ennen raskautta ja lihaksiakin löytyy, kuten myös muotoja ;) Nyt raskauden aikana en ole edes voinut liikkua, kun olen ollut lepohoidossa supistusten ym vuoksi.

Ah, raskausaika oli IHANAA! NOT!!! Inhosin sitä, inhosin niiiiiin paljon kun kokoajan piti olla rajoittamassa normaalia elämää (esim. älä kessuttele, älä baareile siis päissään, älä harrasta action-lajeja kuten ratsastusta, varo mitä syöt, varo missä liikut, varovarovaro!!!). Ainoa ihana asia oli, että todellakaan ei tarvinnut vahtia linjoja. Enkä minä todellakan vahtinut... :D Kiloja tuli 30 ihan syömällä ja kun ainoa harrastamani liikunta (ratsastus) oli kiellettyä, niin tottahan lihoin. Jos en olis saanut edes suklaata mussuttaa, olisin tullut hulluksi. Mutta mä nyt vaan oon mä, en ymmärrä niitä joille tulee sitä mahaa niin kova ikävä synnytyksen jälkeen. Kilot lähti pikkuhiljaa synnytyksen jälkeen ja nyt lähtöpainossa, vuosi synnytyksen jälkeen. Ja mitä meninkään tekemään? No raskauduin sitten uudestaan! Joo, ihan tarkoituksella, mutta taas se 9kk painajainen edessä, onneksi kohta 3 kk jo takana. Jospa se tästä. Suklaa auttaa.... :P

Yhteistyössä