Raskaus ja voimaton olo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miukuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miukuli

Vieras
Minulla on ollut kuukauden verran todella voimaton olo aina aamiaisen jälkeen. Eli kädet menee ihan veltoiksi ja välillä huimaa eikä jaksa liikkua. Kohtaus kestää reilut tunnin ja usein juuri aamulla. On sitä myös joskus iltapäivästäkin.
Lääkärin neuvo oli että en söisi puuroa aamulla tai söisin puuron lisäksi vielä tonnikalaa. Voiko tosiaan tommoinen heikotus tulla puurosta, eli ilmeisesti verensokerin nopeasta noususta. Ei kyllä ole ekassa raskaudessa ollut mitään tommoista ja tämäkin heikotus alkoi tosiaan vasta kuukausi sitten vaikka olen aamupalaksi puuroa syönyt aiemminkin. Onko jollain samoja kokemuksia?
No verikoikeisiin olen menossa ja sokerirasituskin on edessä, joten eiköhän se sillä ainakin selviä jotain.

Mulla tulee ilman raskauttaki huono olo tommosesta hiilarisatsauksesta. Eli kannattaa syödä jotain, missä ois jotain proteiiniakin..jo ihan senkin tähden, että pitäis paremmin nälkää. Ja hyviä rasvoja.

Hiilihydraatit siis nostaa aika nopeasti tuon verensokerin, kuten itsekin sanoit. Ja samoin ne tippuu alaskin sitten nopeasti, jos et siihen lisäksi syö jotain. Eli lisäät joko siihen vaikka hyviä rasvoja (tai syöt vaikka vähä pähkinöitä, mistä nyt tykkäätkään) ja just jotain proteiinia vielä lisäksi. Tai vaihdat koko aamupalan =)

Olen kokeillut. En siis aivan joka aamu syö tuota puuroa, mutta yleensä tulee tehtyä kun lapselle keittelen niin semmonen annos että itsekkin saan aamupalan.
En ole kauhean selvillä nuista hiilihydraattipitoisista ruoista, joten en osaa vältelläkkään semmoisia. Oisko hedelmät sitten parempia? Omenoita tai banaania? Miten ruisleipä?
Täytyy nyt huomenna jo kokeilla jos ei söiskään puuroa.

Mulla ollut tollasta samanlaista pitkin raskautta, lääkäri oli sitä mieltä et verensokeri nousee niin äkisti et siksi tulee heikko olo! Ja mulla myös johtunee matalasta verenpaineesta!
JOskus päivystyksessäkin käyny kun tullut niin heikko olo ja tuntunut et sykeki korkeella!Ja mulla tota ollut koko raskaus ajan!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mulla ollut tollasta samanlaista pitkin raskautta, lääkäri oli sitä mieltä et verensokeri nousee niin äkisti et siksi tulee heikko olo! Ja mulla myös johtunee matalasta verenpaineesta!
JOskus päivystyksessäkin käyny kun tullut niin heikko olo ja tuntunut et sykeki korkeella!Ja mulla tota ollut koko raskaus ajan!

Auttoiko mikään tuohon voimattomuuteen? Esim. just syömiset?

Mulla hb on tehnyt tuota ja samaten liian alhainen verensokeri. Ootko kokeillu, laukeeko tilanne nappaamalla vaikka suklaapalasen naamariin? Puuron syönnillä en näkisi yhteyttä, eikös puuron sanota pitävän verensokeria pitkään tasaisena, mulla ainakin piti kun rd aikaan verensokereja mittailin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Mulla hb on tehnyt tuota ja samaten liian alhainen verensokeri. Ootko kokeillu, laukeeko tilanne nappaamalla vaikka suklaapalasen naamariin? Puuron syönnillä en näkisi yhteyttä, eikös puuron sanota pitävän verensokeria pitkään tasaisena, mulla ainakin piti kun rd aikaan verensokereja mittailin.

Pitääpä kokeilla tuota suklaatakin.
Nyt iski taas tuo voimaton olo. Söin vasta banaania ja sitä ennen palan pullaa. Suklaata ei kyllä ole tähän hätään saatavilla mutta kaupassa kun käyn niin kokeilen sitte huomenna.

MUlla monesti syömisen jälkeen tulee jonkun ajan päästä se tosi heikko olo, mut menee sit pois!
Mulla on myös jalat ja kädet tosi väsyneet, johtuu osittain siitä kun selkä tosi jumissa ja turvotustakin on...

oli tuollaista ensimmäisesssä raskaudessa. Synnytyksen jälkeen iski masennus ja lihoin puolessa vuodessa 20 kiloa. Syyksi paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta :( Oli siis varmaan jo raskausaikana olemassa tai raskaus laukaisi sen.

Sainpa vihdoin neuvolaan yhteyden..epäili verenkiertohäiriöö, mutta eipä se sitäkään voinu ihan varmaks sanoo. Käski mennä päivystykseen jos uudestaan tulee. Nyt jäi tää asia vaan vaivaamaan mieltä..varsinkin jos onki verenkiertohäiriö.

Raskaus yleensä parantaa oloa, jos kyse hormonaalisesta vaivasta esim. kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Raskaudessa kun elimistö alkaa tuottamaan enemmän hormooneja, jotta suojelisi sikiötä. Minulla edellisessä raskaudessa oli kilpirauhasarvot pielessä, mutta en kuitenkaan ole siihen mitään apua saanut. Apua saa, jos jaksaa rampata jatkuvasti lekurilla valittamassa. Tosin mulla muutakin vikaa. Vaivojeni kanssa mua heitellään lekurilta toiselle. Ei jaksa enää ravata missään. Astmalääkkeetkin ovat loppu, mutta ei jaksa uusia.

Yhteistyössä