Raskaus ja virtsankarkailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuttua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuttua?

Vieras
Moi!

Olen menossa rv 33 ja toista lasta odotan. Ikäeroa esikoiseen tulee vajaa puoltoista vuotta.
Esikoista odottaessa minulla ei tätä vaivaa ollut mutta nyt toista odottaessa tuntuu että virtsa karkailee usein.

Ennen nauratti kun televisiossa joku raskaana oleva nainen aivasti ja housut oli pissasta märät.. Ei naurata enää.. Nyt saan kokea sen itsekkin. Sidettä pidän jatkuvasti että vahinko ei pääse yllättämään.

Ikää minulla on 24. Toki paikat ei palaudu enää samaan kuntoon kuin ennen synnytystä yleensäkkään mutta kestääkö tämä virtsankarkailu vain raskausajan vain jatkuuko se raskauden jälkeenkin?

Kaikkein eniten odotan kauhulla synnytystä kun joutuu ähkimään ja puhkimaan että pissaanko vielä alleni sitten siinä synnytyksessä. Ei varmasti ole muutenkaan kaunista hommaa niin vois se pissaamisen jättää kyllä sillä kertaa väliin.

Meillä kans lapsilla pieni ikäero. Toista odottaessa mulle tuli kauhee yskä ja yskiä paukutin kirjaimellisesti kuset housussa. Ja kun tuo yskä kesti ja kesti, varmaan yli kolme viikkoa yskin.

Mulla oli esikoista odottaessani niin että aivastaessa lirahti aina vähän pöksyyn :D En laskenut alleni synnytyksessä ja raskauden jälkeen virtsankarkailu loppui :) Niin ja tuolloin oli ikää 17v. Nyt toinen raskaus menossa ja tuntuu, että sama meno jatkuu tämänkin raskauden ajan :whistle:

No todella suurella todennäköisyydellä virtsa karkailee vauvan synnyttyäkin. Olet tottakai tehnyt alapääjumppaa saamasi ohjeiden mukaisesti esikoisesi synnyttyä useamman kuukauden ajan ehkäistäksesi ko. ongelman?

Kun on useampi kilo ylimääräistä lantionpohjan varassa, eivät ne lihakset välttämättä toimi niin kuin aiemmin. Vaiva voi loppua synnytyksen jälkeen, tai sitten ei. Lantionpohjalihasten jumppa auttaa monilla, mutta ei kaikilla. Ja sitä kannattaa harrastaa myös raskausaikana.

Itselläni esikoinen tulossa ja rv 38, pari pissavahinkoa sattunut. (tyyliin esim. kun liukastuin ja lensin selälleni) Yskiessä ja aivastaessa kyllä täytyy "koota itsensä".

Minulla 8 raskautta/synnytystä takana. Ja nyt raskaana.

Virtsankarkailua on ollut raskausaikana mutta aina kadonnut synnytyksen myötä.
Olen huomannut että mitä enemmän avaavaa astma lääkettä menee niin sitä enemmän kannattaa keskittyä aivastamiseen. Hassua mitentuollainenkin vaikuttaa. Raskaushormonien tehtävä on myös löystyttää lantionpohjaa esim.liitoksia yms. helpottamaan synnytystä. Miksi siis on niin hassu ajatus että pidätyskyky ei ole täys 100 odotusaikana?

Sen ei todellakaan tarvitse olle pysyvää, jumppaa ja hormonien haihtumista kannattaa odotella ensin :)

Itse odotan esikoista, ja juuri synnytysvalmennuksessa sanottiin että jos ei synnytyksen jälkeen treenaa lantionpohjalihaksia, on 50% mahdollisuus että seuraavan raskauden aikana tulee virtsankarkailua. Ja viimeistään vaihdevuosi-iässä. Joten varmaan ihan normaalia on.

Hei!

Nimeni on Manda Karlsson ja opiskelen kätilöksi Arcada-korkeakoulussa. Olen käyttänyt tätä keskustelua opinnäytetyötä varten. Työ on analyysi virtsankarkailusta kärsivien tuoreiden äitien kokemuksista ja tietämyksestä aiheesta. Minuun voi olla yhteydessä sähköpostitse (manda.karlsson@arcada.fi) jos on kysymyksiä tai haluaa lukea opinnäytetyön.

Ystävällisin terveisin,

Manda Karlsson