Raskaus ja vauvan liikkuminen

Pyhä jysäys

Aktiivinen jäsen
13.06.2008
4 298
0
36
Eli siitä asti kun oon potkut tuntenut niin vauva on liikkunut paljon ja selvästi aamuisin ja illoin, varsinkin joka ilta kun oon mennyt sänkyyn katselee telkkaria.
Eilen oli tosi hiljainen päivä potkujen osalta, tökkimällä sain pienen liikehdinnän aikaseksi illalla, päivällä en ainakaan huomannut mitään, illalla aloin miettii, että onko lainkaan liikkunut. Ja kun siinä mietin, niin mielestäni en edellispäivänä tuntenut mitään.
Tänään aamulla tunsin, ehkä, pienen liikehdinnän, en oo ihan varma...
Pitäiskö soittaa neuvolaan? Vai onks ihan normaalia?
Nii ja rv 29+2 tänään.

onhan vauvallaki noita uneliaampia päiviä. Itselle on tullut vastaan myös...saattaa useammanki päivän olla hissukseen, mutta kaikki on kuitenki ollu normaalisti =)
Ja mulla on viikkoja nyt 36+5

Voithan sä soittaa neuvolaan ja käydä kuunnelluttaa äänet, jos kovin huolestuttaa :heart:

Voisko vauva olla kääntyneenä jalat sun selkää vasten niin, ettet tunne liikkeitä kunnolla? Ite oon huomannut, että ainakin mulla se vaikuttaa tosi paljon. Yleensä kun mahanahka melkein ratkeilee ja sitten välillä ei mitään.

Voithan sä tehdä sen liikeiden tunnustelun, jos on aikaa ja asia häiritsee. Eli juo tai syö jotain makeaa ja mene kyljellesi makoilemaan rauhassa. Sitten lasket liikkeitä tunnin ajan tai ainakin kun oot päässyt yli kymmeneen. Jos ei tunnu 10 tunnissa, tee testi uudelleen parin tunnin kuluttua (vauva voi nukkua). Jos ei silloinkaan tunnu kymmentä, niin mä menisin sitten neuvolaan.

Kannattaa muuten tunnustella liikkeitä myös kädellä, mulla ei ainakaan kunnolla tunnu jos potkii mua selkään. Maha vaan vähän nykii ja sen tuntee parhaiten kädellä.

Eiköhän kaikki ole ihan kunnossa kuitenkin!
:hug: 30+3

Jos oikein kovasti sua riivaa, ni mene ihmeessä käymään neuvolassa. Mutta on meilläkin välillä hiljaisempia päiviä (itse asiassa just eilen), ei ne aina täysillä mee siellä masussakaan. Tarvii välillä muistaa kasvaakin.

Hiljasemmatkin päivät ovat normaaleja, jos huomaamattasi jätät vaikka kahvin juomatta tms, niin vaikuttaa. Jos tänäänkään ei ole paljoa liikettä, niin sitten kannattaa soitella.
Istukan paikkakin vaikuttaa, sitä ei itse välttämättä huomaakkaan, jos liikeet pikku hiljaa vähenee, kun istukka siirtyy eteen. Tai jos nappula onkin löytänyt mukavan paikan istukan vierestä ja potkii sitä.
Ja ihan vinkkinä, syö jäätelöä tai juo jäävettä :)

Kiitos kaikille!
Mä oon niin sellanen, että sit ku alan stressaa jotain ni en saa rauhaa enneku oon hoitanut asian tms. Eli mä soitan kuitenki sinne neuvolaan ja käyn sitten kuuntelees sydänäänet, sillä se hoituu.
Ei tarvi sit turhaan murehtia mielessään.

Mulla on kahdessa edellisessä raskaudessa käynyt niin että kun vauvan liikkeet on vähentyneet niin on ollut jotain ongelmaa..eli mulla ekassa oli myrkytys ja istukan heikot virtaukset ja toisessa heikot virtaukset. (virtauksia ne ei neuvolassa katso..) Tää kolmas vauva on paljon hiljaisempi masussa muutenkin kuin kaksi edellistä. joten hällä on välillä melko hiljaisia päiviä ja kaikki silti hyvin.:) Nyt rv 29+4.

Muih...

Juups, soittele toki niin helpottaa, se on kamalaa kun rupeaa mieltä piinaamaan. Mutta sama juttu täällä: välillä on niin hiljaisia päiviä, et pelko tulee takaraivoon, mut seuraavana päivänä yleensä iskee kostaja :laugh: Oon ajatellut, et vauvalla on siestoja...mut ymmärrän kyllä huolesi, välillä oon itse aika neurootikko noiden liikkumisien suhteen...Parka koittaa nukkua ja äiti tönii masua :ashamed:

Neuvolassa käyty ja ä-polilla.
Eli neuvolassa kuulu sydänäänet hyvin, mutta anto lähetteen päivystyksenä äitipolille, koska kuulemma periaate, jos liikkeissa heikkenemää.

Ä-polilla ultrattiin, eka lääkäri lyhyen ultrauksen jälkeen sano, että virtauksissa katkoksia, mutta haluaa pyytää toisen lääkärin katsomaan vielä.
Toinen lääkäri ultras tosi kauan, varmaan vartin ja kaikki oli hänen mukaan hyvin. Virtaukset yms.
Ja siinä sitten tunsin jo pari potkuakin. Ruudulla he näkivät normaalia liikkumista vauvalla.
Eka lääkäri ku ultras ni sillo vauva vaan makas paikallaan.

Nyt on kotona ollessa pientä muljuntaa tuntunut mahassa.

Koskeeko tuo liikkeiden heikkenemä, mistä mainitsit, liikkeiden vaimenemista? (sanoivatko?)

Mulla kyllä liikkuu, mutta liikkeet tuntuu vaimeampina. Pistinkin siitä jo aamulla aloituksen..

No nyvä et kaikk ol hyvin...muistan itekki ku olin raskaana et olin kyllä heti huolissaan jos en pinen potkuja ollu huomannu koko päivänä....noh nyt tuo poika 5kk potkii äippäänsä täällä ulkomaailmassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja pakko kysyä:
Koskeeko tuo liikkeiden heikkenemä, mistä mainitsit, liikkeiden vaimenemista? (sanoivatko?)

Mulla kyllä liikkuu, mutta liikkeet tuntuu vaimeampina. Pistinkin siitä jo aamulla aloituksen..

Ei kyllä tullut puheeks...
Mut jos sä tunnet liikkeet kuitenkin päivittäin niin sehän on hyvä.
Mulla oli ettei tuntunut mitään, paitsi eilen kun oikein tökein aikani mahaa, niin ihan pieni liike tuntu.
Mutta kuten tässä ketjus todettu ja mones muussakin, jos epäilyttää niin näytille! turha näitä on stressata yksikseen! Sitä varten se hoitohenkilökunta on.

Alkuperäinen kirjoittaja älyväläys:
Alkuperäinen kirjoittaja pakko kysyä:

Ei kyllä tullut puheeks...
Mut jos sä tunnet liikkeet kuitenkin päivittäin niin sehän on hyvä.
Mulla oli ettei tuntunut mitään, paitsi eilen kun oikein tökein aikani mahaa, niin ihan pieni liike tuntu.
Mutta kuten tässä ketjus todettu ja mones muussakin, jos epäilyttää niin näytille! turha näitä on stressata yksikseen! Sitä varten se hoitohenkilökunta on.

Joo, kyllä se liikkuu ja pitkin päivääkin. Totuin vain siihen, että on semmoisia kovia potkuja aina ja nyt on suurin osa tosi vaimeita (saattaa hyvinkin johtua vauvan asennosta. Mulla on myös etuseinässä istukka, mut silti pisti huolestuttamaan). Hmm.. Pitää vielä seurata. Tänään oon mielestäni vähän voimakkaampina taas tuntenut liikkeitä (välillä), mut niitä tosi vaimeita on joukossa. ...menis ohi, ei saa huolestuttaa äitiparkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Hiljasemmatkin päivät ovat normaaleja, jos huomaamattasi jätät vaikka kahvin juomatta tms, niin vaikuttaa. Jos tänäänkään ei ole paljoa liikettä, niin sitten kannattaa soitella.
Istukan paikkakin vaikuttaa, sitä ei itse välttämättä huomaakkaan, jos liikeet pikku hiljaa vähenee, kun istukka siirtyy eteen. Tai jos nappula onkin löytänyt mukavan paikan istukan vierestä ja potkii sitä.
Ja ihan vinkkinä, syö jäätelöä tai juo jäävettä :)

Miten tuo jäätelö vauvaan vaikuttaa? Kun mä olen parina viime iltana syönyt jäätelöä ja samoin tein alkaa riehunta =)

hyvä että kaikki hyvin! :hug: mä kanssa ressailen aina ton tyypin hissukkapäivien kanssa, vaikka on kyllä jo tullut selväksi että niissä päivissä on eroa.yhtenä päivänä voi pitkin päivää riehua niin että maha heiluu kun 8 richterin järistyksissä, seuraava onkin sitten hiljasempaa...

Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
hyvä että kaikki hyvin! :hug: mä kanssa ressailen aina ton tyypin hissukkapäivien kanssa, vaikka on kyllä jo tullut selväksi että niissä päivissä on eroa.yhtenä päivänä voi pitkin päivää riehua niin että maha heiluu kun 8 richterin järistyksissä, seuraava onkin sitten hiljasempaa...

no nyt täällä on menos nuo 8 richterin järistykset! :D
Mokomakin pelästytti äitin oikein kunnolla! :heart: :heart:

Yhteistyössä