Raskaus ja vanhan sektio arven kipuilu! Kokemuksia, missä määrin kuuluu asiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
Sektiosta aikaa 2v ja nyt menossa rv 31. Pitkin raskautta on arven tienoilla ollut satunnaisia kipuiluja, joskus tosi voimakkaitakin kipuja, mutta kuitenkin ohi meneviä. On sellaista polttavaa kipua. Nyt on tänään tullut pieneen osaan arpea kirvelyä, ei mitään järkyttävää, mutta hieman kummastuttaa onko asiaan kuuluvaa.

Kuinka paljon tuo arpi "saa" kipuilla normaalin rajoissa?

Mä en erityisemmin muista että raskausaikana mulla olis sektioarpi kipuillut.
Synnytyksessä just ton arven kohdilla oli kaikista kovimmat järkyttävät kivut. Olin saanut oksitosiinia ja se vielä voimisti noita supistuksia. Lääkäri ja kätilö pelkäsivät arven repeytyvän synnytyksen aikana, koska tosiaan noi supparit olivat jopa heidän mielestään todella voimakkaita, supistuskäyrät nousivat siinä paperilla taivaisiin ja siks olivat huolissaan. Eipä se arpi siitä kuitenkaan mihinkään revennyt, mutta alapää repes senkin edestä, mulle tuli IV:n asteen repeämät.
Sun mun mielestä kyllä kannattaa ehdottomasti ottaa puheeks toi arven kipuilu.

Mun kaverilla kipuili ja tehtiin sektio hyvissä ajoin, koska pelättiin ettei arpi kestä synnytyssupistuksia. Lääkärit voivat yrittää katsoa sitä arpea ja kohdun paksuutta + mahdollisia arpikudoksia. Sinne vatsaanhan usein tulee kiinnikkeitä ja ne sitä kipua aiheuttavat, eivät vanhat arvet. Mut kohtu voi arven kohdilta ohentua vaarallisen ohueksi ja siksi tulee tutkia.

Minua myös kiinnostaa tämä. Ensimmäinen leikattiin hätäsektiolla ja nyt olen raskaana 13 viikolla ja nyt jo välillä tulee kipua arven kohtaan!! Kysyin asiaa lääkäriltä, joka sanoi että kyllä arpi kestää.... Mutta jännittää silti mitä tästä tulee kun raskaus pidemmälle menee.

Kolme sektiota takana, neljäs tulossa. (10/03, 11/05 ja 03/07.) Kirvelyä on tuntunut, muttei hirveästi. Kaksosia -07 odottaessa muistaakseni enemmänkin. Muistan säikähtäneeni kyllä, mutta mulle vakuuteltiin, että kaikki ok. Ja niin olikin. :) Repeämisvaarahan kasvaa sektioiden jälkeen. Ei mulle yhden sektion jälkeen vielä siitä puhuttu. Vasta tän viidennen kanssa on puhuttu, että on huomattava repeämisvaara ja ettei lisää lapsia suositella siksi. Eiköhän se sun arpes ja kohtus kestä, vaikka tiedän toki, että se kirvely tosiaan ON pelottavaa.

Yhteistyössä