Raskaus ja tupakoinnin lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sinä se täällä viimeisin olet, joka voi muita haukkua alhaisiksi. Tuollainen naurettava höyryäminen ja agressiivinen mielipiteiden ilmaisu ja hyökkäys ovat vaan merkkejä siitä, että olet erittäin epävarma itsestäsi ja haluat pönkittää ""paremmuuttasi"" omissa silmissäsi. Ilmeisesti podet syyllisyyttä menneisyydestäsi, kun haluat niin kovasti painottaa sitä, miten SINÄ lopetit tupakoinnin ja kun SINÄ olet niin kovin oikeutettu täällä syyllistämään muita. Mielipiteensä saa toki ilmaista, mutta voisi kyllä miettiä, kuinka sen tekee. Tupakointia ei tietenkään kenenkään tarvitse hyväksyä, mutta voisi miettiä kuinka sen kypsyyttä osoittaen voisi ilmaista. Luepa uudelleen alkuperäinen viesti ja kokeile oletko itsetunnon voimissasi kykeneväinen vastaamaan siihen asiallisesti, etkä pliis kirjoittaisi asian vierestä. Jos et siihen kykene, niin kuin luulen, niin kasva muutama vuosi ja kokeile sitten uudestaan, jospa se sitten vaikka kävisi jouhevammin..

Hatunnosto sinulle, dgo<, että olet jättänyt kokeilut taaksesi. Onnellista odotus- ja äititysaikaa sinulle. Se jäi eilen kirjoittamatta. Muistutuksena meille kaikille, ettei menneisyyttä kannata myöskään märehtiä. Nykyisyydellä ja tulevalla on merkitystä.

Täytyy myöntää, että mä pidän väittelemisestä ja välillä en luovuta vaikka joku saisikin muinut ajattelemaan asioita myös eri kannalta. Tosin tässä asiassa mun kanta kyllä on se etten hyväksy tupakointia, mutta ehkä oisin voinut asian hienovaraisemmin tosiaan ilmaista, anteeksi jos vaikutin turhan agressiiviselta. Mulla on tapana esittää asioita noin tai jotain ja varsinkin nyt raskaana ollessa kaikki tunteet on voimakkaampia ja mulle vaan tulee semmonen inhottava tunne, jos ajattelen ihmistä joka ei välitä lopettaa tupakointia raskausaikana ja tarkoituksena ei ainakaan ollut mollata ketjun alottajaa. Mutta tupakoivan äidin viesti tosissaan nosti minulta karvat pystyyn, niinkuin hän itse totesi siinä ehkä käyvän.
Sinä joka sanoit minun kirjoittavan asian vierestä, niin kyllä muut alkoivat ottaa menneisyyttäni viesteissään esille. Mikä ei kyllä minusta ollut lainkaan asiaan kuuluvaa. Mutta päästäkööt nyt höyryjä ken haluaa :)
Onnellista odotusta vaan kaikille minunkin puolestani!

lopetin itse kuin seinään kun luin pätkän joka meni jotenkin näin: ""ultraäänellä katsottaessa nähdään kuinka äidin polttaessa savukkeen sikiön syke nousee ja sikiö alkaa levottomasti väännähdellä ja lopulta voimattomana vaipuu eräänlaiseen horkkaan jonka hetkellinen hapen puute aiheuttaa..."" olin silloin jotain rv12 ja koko ajan yrittänyt lopettaa vähentämällä. tuo teksti loi minulle mielikuvan viattomasta vauvastani taistelemassa hapesta minun tupakoidessani enkä pystynyt ainuttakaan henkosta enää ottamaan ja niistä 12 viikosta jotka poltin, kannoin syyllisyyttä loppu odotusaikani. ja nyt kun katson kaunista tyttövauvaani, tuntuu vieläkin pahalta että poltin alkuraskaudessa.

dgo

Kun noin tuosta tupakasta vaahtoat. Niin minkä takia sä nyt vasta kun plussasit lopetit huumeet,viinan ja tupakan. Eikös sitä suositella että jo ennen kun rupee niitä lapsia tekemään niin jättää pois nuo haitalliset aineet?? Eipä taida olla lapsi kovin suunniteltu jos viinaa ja huumeita vedit ennen sitä niin että olit tulla riippuvaisex...onhan se hienoa että pystyit lopettaa ne päin seinää kun tikku näytti plussaa. Mutta mitenkäs sitten kun on 9 kuukautta mennyt...eikös sinulla ole pelko että retkahdat uudestaan juomaan tai vetää kamaa, kun sisällä ei enää olekaan stopparia jonka takia et voi juoda...Mitens tuo ruokapuoli? Ootko jo käynyt leveilemässä ruokakeskusteluissa kuinka helvetin terveellisesti syöt. :-)

HEI KUULKAA MÄ PYYSIN JO ANTEEKSI TAPAANI LMAISTA ASIOITA! joka on muuten aito tapa, eikä millään lailla teeskennelty.
Mitä sitten jos lasta ei ole suunniteltu, mikäs rikos se on? En varmasti ole ainut. Äitiys on kuitenkin minulle maailman tärkein asia, jonka haluan ja aion hoitaa kunnialla. Ja raju elämäntapani oli kestänyt noin vuoden enkä usko mitään syvempää riippuvuutta kehittyneen enkä edes pitänyt siitä tyylistä elää. En vain keksinyt poispääsyä, ei ehkä ollut syytä kuin roikkua siinä. Tuntui vaikealta tavata 'tavallisia ihmisiä' kun ei enää tiennyt mitä heidän kanssa keskustellaan. Joten roikuin niiden kanssa jotka käytti ja niinpä käytin itse. Mulla varmasti oli paljon ongelmia, koska käytin päihteitä. Enkä koskaan ole väittänyt olevani täydellinen. Kerroin vain mielipiteeni tupakasta ja on minulla kyllä nykyisin vaikka mitä mielipiteitä huumeidenkäytöstä ja käyttäjistäkin, mutta ehkä ne ei nyt kuulu tänne. En todellakaan kaipaa huumeita (joista ainakin minulle tuli suurimmaksi osaksi vain todella huono olo) enkä voisi siihen elämäntyyliin palata.
Eikä mulla ole mitään leveiltävää ruuan suhteen, koska ihan tavallisesti syön, välillä epäterveellisestikin, mutta tässä ketjussa oli kyse tupakoinnista ja ilmaisin mielipiteeni ja nyt se on kuultu.
Miksi te jatkatte vaahtoamista minun pyydettyäni anteeksikin ja yritettyäni lopettaa aiheen vierestä jauhamista?
NONIIN siis hyvää odotusta kaikille ihan tasapuolisesti!

Heips! Itse olen kuullut/ lukenut että tosiaan nämä nicorette tuotteet ovat sikiölle vaarallisia tai haitallisia. Ennenhän nicoretteä suositeltiin mutta ei enää.
Mä lopetin tupakan polton kun rv 20 alkoi. Tuli niin pahoja fiiliksiä itseä kohtaan ja itse inhoa että enkö muka voi lopettaa sitä sauhuuttamista kun kohdussani kasvaa pieni lapsen alku jolle ei ole terveellistä että äiti tupakoi eikä se ole terveellistä itsellekkään. Silloin se sitten loppui. Eli lopetus aikeita oli heti plussauksen tehtyä mutta en pystynyt lopettamaan kun vasta silloin viikolla 20 mutta onneksi sentään silloin... =) Tsemppiä ja itse kuria..!!

Niin, itsekullekin raskausaika heittää tunteita peliin ja moniin asioihin suhtautuu voimakkaammin kuin yleensä. Se näkyy hyvin tässä ketjussa. Nyt nimittäin monet tuntuvat kiusaavan dgo<:ta muutaman ensimmäisen viestin perusteella.
Äidinvaisto lapsen suojelemiseen herää jo raskauden alettua eikä se siitä suinkaan vähene raskauden jälkeen vaan voimistuu heti synnytyksessä ja ensimmäisten vuosien ajan. Näin ainakin itse koen. Esikoiseni on jo koululainen ja suojeluvaisto on edelleen voimakas.
Älä dgo<, välitä loukkaavista viesteistä. Sinun omat viestisi johtuivat kovasta suojeluvietistäsi, ja se on hyvä asia.

..""mun mies nuoli mun pimppiä orgasmiin asti ja sen jälkeen oltiin yhdynnässä..""

..voi luoja..sehän liittyy raskausajan tupakointikeskusteluun todella lähesisesti..
..olipa todella kiinnostavaa tietää tässä kesken lokoisan sunnutai-aamupäivän, kun tässä kaakaomukin kanssa luesken vauvasivustoja, että sun mies on juurikin nuollut sun tuheroas...:DDD

Mitä tulee tupakointiin raskausaikana ja muiden päihteiden käyttöön, niin olen dgo kanssasi samaa mieltä lähes kaikesta ja toivon sinulle onnea ja paljon voimia elämääsi.

Ps. juuri luin - oisko ollut Tieteen Kuvalehti - että on ultrassa katottu, miten sikiö reagoi äidin tupakointiin ja se meni jotakuinkin näin ( maallikon sanoin ):
-Ensin, kun äiti alkaa polttaa, sikiö rimpuilee ja huitoo vimmatusti, menee selvästi paniikkiin ja aikansa siinä huidottuaan LAMAANTUU ja tätä lamaannusta kestää puolesta tunnista tuntiin.

Mikäli äiti tupakoi usein, sikiöllä on ilmeisen hirvittävä alku elämälle, eikä varmaan tee kauheen hyvää aivoille, eikä millekään.
Tutkimusten mukaan muuten raskauaikana tupakoivien äitien lapset, ala-asteiässä, saavat 6% huonommat tulokset älykkyystesteistä, kuin ei-tupakoivien!
Saattaa tietysti olla, että se ei johdu tupakasta, vaan on kokonaan perinnöllistä; eihän tänä päivänä, kun kaikkien pitäisi ymmärtää riskit ja vaarat, raskausaikana tupakoiva ihminen voi olla kovin viisas muutekaan, joten miten voisi olla heidän jälkikasvunsakaan.

Heip Nita. Ensinnäkin hurjasti onnea plussauksen johdosta ja paaaaaaaaljon tarrasukkia vauvalle matkaan ja onnellista odotusaikaa. :)
Tupakointi tosiaan kannattaa jättää heti. Laastaria ei saa käyttää raskauden aikana koska siitä sitä nikotiinia erittyy suurempia määriä suoraan vereen mitä esim. tupakoidessa keuhkojen kautta erittyy. Purkassa ei maalaisjärjellä ajateltuna olis sama homma mutta kyllähän sitä nikotiinia siitäkin sikiölle erittyy. Viisainta siis yrittää ihan tosissaan lopettaa kaikki tupakkatuotteet korvaustuotteita myöten.

Heh Heh: se tussun nuoleminen tais olla jo vähän sarkastinen vastaus kun täällä joku kyseenalaisti huumetaustan ja kärkkäiden kommenttien perusteella dgo nimimerkin kärsivän puutteesta ja eläneen surkean lapsuuden jossa lelut on naulattu lattiaan.. Että älykäs johtopäätös sai ihan arvoisensa vastauksen. Mikä ei kylläkään tosiaan liity AP:n kysymykseen mitenkä. :)

Meitä on moneen lähtöön eikä kenenkään tulevaisuutta sanele se millainen menneisyys on.Eikä kenenkään aikuisen ihmisen oikeasti pitäis lähteä toista tuomitsemaan ihan noin jyrkästi mitä täällä on dgo.ta arvosteltu. Kyllä kai rankemmankin menneisyyden omaavalla ihmisellä on ihan yhtälainen oikeus olla raskaana, saada lapsi ja olla äiti kun sellaisellakin kuka on kultalusikka suussaan syntynyt..? Täällä kun kuitenkin jo heitettiin aika rumaa läppää siitä kuinka olis pitänyt dgo:n miettiä kaks kertaa lapsen saamista kun kerran huumeitakin oli käyttänyt ennen raskautumista.. Eikös kuitenkin ole pääasia että näin ei ole enää..?? Ja vaikka vauva yllätyksenä äidilleen tuleekin ei se tarkoita sitä etteikö äitinsä lastaan silti rakastaisi ihan yhtä paljon kuin tarkoin suunnitellun vauvankin kohdalla. Näin siis mun mielestä. :)

Kyllä kaikki paheet on mahdollista jättää taakseen ja lopettaa jos vaan tahtoa piisaa. Mä puolestani poltin neljätoista vuotta röökiä yrittämättä kertaakaan lopettaa, join viinaa ja lääkkeitä sekaisin sekä käytin useamman vuoden päivittäin amfetamiinia suonensisäisesti ja subutexia kans ja lopetin kaikki kun vauvasta kuulin. Tai no, ennen plussausta oli kyllä jo pitempi aika pirin ja muiden lopetuklsen yritystä eli useamman viikon taukoja käytössä. Mutta raskaana ollessani en ole mitään käyttänyt enkä tule käyttämäänkään. Tavoitteena tietty jatkaa samaa linjaa vvauvan synnyttyä. Ja joku ihmetteli etteikö tulevaisuus pelota dgo:ta. Kyllä varmaan pelottaa, mua ainakin pelottaa. Välillä se että entäs jos taas ratkean, välillä sitten se että entäs jos en pystykään imettämään. Entäs jos en saa vauvan itkua loppumaan tai entäs jos vauva sairastuu..? Pelonaiheita riittää varmasti meillä jokaisella varsinkin jos ensimmäistämme odotetaan. ´Mutta se että tulevaisuus pelottaa välillä ei tarkoita sitä että ne pelot toteutuisi.

Onnellista odotusta meille kaikille!! :)

Painu sinä vain tuheroinesi H:ttiin, hehheh, tai mikä lienet. Minä en todellakaan ole kirjoittanut mitään moista tänne. Olet ilmeisesti skitsofreenikko, joten hakeudu hoitoon.

hehheh tai mikälienee vastasi minun postaukseeni todella törkeästi. Henkisesti terve ihminen ei noin vastaa.

Ensinnäkään en ollut arvostellut dgo<:ta, joten se siitä toteamuksestasi, että sai ""arvoisensa vastauksen"".

En myöskään ole puolustanut tupakanpolttoa. Minusta on selvä jo oman terveyden kannalta olla tupakoimatta. Raskausaikana vielä hajuaisti herkistyy. Kaupungilla kulkiessa käryt ovat todella inhottavia.

Käsittämätöntä törkyä tosissaan voikin saada niskaansa, huhhuh.

Mä en hyväksy tupakointia raskausaikana. Jokainen saa toki myrkyttää omaa elimistöään ihan miten haluaa, mutta on eri asia myrkyttää myös sikiön elimistöä, siis uuden pienen ihmisen! Raskausaikana sitä ei ole enää vastuussa vain omasta itsestään vaan myös kohdussa kasvavasta ihmisen alusta. Meinaatteko syntymän jälkeen pistää pikkunyytille tupakan suuhun imetyksen jälkeen, ettei tälle tule hirveitä vierotusoireita nikotiinin puutteesta? Lastenvaunuista nousee vaan savu, kun vauva jatkaa kohdussa opittua tapaansa... :(

Mansikki: Mistä ihmeestä sä nyt vedit herneen nekkuun?? Mä en viitannut tekstissäni sanallakaan yhteenkä SUN kirjoitukseesi vaan ekalla sivulla on nimimerkki K kirjoittanut tosi fiksun kommentin jota vähän ihmettelin..
Rauhoituhan hyvä ihminen jo..

Son semmonen juttu,notta huumeet viottaa huomattavasti enemmän ku rööki. Sä olet käyttän huumeita,kun olet plussannu,eli,alkio on lähtenyt kehittyyn huumeiden alaisena! Tervettä! Ja huumeäitien lapset monesti otetaan pois,kun synnytyksen jälkeen on tunnustukset ynm sossus,äidin taustat selvitetään.ja jos ,niiku sun tapaukses, löytyy huumetausta,oot tarkkailus aika kauan. Ja narkkari on aina narkkari,se on samalla lailla sairaur ku alkoholisti. Jos koskaan olisin tupkkaa vetäny,olisin vetäny ennemmin sen muutaman röökin ku huumeita...ne säilyy kropas vaik lopetat,ja kun siis plussasit,ja vasta sit lopetit,on lapsesi saanut jo mojovan annoksen huumetta. Hyvä alku syntymättömälle lapselle,pisteet narkarille!!! P....le,ei sellaset lapsi tarvi.

Hihhihhiiii hehheehhehe hekohekohekoheko jne.. eipä oo ollu aikoihin yhtä hauskaa kun lukiessaani tätä viestiketjua. Hyvä tytöt! Jatkakaa samaan malliin! Monoo vaan puolin ja toisin! Verta! Hevosia!

Mulla meni lopettaminen suhteellisen helposti, kun olin parisuhteessa ainoa tupakoiva osapuoli ja mieheni asetti ehdoksi, ettei ala lasta kanssani edes suunnitella ennen kuin tupakointi loppuu. Pohdin asioita ja päätin että on itseni kannalta parhainta olla polttamatta ja jossain vaiheessa tuleva raskaus olisi ehkä hieman helpompi jos ei tarvisi enää tupakan vierotusoireistakin kärsiä. Lopetin tupakoinnin kertaheitolla (jätin tupakkani hetken mielijohteesta Amsterdamin lentokentälle) apuna käytin noin 2kk:n ajan nikotiinilaastareita. Viisi kuukautta lopettamisestani tulin raskaaksi ja huokaisin helpotuksesta lopettamispäätökseni suhteen :)

Neuvolan oppaista sitten lueskelin tutkimuksia siitä miten tupakointi vaikuttaa syntymättömään lapseen. Ultraäänellä oli kuvattu miten savuke sai lapsen vääntelehtimään tuskaisen näköisenä ja pakonomaisesti jopa puoli tuntia tupakan polton jälkeen. Minua tieto järkytti vaikken enää itse tupakoinutkaan.

Oma äitini tupakoi odottaessaan minua. Minulla oli todella paha koliikki vauvana, ja aloin nukkua yöni itsemättä vasta 1v3kk ikäisenä kun sain pikkusisaren. Olen aina kärsinyt pahoista allergioista, toisin kuin allergiaton sisareni. Koliikista neuvolasta sanottiin äidilleni, että saattaa mahdollisesti osittain johtua tupakasta. Mutta riskit tietää jokainen itse ja tekee päätöksensä niiden pohjalta..

Yhteistyössä