Raskaus ja thyroxin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mama

Vieras
Te joilla on kilpirauhasen vajaatoimintaa niin missä vaiheessa raskautta olette joutuneet annostusta lisäämään jos olette joutuneet. Käyttekö useasti kontrolleissa ?

Oletteko huomanneet esim. hiusten ohentuneen huomattavasti tai jalkojen turpoavan helpommin.

Mulla on ainakin hiusten lähtö sellaista luokkaa että tämän 9 kk aikana minusta tulee varmaan kalju...Ja jalat kuin vanhoilla mummoilla.

mä en joutunut koko raskauden aikana lisäämään annostusta. olin käynyt verikokeissa noin 2 kuukautta ennen kuin sain tietää raskaudesta ja sit raskauden aikana kävin vielä 3 kertaa. en huomannut hiuksissa tai jaloissa mitään outoa. nyt kun imetän niin hiuksia on kyllä alkanut lähteä tosi paljon!!

-äiti ja tyttö 4 kk

Minä kävin kontrollissa vkolla 8 ja annosta nostettiin silloin vaikka arvot olikin ihan normaalit. Ennen otin 1/2 tabl ja 1 tabl vuoropäivinä ja sitten nostettiin niin että otan kokonaisen tabl joka päivä. Seuraavaksi kävin kontrollissa vkolla 14 ja arvot normaalit,ei nostettu ja lääkäri arveli ettei tarvikaan nostaa ja seuraava kontolli olisi vasta syyskuulla eli 3kk päästä. Neuvolassa kuitenkin sovittiin että otetaan näyte elokuulla jo ettei arvot pääse "salaa" heilahtelemaan. Minun ja vauvan parasta ajatellen.Neuvolan tätikin sanoi että eihän se ole kuin yksi koe josta helposti näkee että kaikki on ok eli mieluummin otetaan kuin jätetään ottamatta.

Alunperin vajaatoiminta löytyi(taikka oikeastaan vahvistettiin) lapsettomuustutkimuksissa ja siksi olen käynyt edelleen kontrolleissa joita olen myös itse vaatinut, varsinkin silloin raskauden alussa. Lääkäri sanoi että yleensä raskauden aikana riittää että annos tuplataan.

Itse en ole kärsinyt hiusten lähdöstä/ohentumisesta enkä luojan kiitos turvotuksestakaan vaikka siihen on joskus taipumusta. Nyt menossa rv 18+0 ja olotila kaikinpuolin hyvä. ;-)

Kannattaa vaatia kokeita ellei niitä ole jo määrätty. Saat itsellesi mielenrauhan ja kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Yhteistyössä