Raskaus ja syömishäiriö. Älä lue jos moralisoit.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmaana

Vieras
Minulla on 12vuotta ollut eriasteisia syömishäiriöitä. Ensin anoreksia,bulimia ja jopa ahmimista ilman oksentamista. Nyt olen raskaana viikolla 8. Olen tällä hetkellä ylipainoinen,BMI 28. Minun on todella vaikea syödä. Olen yrittänyt pitää painon kurissa syömättömyydellä.
Olen oikeasti fiksu ihminen ja tiedän paljon ruoasta,terveellisyydestä jne,en vain osaa soveltaa sitä omaan elämään. Olen ollut samassa painossa vuoden,ennen sitä olen lihonut ja laihtunut vuorotellen. Kaapissa on kaikenkokoisia vaatteita S-XXL kokoa.
Perjantaina on ensimmäinen neuvola,ja en tiedä miten sanoisin ongelmastani siellä. Hermostuttaa jo valmiiksi.

Voin olla pari päivää kokonaan syömättä ja seuraavaksi syödä päivän aikana kolmen päivän annokset.

Halusin vain purkaa ahdistukseni jonnekin.

sanoisin että nyt. nyt sä elätät myös toista ihmistä josta olet vastuussa. pyydä vaikka diabeetikon ruoka-oheet itselles. näin palvelet itseäsi ja varsinkin sitä tulevaa vauvaa. :)

Yritä rohkaista itsesi ja kerro neuvolassa suoraan, että sinulla on vakava syömishäiriö, johon tarvitset apua. En aio sinua moralisoida, koska uskon sinun yrittävän parhaasi asian suhteen koska ongelman kuitenkin itse tiedostat.

Sano neuvolassa rehellisesti! Toivotaan, et saat ihanan terkkarin. Punnitus kannattaa tehdä niin, ettet itse näe sitä ja painoa ei merkitä korttiin.Mulla on kaksi raskautta menetelty näin ja uskon, et on vähentänyt ahdistusta ku en ole tiennyt painoa.Terkkarille se ei ole mikään ongelma, sovittiin aluksi et sanoo jos on paino noussut liikaa tai liian vähän, muuten merkkailee vaan koneelle.
Tsemppiä odotukseen ja tuo diabeetikaon ruokavalio olis varmaan hyvä ja monipuolinen pohja!

kerro rohkeasta tunteistasi neuvolassa, parhaimmassa tapauksessa pääset neuvolapsykologille koko raskausajaksi (ja vielä sen jälkeenkin). itse en kertonut ja se harmittaa jälkikäteen.. oma buliminen taipumukseni selkeästi paheni raskausaikana. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sano neuvolassa rehellisesti! Toivotaan, et saat ihanan terkkarin. Punnitus kannattaa tehdä niin, ettet itse näe sitä ja painoa ei merkitä korttiin.Mulla on kaksi raskautta menetelty näin ja uskon, et on vähentänyt ahdistusta ku en ole tiennyt painoa.Terkkarille se ei ole mikään ongelma, sovittiin aluksi et sanoo jos on paino noussut liikaa tai liian vähän, muuten merkkailee vaan koneelle.
Tsemppiä odotukseen ja tuo diabeetikaon ruokavalio olis varmaan hyvä ja monipuolinen pohja!

Oi,en tiennyt että on mahdollista. Kuulosta hyvältä systeemiltä.

Olen sairastanut bulimiaa enkä aiemmin uskonut että paranisin koskaan. Hyviä vuosia on kuitenkin takana jo useita, paitsi että raskauden aikana oireet palasi osittain. Neuvolassa tiedettiin, ja tuettiin - en oksennellut enää raskauden loppuaikana. Syömishäiriö raskauden aikana ei tosiaan ole mikään pikkujuttu ja se otetaan neuvolassa huomioon. Jollei oteta, vaihda neuvolaa /neuvolantätiä. Yritä keskittää ajatukset lapsen tuloon ja valmistautumiseen. Tsemppiä!

ensinnäkin, ilman muuta kerrot ongelmastasi. Ihan suoraan, tai jos et niin pysty, sanot vaikka että sinulla on iso syömisongelma, josta et kehtaa puhua, ja kirjoitat vaikka sähköpostilla terkkarille.
Hävetä ei kannata, koita ajatella mitä hyvää voit saada jos kerrot. Zemppiä...

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Jos ei sovi, niin sulla on oikeus vaihtaa terkkaria! Oikeesti on mahdollista ja yleinen käytäntökin jossain päin syömishäiriöisille!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Jos ei sovi, niin sulla on oikeus vaihtaa terkkaria! Oikeesti on mahdollista ja yleinen käytäntökin jossain päin syömishäiriöisille!

Kiitos vihjeestä.

Ja jos sillä paikkakunnalla missä asut on ryhmiä syömishäiriöisille tai olet jo ehkä jossaki hoitokontaktissa ollu niin sellaiseen kannattaisi hakeutua juttelemaan.

Kuten ketjussa on jo mainittukin: kerro ihmeessä asiasta neuvolassa. Tarvitset ammattiapua ongelmaasi jo itsesi, saatikka pikkuasukin vuoksi. :heart:

Kuten jo tiedätkin ongelma ei katoa siihen puuttumatta. Rohkeutta!

pidetään peukkuja että saat hyvän terkkarin, joka on ajantasalla näissä asioissa! ja muista, et jos kemiat ei natsaa ja/ tai kokee jotenki vaikeaksi punnita sut ilman et kertoo sulle painoa ja merkkaa korttiin, sä voit vaihtaa terkkarin! Tuu kertoon miten kävi! Et oo ainut asian kanssa pähkäilevä!

itsellä kävi niin, että bulimisia oireita oli vielä alkuraskaudessa, jolloin olin ylipainoinen, mutta pääsin oksentelusta, ja raskauden jälkeen olin hoikempi kuin ennen raskautta, ja kun imetys vielä tehokkaasti vei painoa, söin hyvällä omalla tunnolla, ja vähitellen pääsin eroon...mutta ikuisesti olen syömishäiriöinen,aina jollain lailla...

Ihanaa että haluat apua ja pystyt täällä edes puhuun!!! :hug: Sun on vaan pakko pyytää ohjausta ja seurantaa neuvolassa. Rohkeesti sanot asian. Jos on vaikee, kirjoitat kirjeen, lyöt käteen ja sanot et luekko ton, se on mulle vaikee asia puhua mut tarvin apua. :wave: :hug: VOIMIA ja VIISAUTTA!!!

Yhteistyössä