Raskaus ja Sepram

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Ihaa-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

-Ihaa-

Vieras
Hei!

Olen onnellisesti raskaana!

Mutta olen joutunut syömään masennuslääkkeitä jo jonkin aikaa ja syön edelleen. Lääkkeet ovat kuulemma sellaisia joita voi raskauden aikana käyttää. Mutta sain kuulla että synnytyksen jälkeen vauva kärsisi vieroitusoireista.... Onko kenelläkään kokemusta/tietoa minkälaisia oireet ovat ja miten niitä tulee hoitaa? Pitäisikö lopettaa lääkkeiden käyttö raskauden aikana ?

Mä syön kanssa Sepramia. Kun tulin raskaaksi, soitin heti neuvolaan ja kysyin että mitäs tuon lääkkeen kanssa, voiko sitä syödä vai ei. Silloin sanottiin että voi syödä huoletta koko raskausajan, mutta myöhemmin lääkäri sanoi, että olisi hyvä jos sen vois pikkuhiljaa jättää pois, just sen vuoksi että vauvalla saattaa olla vieroitusoireita. Sen enempää ei kerrottu, minkälaisia ne oireet sitten olisi. Ilmeisesti ainakin suurempaa itkuisuutta ja levottomuutta.
Oon pystynyt hieman vähentämään annostusta, ja vaikka oireita on ollut, niin niiden kanssa oon toistaiseksi tullut toimeen. Sanoivat kyllä neuvolassa, että jos olo tuntuu siltä, ettei voi olla vähemmällä annoksella, niin suosiolla nostaa sitten taas, koska on kuitenkin tärkeää että odottava äiti pysyy kunnossa.
Mä syön Sepramia paniikkiin, ja mun oireet on aika tuhteja ilmaantuessaan. Taatusti ei olis vauvalle hyväksi ne valtavat määrät stressihormonia mitkä ilmaantuu sen paniikin myötä, puhumattakaan muista oireista. Mulla on vielä tuo esikoinenkin tuossa, joten mun on pysyttävä kunnossa.

Oon saanut sen käsityksen, että jos pystyy vähentämään annostusta tai jopa lopettamaan kokonaan lääkkeen syönnin raskausajaksi, niin se on hyvä juttu, mutta se ei saa tapahtua kuitenkaan oman hyvinvoinnin kustannuksella, sun tarvii pysyä voimissas, että jaksat pitää ittestäs huolta, ja sitä kautta vauvasta.
Älä pode huonoa omaatuntoa, jos et pysty vähentämään annostusta, se ei vaikuta kuitenkaan vauvan kehitykseen!

Tsemppiä!

Yhteistyössä