Raskaus ja selkäsärky/ISKIAS ***NEUVOJA KAIPAILLAAN***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nirppu83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi ei,

Mulla alkoi viikko 22, ja olen jo muutamia viikkoja kärsinyt siitä, että kun hetken ensin makaan paikallani tai istun (esim. töissä) niin ei meinaa jalat kantaa kun pitäisi lähteä kävelemään. Kipu on pääosin oikealla puolella, pakaran yläpuolella ns. alaselässä.

Onkoha tää issiasta vai jotain muuta..

Onneksi mulla on yksi niistä harvoista neuvolakäynneistä tällä viikolla (Helsinki hiukkasen säästä nissä, grr!) ja voin kysyä siellä. Osaakohan tavallinen työterveyshoitaja/lääkäri neuvoa? Onko niillä tämän alan osaamista?

Jos saisin työteveydestä fysioterapeutin lähetteen, niin saisin ne ilmaiseksi, siksi mietin. Kunnallinen aina maksaa jotain ja joutuu käyttämän siihen työäaikaa.

Osaako joku kuvailla sitä, voiko issias oireilla noin, että levon jälkeen tuntuu että jalat ei toimi ja särkee aivan alaselän/pehvan rajalla? Kipu on niin kova, että kävelen kumarassa kunnes noin 6 askeleen jälkeen alkaa hiukan helpottaa.

mulla kans vk 27 nyt menossa ja selkä on ihan hirvittävän kipeä varsinki tuolta vasurilta:/oon syönyt siihen panadolia mutta sekään ei auta enää,särky alkaa olla aivan järkyttävää,eikä tiiä opiokeen mitenpäin olisi...no ehkäpä kokoeilen täältä saamia vinkkejä...

Hei!
Mulla alko iskiaskivut jo viikolla 11. Nyt on viikko 15 ja kipu pahenee. Kävellessä tuntuu kuin joka askeleella joku puukottaisi pakaraan. Myös selkään koskee ja liikkeelle lähtö on sellaista kankeeta horjumista kun koittaa saada jalat kunnolla toimimaan. Tilasin tänään ajan hierojalle...katsotaan onko siitä mitään apua. En tiedä mistä nämä kivut alkoi, mutta epäilen että minun raskauspahoinvoinnit vaikutti siihen... Mie makasin noin kaksi kuukautta sohvalla, kun oksetti koko ajan. Makuullaan oli vähän helpompi olla. Autolla ajo ei oikein onnistu kun polkeminen käyttö on vaikeita kumpujen takia.. Pitäis kuitenkin ajaa joka päivä 110km työmatkoja. Oon kokeillu töissä käymistä mutta kivut ja pahoinvointi pahenee. Hävettää miten paljon pitää saikuttaa, mutta onneks esimies on ymmärtäväinen.

Tämä on jo vanha ketju, mutta jos joku tästä vielä etsii tietoa niin lisään tänne vielä.

Ilmeisesen usein pakaran kohdalla oleva kipu määritellään maallikoiden suulla iskias-tyyppikseksi hermokivuksi.
Vielä yleisempää on kuitenkin SI-nivelen löystymisestä ja ärtymisestä johtuva kipu. Raskaushormonit löysyttävät niveliä, jolloin lihakset joutuvat tekemään enemmän työtä pitääkseen kropan kasassa. SI-nivel on nivel joka yhdistää ristiluun (selkärangan alaosassa) ja lonkkaluun toisiinsa.

Tämä on jo vanha ketju, mutta jos joku tästä vielä etsii tietoa niin lisään tänne vielä.

Ilmeisesen usein pakaran kohdalla oleva kipu määritellään maallikoiden suulla iskias-tyyppikseksi hermokivuksi.
Vielä yleisempää on kuitenkin SI-nivelen löystymisestä ja ärtymisestä johtuva kipu. Raskaushormonit löysyttävät niveliä, jolloin lihakset joutuvat tekemään enemmän työtä pitääkseen kropan kasassa. SI-nivel on nivel joka yhdistää ristiluun (selkärangan alaosassa) ja lonkkaluun toisiinsa.
Matalakorkoiset kengät t ä y t y y olla raskauden alusta asti?

Yhteistyössä