Raskaus ja porkkanapiirakka!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Odotan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu juustosta. Jos teet itse, voithan lähettä valmistajalle (esim Valio) kyselyä ennen tuotteen ostoa. Muistakseni itse kyselin samaa creme bonjourista ja niitä voi syödä.

Nykyisin ei tuo pastoroitu/pastoroimaton-sääntö enää toimi. Tuorejuustot suositellaan jätettäväksi rauhaan raskaana ollessa, oli se sitten pastoroitu tai ei.

Näin mua valitettavasti juuri viime viikolla espoolaisessa neuvolassa ohjeistettiin. :(

No, sehän riippuu ihan susta itsestäsi. Kaikesta ruuasta on mahdollista saada sikiölle vaarallisia bakteereita. Neuvolan ohjeiden "kiellettyjen listalla" on listattu ne ruuat, joista esim. listeria-bakteeria saa Suomessa todennäköisimmin. Tosiasia on se, että myös pastöroiduista tuotteista on löydetty listeria-bakteeria. Eri asia on, pidätkö näiden muutaman tapauksen tilastollista riskiä niin suurena, että haluat niitä vältellä.

Itse jätin kaikki tuorejuustot raskausaikana syömättä. Kyllä sen 9kk jaksaa odottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:
Nykyisin ei tuo pastoroitu/pastoroimaton-sääntö enää toimi. Tuorejuustot suositellaan jätettäväksi rauhaan raskaana ollessa, oli se sitten pastoroitu tai ei.

Näin mua valitettavasti juuri viime viikolla espoolaisessa neuvolassa ohjeistettiin. :(

Olympia ei muuten ole TUOREjuusto vaan SULATEjuusto.

Muoks. Espoon ohjeet

"Pehmeät juustot (esim. home- ja tuorejuustot)

Voivat olla riskituotteita.
Kuitenkin pastöroidut tuotteet, joiden valmistus ja säilytys tapahtuu tarkasti valvotuissa olosuhteissa, ovat turvallisia käyttää (kotimaisten, suurten valmistajien tuotteet)"

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:

Ja mua ohjeistettiin juuri päinvastaisesti pari tuntia sitten espoolaisessa neuvolassa.

Yhteistyössä