raskaus ja painonnousuahdistus

• Viestiketjun aloittaja fiinu
  • Ensimmäinen viesti
fiinu
Onko ketään muuta ahdistanut painonnousu raskauden aikana? Itsellä viikko 28 menossa ja paino noussut 6kg ja ahdistaa suunnattomasti. En tiedä onko se paljon, mutta tuntuu ainakin siltä.

kk
Mulla on nyt rv 30+4 ja painoa oli viikko sitten tullut 7,2kg. Viime raskaudessa sain rv 37 mennessä 22kg. Silti kaikki putosi imettämällä. Eli en olisi huolissani tuosta painonnoususta. Ihan normaalia :)

Itse en muista paljonko oli painoa tuossa vaiheessa mutta kokonaisuudessaan sitä tuli 20 kg. Painoni oli ennallaan n. 1v jälkeen. Nyt näyttää siltä(rv15) että samoihin lukemiin päädytään mutta en jaksa panikoida jollei siihen ole aihetta :)

Kyllä kiristi
Ennen raskauksia painoindeksini oli 20. Molemmissa raskauksissa painoa on tullut 20 kiloa...huh,huh...ja mielestäni en ole niitä syömällä hankkinut.
Nyt kun toinen lapsi lähestyy vuoden ikää olen taas samoissa mitoissa kuin ennen ensimmäistä raskautta. Esikoinen siis 2,5v. Olo "läskinä" oli ihan oikeasti kamala ja ahdisti ihan oikeasti, mutta liikuntaa lisäämällä ja tervellisesti syömällä kilot karisivat. Eli älä murehdi, kyllä ne kilot sitten vauvan synnyttyä häviää.

Sara
Mua ahdistaa aika lailla. Nyt rv 20 ja nelisen kiloa on painoa jo tullut. Mulla ei tosiaankaan kilot tipu itsestään synnytyksen jälkeen, joten stressaa kyllä! Kahdeksan kiloa tippuu itekseen ja loput joutuu laihduttamalla laihduttamaan enkä jaksais taas... :(

Täällä kans
Tervetuloa vaan kerhoon :D Täälläkin ahdistus painonnoususta on suuri, varsinkin kun ylipainoa löytyy jo valmiiksi. Nyt tosin 2 kk sisällä paino pysynyt "samana" eli jojottelee kolmen kilon heitolla. Neuvolassa vaan rauhottelevat että kyllä se saakin nousta, mutta oma pää ei anna periksi. Tosin koko raskauden aikana mulle on tullut kiloja lisää 6 ja rv 30.

Itse ajattelen asian niin, että saa nousta kaksi tai kolme kiloa, mutta liikunnalla ja terveellisesti syömällä sen ei pitäisikään nousta enempää ja jos nousee niin sitten kysyn neuvolasta mitä asialle voisi tehdä.

Kehoitan tarkastamaan omat ruokailutottumukset ja liikunnan määrän. Joskus tuntuu vaikealta lähteä vaikka kävelylle, jos ei ole aikaa tai on kipuja/väsyttää, mutta se kannattaa silti. Lisäksi jos olet ennen raskautta ollut normaalipainoinen voit lohduttautua sillä, että sulle niitä kiloja tulee aivan varmasti vaikka se kauhealta tuntuukin. Osa kiloista on kuitenkin tullut lisääntyneestä verestä kropassa, lapsivedestä ja kyllähän se sikiökin painaa jo jonkin verran :)

Onnea odotukseen :)

Yhteistyössä