raskaus ja painonnousu

kyselisin paljonko teillä muilla on painoa tullut raskausaikana ja lähinnä kun yli rv 30 ollaan menty, koska itselläni nyt rv 32+4 ja ja minulla oli neuvola toissapäivänä ja minulla oli paino tippunut 500g mutta kahdessa viikossa ja siitä ei taida olla haittaa? mutta kun odotin, että paino nousisi nopeammin, mutta minulla on ekasta neuvolakäynnistä tullut vasta 4,3 kg ja eka neuvolani oli rv 7+3 eli onko se ihan normaali määrä vai liian pieni?
 
Riippuu siitä, mikä sulla on ollut lähtöpaino. Jos oot normaalipainoinen, niin painonnousu raskausaikana on tavallisesti siinä 6-12kg. Jos oot hoikemman puoleinen niin paino voi ja saa nousta enemmänkin ja ylipainossa taas mieluusti vastaavasti vähäisemmäksi tuo nousu. Voi olla, että jotkut jopa laihtuvat raskausaikana, mikäli painoa on entuudestaan runsaasti. Mut kyllä se vauva oman energiansa ottaa, varmasti! :) Mul on itelläni tullu tähän mennessä 12kg ja la neljän viikon päästä. Lähtökuopissani olin tuolla hoikemman puoleisena, mutta silti ajatuksena tää painonnousu ei oo mieluisaa..
 
Ei sinun paino kerro, minkä kokoinen vauvasi on. Välttämättä painoa ei tule grammaakaan ja vauva on syntyessä normaalipainoinen vauva. Itse lihon raskausaikoina hyvin vähän. Viimeisin vauva oli syntyessään reilusti yli 3kg ja minulla tuli painoa koko raskauden aikana 1kg. Painon nousuni raskauaikoina ollut muidenkin kohdalla erittäin minimaalista. Lihonkin sitten vasta imetysvaiheessa. Jee!
 
se on vaan vissiin niin kauhean yksilöllistä..mutta ihmettelin vaan kovasti kun en ole paljoa voinut vähään aikaan edes lenkkeillä koska kipuilut estävät ja olen syönyt herkkujakin jos mieli vaan tekee eli en ole herkkujakaan jättänyt syömättä joten siksikin ihmettelin.
 
Mulla on kaikissa raskauksissa ollut alussa painoindeksi normaalipainon ylärajalla tai lievässä ylipainossa. Esikosta paino laski reilusti alussa ja nousi sieltä pikkuhiljaa loppuakohden niin, että painoin synnyttämään mennessä saman, kun raskauden alussa. vauva painoi 3010g. Kuopuksesta paino lähti laskuun myös alussa aika reilusti ja nousi loppuakohden niin, että kiloja tuli loppupeleissä n.4. kuopus painoi syntyessään 3920g. Nyt raskaana kolmannen kerran (rv18+1) ja tämä raskaus on eronnut aikaisempiin siinä, että ekassa nevolassa painoa oli tullut 4(!!!)kg (rv10+), mutta tokassa paino oli tullut jo alaspäin sen verran että tämänhetkinen painon nousu verrattuna enen raskutta on n.2kg (tässä raskaudessa en ole kärsinyt voimakkaasta pahoinvoinnista, niinkuin edellisissä). Tässä raskaudessa minulla on myös todettu RD, joka näyttäisi hoituvan ihan ruokavaliolla ja diabeteshoitaja sanoi, että painoa ei tarvitsisi tulla koko raskauden aikan kun muutama kilo.
 

Yhteistyössä