Raskaus ja oikeus omaan kehoon

Raskausaikana on ollut kaikkea muuta kuin onnellista odotusta. Muutama kk sitten todettu lievä radi on tuonut odotukseen omat huolensa, vaikka fyysisesti voinkin hyvin. Radi mulle diagnosoitiin paastoarvon ollessa raja-arvo, muut normaalit eikä kotimittauksissa ole ollut yhtään ylitystä, arvot erinomaisia. Vähän epäilyttää koko diagnoosi vaikka olenkin sen nyt hyväksynyt. Mittaillut olen tehnyt tunnollisesti vaikka pistäminen tuntuukin turhalta, kun arvot olleet aina kunnossa. Nyt tuon pistämisen lisäksi sain käskyn neuvolasta alkaa lypsämään valmiiksi lisämaitoa. Maitoa ei heru kun muutamia tippoja kerralla ja ahdistaa, että epäonnistun tässäkin. Lypsäminen tuntuu epäluonnolliselta ja kurjalta. Jatkan silti yrittämistä. Kaiken tämän kestän kun ajattelen, että se on vauvan parhaaksi. Silti koko raskausaikaa on varjostanut tunne siitä, että kehoni ei kuulu enää minulle, minulla ei ole vapautta päättää mitä sille tehdään, olen kuin tuotantoeläin jota kasvatetaan teuraaksi. Piikitetään, pistellään, lypsetään, pahoinpidellään (en tarkoita nyt fyysistä tahallista pahoinpitelyä, vaan vaan esim. kivuliaita sisätutkimuksia, hutiloituja ja kiireessä tehtyjä verikokeita, muita tutkimuksia jotka tuottavat kipua ja jotka olisi voitu hoitaa paremminkin, ehkä se kipu näissäkin ennemmin henkistä kun on niin alisteisessa asemassa hoitavaan henkilöön nähden, etkä oikein itse voi puuttua tilanteeseen), käskytetään. Onko muilla ollut tällaisia tuntemuksia tai kokemuksia raskausaikana?
 
Viimeksi muokattu:
Pahoinpidellään? Neivolan tarkastuksistako on kyse?

Kaikki kuitenkin vauvan parhaaksi...
Enemmän henkisesti kuin fyysisesti. Toki esim. kolmannessa sokerirasitustestissä labratäti survaisi kiireessä piikin suoneen niin kipeästi, että koin ihan fyysistä kipua ja koko suoni levisi ihon alle valtavaksi mustelmaksi eikä ole vieläkään palautunut. Sanoi vaan, että kun on piikiretty nyt tästä niin monesti niin ei ne suonetkaan ihan kaikkea kestä.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Neuvola ei voi antaa kenellekään mitään käskyjä. On sinun ihan itse päätettävissä lypsätkö maitoa vai et. On kyllä kurja jos joutuu puolustamaan omaa oikeutta päättää itse omasta kehostaan.
 
vierailija
Kirjoitin pitkän viestin, mutta se katosi.
Pääpointti oli että kyllä, ymmärrän täysin mistä puhut! Sama tunne vahvistui valitettavasti itselläni myös synnytyksessä. Jälkitarkastuksen sisätutkimukseen en suostunut (tekijänä olisi ollut terveydenhoitaja opiskelija ja mitään vaivaa ei minulla ollut) ja siinä kieltäytymisen hetkessä sain vähän takaisin oman kehoni hallinnan tunnetta. Suosittelen siis sanomaan suoraan ei ja esimerkiksi lopettamaan pumppaaminen jos se tuntuu pahalta. Tsemppiä ja voimia raskauteen!
 
  • Tykkää
Reactions: Tsilla
vierailija
Kirjoitin pitkän viestin, mutta se katosi.
Pääpointti oli että kyllä, ymmärrän täysin mistä puhut! Sama tunne vahvistui valitettavasti itselläni myös synnytyksessä. Jälkitarkastuksen sisätutkimukseen en suostunut (tekijänä olisi ollut terveydenhoitaja opiskelija ja mitään vaivaa ei minulla ollut) ja siinä kieltäytymisen hetkessä sain vähän takaisin oman kehoni hallinnan tunnetta. Suosittelen siis sanomaan suoraan ei ja esimerkiksi lopettamaan pumppaaminen jos se tuntuu pahalta. Tsemppiä ja voimia raskauteen!
Miten sait lääkärintodistuksen kelaa varten? Minulle sanottiin että sisätutkimus kuuluu että saa sen todistuksen.
 

Yhteistyössä