raskaus ja nivelreuma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hannuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hannuli

Vieras
Moikka!
löytyisikö kohtalotovereita nivelreumaa sairastavista tulevista mammoista? kuinka reuma on käyttäytynyt? itselläni meni juuri päinvastoin kun yleensä raskaus aikana ja oireet on ollu pahempia kuin ennen raskautta... yritän kestää säryn ja toivon että oireet häviäisi mitä pitemmälle raskaus menee.tällä hetkellä rv 16+4. muutenki tuntuu,että nyt raskaana saan kaikki mahdolliset sairaudet.. tällä hetkellä saikulla vatsa-taudin takia.. mutta onnellinen silti =0) !!!

Moi! Sairastan kanssa nivelreumaa ja mulla kävi esikoisen kanssa juuri niin kuin sullekin, eli oireet tuli tosi pahoiksi. Mulle aloitettiin lääkitys rv 12 ja siitä sitten pikku hiljaa oireet helpottivat. Lopetin lääkkeen joskus rv 26-27 paikkeilla. Sen jälkeen ei ole tullut mitään oireita, vaikka reumalääkäri sanoikin että synnytyksen jälkeen voi taas pahentua. Imetysaika meni hyvin ja ennenkuin ehdin edes lopettaa imetystä, olen taas raskaana :o). Tässä raskaudessa olen voinut hyvin ja toivon tietysti parasta. Mulla nyt rv 16+0 eli aika samoilla viikoilla mennään!!

Moikka, täällä myöskin yksi novelreumaa sairastava (lapsuusiän). Ja olen voinut mitä parhaiten koko raskauden ajan (oikeastaan oireettomuudesta päättelin ensimmäiseski mahdollisen raskauden). Omat hoitosuhteeni ovat heinolassa ja sieltä kysyin, että miksi toisilla oireet pahenevat ja toisilla ei niin sanoivat sen riippuvan raskaushormoonin määrästä ja reumatyypistä, esim pehmytkudosreuma yleensä pahenee.. Noh, itselläni on jännät paikat kun laskettu aika oli eilen, että miten synnytyksen jälkeen... Reumalääkäri on luvannut tulla keskustelemaan mahdollisista lääkkeistä heti kun päästään lapsosen kanssa vuodeosastolle.

kiitos vastauksista!
onko teillä ollut ihan normaalit synnytykset muuten? minkä lääkityksen olit ""kohtalotoveri"" saanut? Minun lääkäri sanoi että panadolia vain! ja se ei paljon auta. Minulla tulehdusperäinen nivelreuma ,joka hyppii nivelestä toiseen...toisena päivänä voi olla jalka ja seuraavana käsi joka kipeä. Nyt on monta päivää ettei ole tuntunu missään.. se voi olla että vauvan tuoma elinsiirto alkaa tehota=0). Mutta tsemppiä teille ja voimia! Jutellaan Lisää jos tulee kysyttävää ja asiaa,eikös!! Niin ja koska la:t? Itsellä 12.07

Heippa! Mulla aloitettiin salazopyrin silloin rv 12. Ensin 2x2 päivässä ja sitten 2x1. Lisäksi mulle pistettiin sormiin kortisonia muistaakseni kolme kertaa rv 12-16. Olin aika pahassa kunnossa ja lääkärit vakuuttelivat, että tärkeätä on saada tulehdukset rauhoittumaan. Olin töistä sairaslomalla yht. 3 viikkoa joskus viikoilla 12-13 ja sitten vielä rv 16 aikoihin. Sanoivat, että näistä lääkkeistä ei ole haittaa vauvalle. Mulla kanssa hyppi tulehdukset paikasta toiseen, jopa leukanivelet ja lonkat oli aika kipeät välillä, erityisesti sormet, nilkat ja polvet. Synnytys mulla meni tosi nopeasti ja kipuja lääkittiin kohdunkaulan puudutuksella ja ilokaasua otin myös. Koko synnytyksen kesto oli jotain 6 1/2 tuntia. Niin ja tämän tulevan vauvan la on 19.7. Toivottavasti sulla olo helpottuu raskauden edetessä ja pidetään peukkuja, että oireet pysyy poissa myös synnytyksen jälkeen. Minusta olisi kiva vaikka ihan sähköpostitse olla yhteyksissä niin voitaisiin kirjoitella vähän enemmän.

Niin ja Minnalle oikein paljon onnea ja voimia ""suureen koitokseen"". Toivottavasti sinäkin voit hyvin synnytyksen jälkeen, se on muutenkin aika raskasta, mutta niin ihanaa aikaa!

Huhuilin tuolla haave-puolella sairastavia vauvahaaveilijoita, mutta ei oikeen löytynyt ihmisiä, täältä senkin edestä. Niinpä laitan tänne puolle viestiä,vaikkei mitään raskautumista vielä olekaan. Eli olen itse myös nivelreumaa sairastava pian 30-v nainen. Ensimmäinen yrityskierto on päällä ja jännättävää odottelen tonne parin viikon päähän.

Miten nopeesti te muut raskauduitte? Mulle on lääkäri sanonut, että todennäkösesti ei raskaudu edes jos on tulehduksia päällä. Jos perustatte jonkun s-postiketjun tulisin mielelläni mukaan ihan siinä mielessä,että teiltä jos keltä löytyisi vertaistukea ja kokemuksia aiheesta.

Onnea vaan teille kaikille ja tsemppiä jatkoon!

Heippa!
mulla on kestänyt hiukan tua vastaaminen.. Olisi tosi kiva laittaa s:postia,niin voipi jutskata sitten enemmän :0).. Laitatko mulle osoitetta tulemaan niin voidaan kirjotella!
Meneekös muuten hyvin? täällä raskaus etenee ja oisi jo kiva tuntea potkuja. pientä ""nypimistä"" tuntuu,mutta ovat hyvin verrattavissa suolisto myllerryksiinkin...
kirjottelemisiin!

Moi kaikki!

Mulle voi laittaa nyt sitten postia osotteeseen: ratamo5@luukku.com

Elikkä jos kirjottelette, niin voin välittää, jos näin sovitaan, osotteet myös teidän muiden kesken. Siis jos useammat haluaa kirjotella, niin kaikkien yhteystiedot välittyy, jos näin toivotaan (ja tosiaan s-postin välityksellä, siten, ettei tiedot näy missään isoilla foorumeilla).

Voin paljastaa henkilöllisyyteni sitten s-postitse, olkoon se täällä yleisillä palstoilla salassa.

Toki täälläkin voimme juttua jatkaa...

Tässä minun tarinaani:
Itse olen sairastunut lapsuusiän nivelreumaan 6-vuotiaana, 20v sitten. Tauti on ollut välillä aktiivinen, muutaman vuoden lääkitys ja sitten vuosia ilman mitään oireita. Nyt minulla on ollut lääkitys vuodesta 2001.
Tulin yliherkäksi monelle lääkkelle, trexan piikkinä oli ok, mutta se lopetettiin vuosi sitten kun aloimme suunnitella lasta. Vaihdettiin Sandimmuniin, jonka senkin lopetin tultuani raskaaksi, 3kk yrittämisen jälkeen. Tässä välissä, viime maaliskuussa, todettiin ja leikattiin myös endometrioosi. Nyt menossa rv 35 ja kaikki mennyt loistavasti.

Heti positiivisen testin tehtyäni lopetin Sandimmunin ja reuma puhkesi oikein kunnolla nilkkaan ja polviin, mutta paikallishoidoilla meni ohi. Raskauden ajan olen syönyt kortisonia 7,5mg/pv ja Kalcipos-D-vitamiinia ja kaikki nivelet ovat olleet oireettomia. En ole edes reumatologilla käynyt. Paikallishoitoja oli puhe käyttää jos tarvitsee. Seuraava aika on 2kk lasketusta ajasta, silloin yleensä kuulemma pahenee. Itse olen myös Heinolassa ""hoidossa"".

Raskautta on seurattu ns. riskiraskautena mm. lääkityksen vuoksi, joten olen ollut äitiyspolin seurannassa alustä lähtien ja näin ollen saanut muutamia ylimääräisiä ultrakäyntejä ja tutkimuksia. Mitään ongelmia ei vauvallakaan ole ollut.

Tsemppiä jaksamiseen kaikille odottajille ja yrittäjille!

Yhteistyössä