Raskaus ja liikunta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nuppu

Vieras
Hei!

Sain kuulla, että raskauden puolen välin jälkeen pitäisi välttää liikuntaa missä syke nousee korkealle(?!). Mulla alkaa puoliväli olla hollilla, ja olen vähän ihmeissäni, sillä tilanne on se että raskauden nostattaman syken takia mun ei paljoa tarvi tehdä (esim. pyöräillä 7 km) ja syke lähentelee jo maksimisykettä. Miten te olette toimineet? Oletteko muuten vähentäneet liikuntaa tai joitakin tiettyjä treenauksia&asentoja?

Suorien vatsalihasten treenaushan muutenkin pitää lopettaa keskivaiheen tienoilla, mutta onko esim. lankku-asennosta haittaa? Se kun treenaa hyvin syviä lihaksia+keskivartaloa. Tietääkö kukaan?:)

Mulla menossa rv 33 ja ihan normaalisti olen liikkunut ja treenaillut fiiliksen mukaan. Sykettä kannattaa ruveta tuijottelemaan vasta siellä ihan loppupuolella (ei yli 150 bpm rv 35:n jälkeen), ettei sikiölle tule hapenpuutetta. Sykerajathan on tosi yksilöllisiä, ja riippuu hyvin pitkälti odottajan kunnosta, millä sykkeillä pystyy tekemään. Minulla kyllä kropassa tuntuu heti, jos teen liian kovaa.

Itse olen himotreenaaja ja entinen liikunnanohjaaja ja olen raskausaikanakin pyrkinyt liikkumaan mahdollisimman normaalisti. Tottakai painoja on salilla pitänyt kevennellä, juoksutahtia hiljentää ja jumpissa en tee ihan kaikkia liikkeitä. Mutta kuten sanottu, omien tuntemusten mukaan.

Itse en usko mihinkään kiellettyihin liikkeisiin. Kaikilla varmasti järki sanoo, että mahallaan tehtävät liikkeet kannattaa jättää pois, kun vatsa kasvaa. Vatsalihasliikkeistä on varmaankin eniten eriäviä mielipiteitä. Itse treenaan salilla poikittaista vatsalihasta ja vinoja vatsalihaksia. Jumpissa teen kaikkia vatsalihasliikkeitä, joita tarjolla on, koska mikään ei tunnu pahalta. Lankku on erittäin hyvä liike odottajalle. Vaikka jättäisi suorien vatsojen treenaamisen, niin poikittaista kannattaa kyllä edelleen treenata.

Treeni-iloa sinulle ja turha hössötys pois. Itse ainakin olen voinut koko raskauden ajan todella hyvin juuri liikunnan ansiosta.

Hei kiitos tästä! Itsekkin ihmettelin ohjeistusta, kun muistelen että vasta loppuraskaudessa sykkeellä olisi jotain merkitystä. Kyselin tätä kyllä omalta neuvolatätöseltäkin, mutta hänellä taas on mielestäni turhankin leväperäinen suhtautuminen asioihin, kuten hänen mielestään kahviakin voi kitata rajattomasti koko raskauden ajan jne. Itse taa yritän esim. kahvissa pysytellä 2 kuppia/pvä.
Turhaa hysteerisyyttä on mulla kyllä liikenteessä, kyseessä esikoinen ja sitä tunnetusti odottaessa voi sortuu pieniin ylilyönteihin.;) Mutta eiköhän tää tästä.:)

Yhteistyössä