Raskaus ja korkea verenpaine

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lissu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lissu

Vieras
Mietin vaan kaverin puolesta, hän on nyt raskaana ja hänellä on aina ollut ongelmia korkean verenpaineen kanssa. Lääkitystäkin on muutamaan otteeseen harkittu mutta ei ole aloitettu. Onko ongelmia tiedossa raskauden aikana?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:
kokemuksesta voin sanoa, että ongelmia on tiedossa

Itku... täytyy varoitella kaveria vielä lisää, vaikka jo mainitsinkin asiasta. Siellä on ihme neuvolanterkka kun ei ollut ekalla käynnillä edes mitannut verenpainetta. Tosin kaveri ei ollut tajunnut mainita että hänellä on korkea verenpaine jo ennaltaan.

no siis jos verenpaine on liian korkea, voi se häiritä istukka verenkiertoa. tuskimpa se raskausmyrkytystä aiheuttaa... raskausmyskytyksen yksi oire on korkea verenpaine. raskaus aikana alapaineen tulee pysyä alle sadassa. ja kyllä, lääkitys voidaan aloittaa myös raskauden aikana.

Minulla syntyi vauva pienikokoisena korkean verenpaineen takia. Pari viimeistä raskausviikkoa olin sairaalassa tarkkailussa, verenpainelääkitys päällä. Ja synnytys käynnistettiin rv 37, kun vauva ei kasvanut. Ihan terve lapsi on, kooltaan vaan pikkuinen. Ja verenpaine siis todettiin syyksi.

Soitin kaverille, oli töissä ja saa siellä mitattua itse verenpaineensa... mikä on sellainen lukema että pitäisi ottaa heti neuvolaan yhteyttä? Yli 90? Hänellä on kaksi viikkoa seuraavaan neuvolakäyntiin.

Alkuperäinen kirjoittaja oo:
No käske soittaa sinne neuvolaan. Meidän neuvolassa ainakin piti käydä viikoittain mittauttamassa ja pissanäyte antamassa, kun alapaine läheni 90.

Ok. Joo, käsken soittamaan neuvolaan niin sillähän se selviää. :)

Mä oon samaa pähkäillyt mielessäni. On aloitettu yritykset tulla raskaaksi. Pitäisköhän ottaa jo nyt yhteys neuvolaan, että miten edetä, kun mulla noita lääkityksiä on. Munuaisten hormonituotannosta johtuva verenpaine, johon syönyt lääkettä jo 5 vuotta, todettu 2-kymppisenä KYSsissä vuosien tarkkailuin jälkeen. Alapaineet huiteli pitemmän aikaa niin kotimittauksissa kuin sairaalamittauksissakin yli sadassa, pahimmillaan alapaine 115. Lääkkeellä pysynyt kunnossa.. en usko että voin sitä lopettaa. Toinen lääke mulla antihistamiini, mitä ilman en pärjää.

Mulla on hirmu korkea verenpaine,ja ihan lääkitys siihen.
Raskausaikan verenpaine on kuitenkin aina tasaantunut siihen "ihannelukemaan".

Näin myös parilla tutullani.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:
Mä oon samaa pähkäillyt mielessäni. On aloitettu yritykset tulla raskaaksi. Pitäisköhän ottaa jo nyt yhteys neuvolaan, että miten edetä, kun mulla noita lääkityksiä on. Munuaisten hormonituotannosta johtuva verenpaine, johon syönyt lääkettä jo 5 vuotta, todettu 2-kymppisenä KYSsissä vuosien tarkkailuin jälkeen. Alapaineet huiteli pitemmän aikaa niin kotimittauksissa kuin sairaalamittauksissakin yli sadassa, pahimmillaan alapaine 115. Lääkkeellä pysynyt kunnossa.. en usko että voin sitä lopettaa. Toinen lääke mulla antihistamiini, mitä ilman en pärjää.

Oletko jonkun sisätautilääkärin hoidossa vai kuka lääkäri sulle uusii reseptit? Kannattaisi varata tälle lekurille aika ja kertoa, että on raskaus suunnitteilla, niin voitte lääkärin kanssa katsoa valmiiksi lääkityksen raskauden ajalle. Kaikkia normaaleja verenpaine- ja antihistamiinilääkkeitä ei voi käyttää raskauden aikana, mutta jotkut lääkkeet käyvät. Neuvolassa tällaista asiantuntemusta ei välttämättä ole, vaan siellä keskitytään raskauden seurantaan.

Ekan kerran määrättiin siis sisätautien osastolta KYSsistä, sitten siirryin YTHS:N alle, ja nyt taas ihan toisaalla, eli viimeisimmät uusinnat omasta tk:sta ilman käyntiä lääkärillä. Joku tollanen hoitosuhde johonkin tahoon ois tosiaan kiva, vaan ei taida nykysuomessa onnistua.. kassellaan. Yritän pärjätä mahollisimman pienellä lääkkeellä ja jos kun flaksi käy soitan yksityiseltä ajan..

Miehen veljen vaimolla raskauden aikana verenpaineet nousi pilviin. Joutui sairaalaankin ja siellä 3viikkoa maattuaan vauva syntyi sektiolla.
Ei ollut kasvanut tarpeeksi.

Tyttö painoi syntyessään vain 700g, nyt 5kk ja n.4,5kg. Raskausviikkoja oli 26+0

Siitä ei ole tietoa minkälaiset verenpaineet oli ennen raskautta, ulkoisesta ulkomuodosta päätellen ihanteelliset. (ei siis ylipainoa, pieni kuin mikä, ja terveelliset ruokailutottumukset).
Vaikka eipä taida korkeat verenpaineet aina olla ylipainon ja epäterveellisten ruokailutottumusten syytä.

Yhteistyössä