raskaus ja kondylooma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitäen emmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitäen emmi

Vieras
Reilu puoli vuotta sitten papassa todettiin kondylooma( luokka 2), mitään näkyviä oireita ei ole ollut. Nyt seuranta-papassa luokka oli palautunut 1:seen, kondylooma oli vaihtunut tulehdukseen joka antibiooteilla hoidetaan.

Kysymys kuuluukin teille, uskallanko siis alkamaan suunnitella vihdoin kolmannen lapsen tekoa, ja voiko raskaus jotenkin "palauttaa" kondylooman elimistööni? Jos se on edes hävinnyt...voiko papa näyttää puhdasta kondyn osalta, mutta kondy kuitenkin vielä olla elimistössä?

Voisit ihan käydä alan ammattilaisella, vaikka lääkärillä keskustelemassa asiasta. Mä en ainakaan luottais mihinkään keskustelupalstaan noin tärkeässä asiassa.

Kondylooma-virus ei koskaan poistu kokonaan elimistöstä, vaan voi joskus pulpahtaa uudelleenkin. Näin olen käsittänyt. Itselläni todettiin se kyllä jo vuosia sitten. Ihan vain lohdutukseksi - se on äärettömän yleistä nykyään nuorilla, monilla nimenomaan oireeton, mikä näkyy vain papassa. Mutta täytyy tietenkin hoitaa pois ennen raskautta.

Outoa kyllä miten sinulle on iskenyt kondylooma tuossa elämän vaiheessa - vai onko kyseessä nimenomaan uusinta?

mutta kondyloomaa ei pysty hoitamaan pois! elimistö tekee sen itse, ainoastaan näkyviä oireita voi poistaa.
Minä taas olen ymmärtänyt että elimistö itse hoitaa viruksen pois elimistöstä, mutta kondylooman erimuodon voi saada takaisin.

Minulla todettiin ekan raskauden alussa kondylooma. Papa oli luokka 2 ja sitä seurattiin taas heti synnytyksen jälkeen 6kk välein. Kolme raskautta takana eikä se ole uusinut ja papa ollut jo pitkään luokka 1. Eli mulla ainakaan eivät raskaudet ole aktivoineet kondyloomaa.

Lisään vielä, että papatulos kertoo vain kohdunkaulan tilanteen eli onko kondylooma (tai muu tauti) aiheuttanut mahdollisia pahanlaatuisia muutoksia. Kondylooma pysyy elimistössä kuten herpes-viruskin.

Mulla todettiin kondylooma papassa yli kymmenen vuotta sitten ja hoidettiin silloin laser-hoidolla. Nyt olen raskaana ja neuvolassa sanottiin että kyseinen virus ei poistu elimistössä vaan voi uusiutua esim. juuri raskauden aikana. Ja neuvoi lapsen synnyttyä menemään papaan, jotta tarkistetaan tilanne.