raskaus ja hiivatulehdus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leipuri-Hiiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leipuri-Hiiva

Vieras
Alkuraskaus menossa, nyt siis vko 6+5 ja vaivaksi sain tämän rakkaan hiivatulehduksen.

Voinko käyttää apteekin hiivatulehduslääkkeitä nyt normaalisti, osaatteko sanoa?

Kiitos!

Hei
jos hiivaa esiintyy ensimmäisen kolmanneksen aikana silloin kannattaa ottaa yhteys neuvolaan/lääkäriin
Pidemmälle edenneissä voi käyttää ainakin Canestenia

Onkohan sitten jotain haittaa jos sitä ei heti hoida pois?

Kun tämä ei vielä ole kovin pahana ja voisin yrittää ensin ns. omahoitoakin kokeilla.
Ja mulla on eka neuvolakäynti tossa 1,5 viikon päästä, niin silloin voisin terkalle sanoa jos tämä vielä vaivaa. Mitä mieltä ootte?

Ainakin jossain sivuilla sanottiin, että hiivasta ei ole vaaraa raskausaikana sikiölle eikä äidlle.

Itse saman ongelman kanssa painineena (tosin mulla nyt rv32+0) voin kertoa lääkärilta saamani tiedon: ei ole haittaa sikiölle eikä äidille. Näin loppuvaiheessa se hiiva saattaa jäädä jopa hieman "krooniseksi" eli on pahuksen vaikee päästä eroon, mikä ei kyl oo kivaa... lähinnä oman olotilas takia on mukavampi jos hoidat ajoissa, ennen kun pääsee siis turhan pahaksi! Jos muuten oireet antavat periksi, voit aivan hyvin odottaa sinne neuvolaan...

Soittaisin sinuna neuvolaan. Minulla reagoitiin ensimmäisiin lieviin hiivaoireisiin heti, koska takana oli yksi keskenmeno ja olivat sitä mieltä että varmuuden vuoksi hoidetaan pois. Ensimmäisellä kerralla sain reseptivoiteen, toisella kerralla reseptivapaan. Kannattaa kysyä.

Apteekista voi hakea norm. hiivalääkekuurin, mainitset vain raskaudestasi apteekissa niin antavat turvallisen tuotteen, esim canesten. Puikkoa emättimeesi laittaessa ei saa kuitenkaan raskaana ollessa käyttää pakkauksessa tulevaa asetinta, vaan puikko laitetaan sormin.

Itse olen kärsinyt hiivatulehduksista silloin tällöin. Apuun löysin maitohappobakteerit, joita syön aina kun tuntuu, että tulehdus on tulossa ja kun olen syönyt sokerisia ruokia ja valkeaa jauhoa. On pysynyt poissa tällä tavoin jo kauan aikaa. Jopa raskauden ajan (rv 22). Kannattaa vain ostaa sellaisia bakteereja, joissa on monta eri bakteerisorttia.

Kannattaa kokeilla, ei ole haittaa sikiölle.

Yhteistyössä