raskaus ja herpes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokas

Vieras
Onko muita odottajia, joilla on genitaaliherpes? Mulla se on todettu reilu vuosi sitten ja sen jälkeen on pari kertaa uusinu. Nyt on pieni paniikki et jos se synnytyksessä tarttuu vauvaan... Kertokaa kokemuksia ne joilla on herpes ja ootte jo synnyttäny. Saa muutkin kommentoida. Mulla laskettuaika huhtikuussa.

Moi!
Sinuna en huolehtisi liikaa. Itsellä ei ole herpestä..mutta niitähän on niitä estolääkityksiä, joita käytetään ennen synnytystä.
Sitten jos sulla on herpes jo ollut ennen raskautta on minimaalinen mahdollisuus, että vauva saa sen kohdussa. Koska jos sulla rupeaa virukset vinguttamaan, niin se ei ole ensimmäinen tulehdus..eikä tartunta vaara ole niin korkea kuin primaariherpeksessä.

Ole turvallisin mielin, en usko sulla olevan mitään hätää.

hei, ei paniikkia. Mullakin lukee neuvolakortissa, todettu genitaaliherpes 2003, ja n.2vko ennen laskettua aikaa syödään kuuri,joka estää puhkeamisen sillä hetkellä ainakin. Mulla ei ole sen jälkeen ollut edes aktiivisena koko tauti,mutta varotoimenpiteenä tuo tehdäänkin.

En ole valitettavasti vielä raskaana, mutta oli pakko vastata tähän sinun kirjoitukseen...

Aihe huolettaa minuakin kovasti. Minulla herpes todettiin jo 8 vuotta sitten ja se uusii toisinaan useinkin ja välillä pitää pidempiä taukoja. Tulevat selvästi silloin kun vastustuskyky on heikko.

Siksi raskausaika pelottaakin... Olen kuitenkin lukenut menneinä vuosina suht paljon aiheesta ja olen saanut hieman lievitystä pelkoihini. Jos herpes uusii raskauden aikana, suojaavat sinun vasta-aineesi sikiötä tartunnalta. En ihan tarkaan enää muista miten tämä meni synnytyksen osalta... Tartunnan vaara kuitenkin on nykyään minmaalisen pieni myös alatiesynnytyksissä. Näin luin jostakin ihan muutama päivä sitten.

Kannattaa oman mielenrauhasi takia ottaa asia puheeksi neuvolan vastaanotolla, niin osaavat selittää asian sinulle oikein.

Yhteistyössä