Lävistykset ja raskaus (+imetys)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva äippä

Vieras
Heippa,

onkohan täällä toisia nuoria (tai nuorekkaita, itsekin olen jo 29v) odottajia, joilla on vartalolävistyksiä?

Itselläni on napakoru ja nännilävistys ja mietin nyt koska esim. napakoru kannattaa ottaa pois ettei se repeä tms. Ja koska laitoitte sen takaisin - ja menikö vielä? :)

Ja jos jollain on kokemuksia nännilävistyksestä ja imetyksestä? Lävistäjä itse sanoi ottaneensa korun pois aina imettäessään mutta se ei kuulostanut kauhean käytännölliseltä: ja korun jatkuva puhtaanapito, eiköhän sitä ole muutakin hommaa silloin. Ajattelin itse ottaa korun kokonaan pois hyvissä ajoin - kokemuksia, anyone?

Heippa!

Itsellä ihan sama edessä, tänään viimeksi neuvolassa sanottiin että tulen huomaamaan itse missä vaiheessa napakoru kannattaa ottaa pois.
Se alkaa kinnaamaan kuulemma...saahan sen sitten takaisin...
Ei se loppujen lopuksi ole pois kuin kolmisen kuukautta niin kyllä se takaisin menee, kannattaa aina välillä kokeilla sitä reiän umpeen menemisen ehkäisemikseksi..Sitten synnytyksen jälkeen takaisin..:)

Nänniläväristä ei ole kokemuksia mutta uskoisin olevan paras että ottaa kokonaan poies..

Minullakin oli ekassa raskaudessa napalävistys ja pidin melkein loppuun saakka. Tosin tuli aika pahat raskausarvet siihen korusta ylöspäin. Muualle ei sit tullukkaan. Otin sen pois varmaan pari kuukautta ennen laskettua ja välillä aina laitoin pieneks hetkeks takaisin ettei reikä umpeutuisi. Kyllä se sit meni takaisin, mut oli pitkään tosi kipeä ja rupesi märkimäänkin. Nyt kun rupesin tätä toista odottamaan niin heitin korun seinään heti...En jaksanut enään ruveta sen kaa säätää ja olis varmaan taas ratkennut napa enemmän.
Muista lävistyksistä ei ole kokemusta...

Mun vatsaa on jo aiemmin operoitu sieltä täältä, joten raskausarvet sopii hyvin sinne sekaan ;)

Mut tosiaan, on mietityttänyt nuo raskausarvet: eli onkohan sillä tosiaan merkitystä, että iho on ollut 'kovilla' jo aiemminkin: leikkauksia ja sitten ehkä tuo lävistyskin... ELi tuleeko enemmän ja kuinka pahoja.

Otin napakorun pois rv:n 26 tienoilla, jolloin vatsanahka alkoi toden teolla venyä ja lävistysreikäkin tulehtua. Ajattelin, että se on parempi ottaa pois ennen kuin alkaa märkiä kunnolla - ja joutuu syömään antibioottikuurin. Eikä se varmasti ois terveellistä vauvallekaan, että tulehduspesäke ois just siinä keskellä vatsaa..
Eli vastauksena kysymykseesi suosittelisin ottamaan korun pois heti kun raaskit tai alkaa näyttää siltä, että reikä venyy ihon mukana. Myös äitiyshousut ärsytti mulla ihoa reiän ympärillä, kun ennen raskautta olin käyttänyt vain lantiomallisia housuja ja nyt taas ne korkeat resorit hankasivat korun aluetta koko ajan. Eli se alue oli muutenkin ""ärsytettynä"" ja varmasti edisti sitä tulehdusta (ja kipua). Lävistäjätuttuni vakuutti, että jos reikä on ollut navassa useamman vuoden niin korun pitäisi mennä takasin vaivatta..

Hei!
Minä myös otin napalävistyksen pois suunnilleen puolivälissä raskautta. Syynä oli se, että reikä alkoi selvästi tulehtua: punoitti ja kutisi koko ajan. Samaten koru alkoi olla jo sen verran ""pullollaan"" että tahtoi tarttua vaatteisiin. En edes yrittänyt laittaa korua takaisin ennen kuin synnytyksen jälkeen, jolloin se kyllä onnistui ilman ongelmia. Raskausarpia minulle ei tullut lainkaan, mutta tuosta lävistyksen yläosasta tuli n. muutaman sentin pituinen arpi.

Minulla oli napalävistys viikolle 17 asti. Sitten jouduin ottamaan sen pois, kun alkoi jo kinnaamaan ja selkeästi ärtymään pullottavasta navasta. En tiedä pysyykö reikä auki loppuun asti? Todennäköisesti en sitä laita enää takaisin, on ihanaa kun ei enää tarvitse varoa mahaansa pukiessa jne.

mulla napakoru ja np ultrassa täti sanoi että rakenneultraan (vk 20) se olisi hyvä ottaa pois koska se voi haitata ultraamista. Ajattelin sen silloin ottaa pois, enkä laittaa enää takaisin. Parempi ottaa ajoissa ettei tuu arpia ja märkimisiä.

Heippa! Itsellä nyt rv 34+3 menossa ja napakoru edelleen paikoillaan. Itse en vielä ole huomannut siitä olevan minkäänlaista haittaa, ei tulehtunut eikä kiristänyt millään lailla. Neuvolassakaan eivät ole käskeneet sitä ottaa pois kun ei kerta vaivaa. Nännilävistyksistä ei kokemusta, mutta ajattelisin että varmasti hygienian kannalta varminta ottaa pois kokonaan. Hyviä vointeja ja onnellista odotusta:)

En nyt muista tarkalleen viikkoja jolloin otin pois.Saattoi olla joskus puolivälissä raskautta.Ei se koru yhtään kiristänyt mutta se tulehtui eli meni punaiseksi.Ei se kyllä siihe auttanut.Vielä tänäkin päivänä lävistyksen kohdalla punainen kohta joka oli aika tummakin raskauden aikana.Nyt jo alkanut vaalentua.Ja lävistys meni umpeen.Ei tietoakaan reiästä.Synnytyksestä kulunut 4kk ja 3 päivää.Nyt se on sitten sen äköinen ettei siihen edes viitsisi laittaa uutta lävistystä.Ja vatsa kaipaa muutenkin vielä kiinteytystä ettei senkään puoleen ole kauniin näköistä pitää napakorua.
Kaverillani kyllä meni heti synnytyksen jälkee koru takaisin.

Mä otin napakorun joskus viikolla 10. Se menikin niin että mulla meni lukko siitä rikki ja aattelin että en laita takas kun joutuu kuitenkin jossain vaiheessa ottaa pois. Muuten varmaan pitäisin vieläkin 20+1. Oli kyllä orpo olo kun ei navassa ollut mitään muuta kun reikä jäljellä!! Meinaan kyllä heti kun mahdollista laittaa takasin. Mietin vaan että saako samaa kohtaa lävistää useampaan kertaan?? Mä oon miettinyt kielikorun ottamista,mutta otanko sen nyt raskauden aikana vaiko raskauden jälkeen...Onko muilla kokemuksia lävistyksistä mitkä on otettu raskauden aikana?? Kun siitä tulehdushommasta on ollut puhetta.

Kielilävistyksestä vois ehkä kysyä lääkäriltä...? Jos ientulehdukset on pahasta voi olla ettei kielilävärikään ole hyvä juttu?

Mulla on 'perinteinen' naparengas, eli ei sellaista 'tankoa' - se on ollut jo 10 vuotta eikä siitä ole mitään vaivaa ole ollut nytkään (20+1 myös) - se painuu mahaa vasten vaatteiden alla eikä vielä ainakaan ole tarttunut mihinkään tai haitannut.

Yhteistyössä