Raskaus ja alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen 22 vuotias nainen ja sain vasta tietää olevani raskaana ex_miehelleni, viikolla 12. Raskaus oli suuri yllätys, mutta toisaalta myös iloinen sellainen. Nyt kumminkin on hieman epäselvää, kannattaako minun tehdä abortti vai ei, sillä olen tämän koko raskausajan juonut alkoholia lähes joka viikonloppu. Voiko etukäteen tietää, onko sikiö altistunut tai saanut vauriota runsaasta alkoholin käytöstäni? Mikään alkoholisti en todellakaan ole, villi nuoruuselämä vain on ollut lähiaikoina hieman alkoholipitoista. Eikä elämäntapani ole muutenkaan kovin terveelliset, rasvaista ruokaa ja epäsäännölliset ruokailuajat. Tietenkin nyt kaikki muuttuisi jos lapsen päätän pitää. Muuten olisin varmaankin valmiiksi äidiksi ja äidiksi tuleminen aina ollut suuri haaveeni, mutta pelkään synnyttäväni sairaan tai vammasen lapsen ja voimani eivät riitä kantamaan hänestä huolta. Mitä minun pitäisi tehdä?

Tee päätös ja jatka elämää sen mukaan. Jos pidät lapsen, tiedät miten jatkaa terveellisesti, lapsen etujen mukaisesti. Jos päädyt aborttiin, pääset jatkamaan elämääsi samoilla kengillä kuin ennen raskautta. Kuiitenkin raskas päätös/teko mielen kätköissä lopun elämää.

Alkoholi on ei toivottu yhtälö raskauden aikana, mutta oletettavaa on todeta tuhansien kohtalotoverien varjossa, että sellainen vauva syntynee kuin ilman alkoholiakin. Muut elintavat ovat myös korjattavissa hyvällä itsekurilla.

Jos neuvolassa kertoo alkoholin runsaasta käytöstä, saattaa saada ikävän leiman. Toisaalta voidaan niin ultralla kuin muillakin tavoilla seurata sikiön kehitystä tarkemmin heti raskauden alussa.

Yhteistyössä