Raskaus ja A-vitamiini

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaaviliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vaaviliina

Uusi jäsen
15.02.2012
3
0
1
Olen nyt rv:lla 10. Olen syönyt Möllerin Tuplaa (A-vitamiinia 250 mikrogrammaa ja MultiVita Plussaa 300 mikrogrammaa). Eli yhteensähän näistä tulee päivässä 550 ja prosentteina 68,5% päivittäisestä saannista. Tänä aamuna yhtäkkiä tuli mieleen koko A-vitamiiniasia ja kun menin purkin kyljestä tiedot tarkistamaan, niin säikähdin aikalailla...

Onko muilla kokemusta asiasta, onkohan tuo muutaman viikon syönti em. valmisteita voinut aiheuttaa sikiölle haittaa? Syönnin lopetan kyllä heti, mutta syötyjä pillereitä ei enää saa takaisin...

Alunperin olen saanut lääkäriltä määräyksen (ennen raskautta) syödä juuri noita valmisteita silmien kuivuuden vuoksi. Jatkoin samalla mallilla raskaudenkin aikana hoksaamatta tuota A-vitamiiniasiaa.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Hei! En usko, että mitään on tapahtunut, itse lipitin ekassa raskaudessa vahingossa pitkään mehuja joihin oli lisätty A:ta (luki muuten aika huomaamattomasti purkin kyljessä), kunnes älysin ja lopetin samantien niiden juonnin. Mut kysäise neuvolasta vielä varuilta niin saat mielenrauhan. Onnellista odotusta!

Mua mietityttää Vaaviliina ihan sama juttu. Itselläni ei ole tosin tuota mölleriä vaan halvempaa versiota Omega3. Purkin kyljessä ei ole mitään mainintaa A-vitamiinista tai ettei saisi raskaana ollessa syödä. Yritin soittaa neuvolaan ja kysyä mutta tänään siellä kaikki koulutuksessa. Soititko sä neuvolaan?
Itse nyt rv 6+1 ja koko ajan syönyt 2 omega3 tablettia päivässä. Kauhea paniikki iski!

Mä soitin apteekkiin ja kertoivat että syömäni "vitaplex" omega 3 ei sisällä A-vitamiinia. Ja säkin voit olla varmasti ihan huoletta, koska A-vitamiinia kuulemma pitäisi sisältää tosi paljon että se jotain häikkää aiheuttaisi. Vaihda kuitenkin ne sun pillerit sellaisiin missä ei sitä A-vitskua ole.