Raskaus, hengästyminen ja syke

Olisko jollain tietoa, mistä syystä hengästyy raskaana ollessa helpommin?
Olen 14+ viikolla raskaana ja ihmettelen, kun peruskunto ihan ok, mutta hengästyn älyttömän pienestä (omasta mielestäni).
Olen kuvitellut, että syke ja hengästyminen kulkee käsi kädessä. Eilen treenasin kahvakuulaa ja olin hengästynyt, vilkaisin sykemittaria, joka näytti 110! Parhaimmillaan se nousi johonkin 130. Ja voin sanoa, että ennen raskautta kun treenasin kahvakuulaa, syke nousi 150 asti ja olin jonkun verran hengästynyt.

Täytyykin tehdä pieni testi, ottaa sykemittari mukaan myös näille kävelylenkeille, joilla hengästyn :)

Luin paljon keskusteluja, mutta niissä myös syke kerrottiin nousseen tosi korkeaksi.

Jos joku tietää, kiitos :wave:
 
En ole mikään asiantuntija, mutta huomasin itse omalla kohdallani ihan saman noilla viikoilla, vaikka pahoinvoinnin takia mitään kahvakuulailutyyppistä "oikeeta liikuntaa" en pystynyt harrastamaan, kun oksensin heti jos syke nousi enemmän.

Mutta hengästyin joka ylämäessä ja rappusissa, mikä oli ihan uusi ja outo kokemus, en tosiaankaan ole ennen raskautta hengästynyt mitenkään herkästi. Neuvolasta kyselin asiaa, niin he selitti verimäärän kasvusta ja sydämen kuormittumisesta raskausaikana.
 
Jep keho valmistaa lisää verta, jonka liikuttelu lihaksiin vaatii pumpulta ja keuhkoilta enemmän töitä. Veri myös laimenee, eli hemoglobiini laskee, mulla auttoi rautakuuri ja sitä mukaa kun veri vahvistui puuskuttaminenki väheni. Syke tosin nousee vasta vähän pidemmällä raskaudessa...
 

Yhteistyössä