Raskaus diabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertoiskos joku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertoiskos joku

Vieras
Siis mistä tietää, että on mahdollisesti raskausdiabetes?
jos pissa on ollut neuvolassa puhdas, niin kertooko se mitään?
oon nyt rv 34+4 ja painoa on tullut reippaanlaisesti koko ajan.

Pelottaa että jos vauva kasvaa isoksi, varsinkin nyt joulun aikana olen herkutellut!!
Muuten pyrin syömään normaalisti, mutta en ole kova ""vihreiden"" syöjä ¨

Tavallista perus kotiruokaa ja hedelmiä ja kiisseleitä ym.

pissassa on muistattkseni leukosyytit mitkä kohoaa jos virtsassa on sokeria.....sen tiedän varmasti että tikuttaessasen sokerin näkee myös....
ole huoleti kyllä sinulla oisi joitakin oireita varmasti....ylipainoisilla siis jos painoindeksi yli 25 niin raskausdiabeetes tutkitaan automaattisesti....Mutta Onnea odotukseen ja toivotan kaikkea hyvää sinulle!!!!!!

Mulla oli ennen raskautta bmi 24.
Sitä ennen olin laihduttanut( siis ennen raskautta) 10 kg.
Liikunnalla ja ruokavaliolla. Mutta en pystynyt enää liikkumaan paljonkaan kun tulin raskaaksi ja söin nälkääni. Eli siis lopetin tuo kituutus ruokavalion ja aloin syödä ihan normaalisti.

Janottanu minua on viime aikoina mutta pistin sen suolaisten joulueväiden piikkiin...

Etköhän pärjää sillä kun syöt usein ja vähän. Jos näyttää että vauva kasvaa hurjan suureksi niin neuvolasta laittavat kyllä äippäpolille tarkistukseen.

Ei ne neuvolan pissatestit näytä kohonneita sokeriarvoja ennenkun ne on TOSI korkeella. Eli jos paasto- ja pitkäsokeriarvot ovat koholla niin ne eivät näy siinä liuskatestissä vaan erikseen otettavat verikokeet kertovat vastauksen niihin. Jos epäilet arvojesi olevan koholla voit neuvolasta pyytää lähetteen verikokeeseen.

Mulla on ollut pitkäsokeriarvo koholla koko raskausajan ja siksi ruokavaliolla olen. Sokeria ei saisi liikoja syödä eikä rasvaa (painonnousun takia) mutta pääasia ruokavaliossa on kuitenkin se että syö usein ja vähän jotta sokeriarvot pysyvät tasaisena.

Terv. Raskausdiabeetikko 33+5

...tohon ticon vastaukseen: pikatestissä, siis siinä tikussa, se on nimenomaan sokeri (glukoosi) joka näkyy jos virtsassa on sitä, normaalistihan ei ole. Leukosyytit (eli valkosolut) kohoaa tulehduksissa.

Sokerirasitustestiin pääsee vähän paikkakunnasta riippuen, pk-seudulla on nykyään rajana painoindeksi 27 tai jos on muuten syytä epäillä ongelmia (sukurasitus, aikaisemmin sokeria pissasa tms.).

Veren sokerista ne sokeri arvot saat, kuten muutkin sokeritautiset! Voi sulla ollakin, kun olet juuri ennen raskautta ollut kuitenkin noinkin painava. Syö joka ruualla ja välipalalla aina paljon vihanneksia ja juureksia, ainakin puolet kaikesta ruuasta.

""""kun olet juuri ennen raskautta ollut kuitenkin noinkin painava.""""

Voi hyvät hyssykät sentään, ei liene ihme että maailma on anorektikkoja täynnä, jos täysin normaalipainoiset tuomitaan näin.

BMI 24 on normaalipainoinen! Kyllä tietysti silti voi tulla diabetes, jos on geneettinen alttius (=sukulaisilla on, omenavartalo jne.) tai ei liiku yhtään. Janon lisääntyminen kuuluu normaalisti raskauteen, joten jos olo on ihan reipas ja pissanäyte puhdas niin enpä olisi huolissani :-)

Minulla on Bmi 26 ja menen kyllä sokerirasitustestiin, asun Helsingissä. Kyllä neuvolassa sanottiin että jos BMI on 25 tai yli niin aina mennään sokerirasitustestiin.

Tämä siis sille joka sanoi että testiin ei pääkaupunkiseudulla ei mennä kun jos BMI on 27 tai yli...

Sellainen kysymys, että jos on raskaudenajan diabetes, niin kuinka sitä hoidetaan ja joutuuko syömään lopun elämän lääkkeitä tai olemaan piikillä ?

Terv,tietämätön

minulla hoito oli ruokavalio ja liikunta voimien mukaan mutta mahdolisesti voi joutua myös käyttämään insuliinia raskauden aikana.
Synnytyksen jälkeen on kontrolli jonkun ajan päästä mutta en nyt muista milloin.Ja kun vauva syntyy häneltä seurataan sokereita muutaman päivän ajan.
Yleensä diabetes häviää kun vauva on syntynyt.Mutta voi mahdollisesti joskus tulla takaisin.Eli ei joudu lääkityksellä olemaan lopun ikää.

Kiitos vastauksistanne.
Tympii vaan kun hirvee suklaanhimo, mutta ei oikein uskalla syödä :(

Ja víikkoja mulla nyt siis 34+5. En tosiaan ole oikein kova syömään noita kasviksia ja muita. Hedelmiä popsin mielelläni ja leipää ja mysliä.

Ja aika usein keitän porkkanoita perunoiden lisukkeeksi.

Hei!

Mä jouduin pari viikkoo sitten ruokavaliolle kun yhdet arvot oli liian paljon eli 2h paastoarvo...mulla myös nousi paino kokoajan vaikka lenkkeilin ja söin terveellisesti! kerran viikossa vaan herkuttelin mutta loppu sekin herkuttelu kun joutui ruokavaliolle...ette usko kuinka on ollut nuiva joulu : (
bmi ennen raskautta 24 eli ihan normaalipainoinen.

Minä sanoin sen rajan olevan 27. Viime raskaudessa oli tosiaan mullakin se 25, mutta nyt oli tullut neuvolaan uudet ohjeet joiden mukaan on 27 ellei ole jotain syytä epäillä ongelmia. Vaihtelee varmaan miten nopsaan terkkarit huomioi niitä ohjeita... ;-)

Han kertoi että BMI on 24 ja hän oli ennen tätä mittausta laihduttanut 10 kg. Jos BMI on raskauden alussa 25 niin sokerirasitus otetaan automaattisesti eli jos hän ei olisi juuri laihduttanut häneltäkin se olisi otettu! Mielestäni vielä se, että hänen äidillään on ollut joka lapselta sokeritautí raskausaikana vaatii seurantaa. En ole Fanaatikko olen vain diabeetikko!

Koita syödä hedelmiä makeisten / suklaan sijaan, syö mieluummin usein ja vähän, kun paljon ja harvoin. Porkkanat on ihan hyviä perunoiden kanssa. Opettele tekemään jotain helppoja salaatteja ruuan lisäksi.

Jäävuorisalaatti, tomaattia, kurkkua, anananspaloja, raejuustoa, kaikkie haluamaasi palasina ja sekoitettuna. Voi paloa myös omenaa, päärynää vaihtoehtoisesti.

Porkkanaa voi raastaa ja laittaa mantariinia joukkoon palasina.

Jäävuorisalaatti on mun mielestä aika kiva perusjuttu, johon on helppo laittaa kaikkea voi tehdä myös ruokaisan salaatin lisäämällä esim. noiden muiden lisäksi tonnikalaa, kinkkua, jne.

Tummaa leipää, perunaa, riisiä, makaronia rajoitetusti niissä on paljon hiilihydraattia eli sitä mistä nousee verensokeri.

Nuo salaatit, juurekset, vihannekset estävän veren sokerin nousua, kun niitä syödään ruokailun / välipalan yhteydessä. Saavat olla keitettyjä tai keittämättömiä. Myös täysjyvävilja leipää.

Mulla onkin outo ongelma. En uskalla oikein syödä noita tomaatteja sun muita ku niistä varoitellaan listerian ja tokson yhteydessä,siis että ne pitää pestä tosi hyvin. Stressaan hirmuisesti ku pohdin että pesinkö riittävän hyvin vai en. Huoh...Ei kukaan osaisi neuvoa.

Siis ihan pesu läpimällä ja huuhtelu kylmällä vedellä riittää, juurekset on siten taas hyvä harjata puhtaaksi ja huuhtoa vielä kuorimisen jälkeen, koska niiden pinta on karhea. Samoin kuorittavat hedelmät pestään ennen kuorimista, ja kovat, kuten päärynät ja omenat, voi vielä huuhtaista kuorimisen jälkeen. Ei varmasti tule pöpöjä.

Raskausdiebeetikolla hyvät ohjeet ja mallit löytyy mm:
http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;608;32661;35275;35998;36004;51370;51396;51523

Poista ylimääräinen %20, jos sellainen klikattaessa ilmaantuu osoiteriville, ja linkki ei tunnu toimivan.

Säkö luit sitten kunnolla ton BMI ja laihdutus jutun?!

Ollaanko täällä auttamassa alkuperäistä hänen ongelmissaan vai nälvimässä hänelle vastaavia ihmisiä?

Yhteistyössä