Raskaus --> äänen käheytyminen?

  • Viestiketjun aloittaja huulia
  • Ensimmäinen viesti
huulia
Moi!

Onko kenellekään tullut äänen käheytymistä raskausaikana? Mulla alkoi noin toisen kolmanneksen alussa (n. 4 raskauskuukauden alussa) käheytyä ääni, jos joudun puhumaan paljon. Sitä on jatkunut nyt noin 4kk. Eli välillä ääni on normaali, mutta jos puhun pitkään, niin ääni käheytyy tosi paljon.

En ole vielä käynyt lääkärillä, koska olen ajatellut, että tämä johtuu työpaikkani ilmastoinnista ja siitä, että joudun työssäni puhumaan paljon, pitämään mm. luentoja. Oireita tulee useimmin työssä, mutta myös viikonlopun aikana kotona. Nyt kuitenkin olen miettinyt, että voiko asia olla yhteydessä raskauteen, koska ennen raskautta olin ollut töissä yli 2vuotta ilman ääniongelmia.

Aloitin astmalääkkeen käytön noin vuosi ennen äänioireita.
 
Sinirastas
Ainoa mikä tuossa raskauteen voisi liittyä mielestäni on suun ja kurkun limakalvot. Koko kropan limakalvot nimittäin muuttavat rakennettaan raskauden aikana, sen takia toisilla tulee verta nenästä "ilman syytä", ja valkovuoto lisääntyy etc. Eli miksei ärsytys voisi sitten vaikuttaa tavallista kovemmin nieluunkin? Pitäisin tätä aivan mahdollisena. Itselläkin on jostain ihmeen syystä nenä ollut puoliksi tukossa viimeiset pari kuukautta vaikken kipeä ole, ja aina niistäessä tulee vähän verijäämiä.. Rv on nyt 35.
 
--------------
Sama tuli mieleen, että limakalvot ovat erilaiset. Itselläni on ollut ienongelmia koko raskauden ajan, vuotavat harjatessa ja jos ientaskuun jää harjauksesta huolimatta jotain niin tulehtuu ja arastaa herkästi. Myös alkuraskaus oli hirveän vaikeaa, kun oli pahimmat allergiaoireet päällä. Kyseessä oli elo-syyskuu ja aiemmin olen ollut allerginen vain pujolle, siis vain keväisin. Nyt kaikki pöly jo ärsytti kurkun ja muut limakalvot verestävään kutinaan.

Tietääkö kukaan, jatkuuko tämä pitkään synnytyksen jälkeenkin (jos hormoneista riippuu)? Synnyttää ehdin ennen pahinta siitepölyaikaa, mutta jos se jatkuu koko imetyksen ajan niin olen ihan pulassa.
 
huulia
Kiitos ajatuksista. Se on tosiaan totta, että limakalvot muuttuvat raskauden aikana. Mulla esim. kutitti alapäätä ihan hirveästi (ilman hiivaa) ensimmäiset 3kk raskaudesta. Jouduin käyttämään alapäähän bevita-rasvaa ja Gynocaps-kapseleita, eivätkä nekään aina auttaneet. Kutina loppui sitten kuin taikaiskusta. No, suunnilleen samaan aikaan alkoikin sitten tämän äänen käheys.

Pitää vielä terveydenhoitajalta kysyä asiasta (en ole vielä kysynyt) ja miettiä, pitäiskö käydä näyttämässä äänihuulia erikoislääkärille.

Mut mielelläni vielä kuulen, jos jollakin on ideoita / kokemuksia...
 
astmaatikko
Minulla myös tismalleen sama ongelma viimeisen raskauskolmanneksen aikana, teen puhetyötä ja ääni oli koko loppuajan ikäänkuin käheä ja kurkunpäätulehdustakin epäiltiin. Käytän myös inhaloitavaa kortisonia astman takia. Mikään muu ei tuohon vaivaan minulla auttanut kuin synnytys - lapsen kun sai tekaistua niin parissa viikossa ääni palasi ennalleen. Joten sinuna katsoisin ensin synnytykseen asti, tosin muistan kyllä että vaiva oli ikäva ja haittasi töissä neuvotteluja, palaveriesiintymisiä jne.
 
:,:
Yksi syy äänen käheytymiseen voi olla kilpirauhasessa tapahtuvat muutokset. Oletko tunnustellut kurkun etupuolta, tuntuuko siellä mitään pullistumia tai onko jokin kohta kipeä?

Minulla kun aikoinaan todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, tajusin samoihin aikoihin, että ääneni oli sekä käheytynyt että madaltunut roimasti. Kilpirauhanen olikin lievästi tulehtunut ja suurentunut, ja se painoi henkitorvea.

Kilpirauhasasiat raskauden aikana ovat tärkeitä pitää kunnossa, joten miksipä et tarkistuttaisi asiaa lääkärillä?
 
huulia
Moi
ja kiitos taas vastauksista!
:,:lle vastaisin, että multa on otettu raskauden aikana 3x kilpirauhaskoe (TSH). Ekan ja toisen kokeen välillä oli pieni muutos (nousu 1,9 -->3,2:een) ja sen takia otettiin kolmas koe, joka oli kuitenkin 2,8. Eli kilppariasiat pitäisi olla kunnossa ainakin tuon kokeen mukaan. Mietin itsekin kilpparia syyksi, koska olen lukenut, että se aiheuttaa mm. äänen käheytymistä. Itse asiassa mulla on muitakin vajaatoiminnan oireita (jo ennen raskautta), tosi kuiva iho, ummetusta ja väsymystä, mutta TSH on aina ollut hyvä, alhainen.

Toivotaan, että synnytyksen jälkeen ääni palautuu normaaliksi. "astmaatikko", oli helpottava kuulla, että sinäkin olet saanut äänesi takaisin. ;)
 
:,:
Vielä kommentoin, että hienoa, että kilppariarvojasi on syynätty kunnolla. Sitä kun ei kuulemani mukaan oteta aina ihan vakavasti, jos asiakas haluaa sitä syynättävän.

Tsemppiä jatkoon!
 

Yhteistyössä