Raskaudiapetestä sairastaneet/sairastavat??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitä te syötte ja miten tiheesti? Mittaatteko kuin usein verensokereita?

Mä tänä päivänä eka kertaa mitannu ja
Aamulla sain paastoarvon 5.4. (Eilen 5,6)
Heti syönnin jälkeen 6,1
Tunti syönnistä 7,2
kaks tuntia syönnistä 6,1

Miltä nuo arvot kuullostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
paastot on koholla
'

No ei oo kyllä paastoarvoissa mitään vikaa.
Ei noista arvoista tarvi huolestua.

Ja kannattaa syödä tasaisin väliajoin ja sit ei mitään sellasta hirveesti mistä äkkiä nousee verensokeri ja sit se laskee takas alas (esim karkit yms missä on paljon sokeria, tietenkin niitä voi syödä mutta siiis kohtuudella), jos haluaa pitää sokerit tasasena :)

Alkuperäinen kirjoittaja pullero-pallero:
paastot on koholla
'

No ei oo kyllä paastoarvoissa mitään vikaa.
Ei noista arvoista tarvi huolestua.

Ja kannattaa syödä tasaisin väliajoin ja sit ei mitään sellasta hirveesti mistä äkkiä nousee verensokeri ja sit se laskee takas alas (esim karkit yms missä on paljon sokeria, tietenkin niitä voi syödä mutta siiis kohtuudella), jos haluaa pitää sokerit tasasena :)

missä päin 5,6 on ok paastoarvo GDM-potilaalle? Ihan mielenkiinnosta kyselen:)

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
Ei kannata mitata heti syönnin jälkeen, vai onko neuvolan ohje? Meillä on 1-tyypin diabeetikko ja ateria sokereita seurataan 2 tunnin päästä ruokailusta...

Raskausajan arvot ja ohjeet on vähän erillaiset ku 1-tyypin diapeetikon ja aikuisen ja lapsen. Ei kannata nyt niitä ohjeita antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
Ei kannata mitata heti syönnin jälkeen, vai onko neuvolan ohje? Meillä on 1-tyypin diabeetikko ja ateria sokereita seurataan 2 tunnin päästä ruokailusta...

Ei ole neuvolan ohje. En ole vielä sieltä saanu mitään ohjetta. Mut itse vaan mittailin ku on tuo mittari meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
paastot on koholla
'

Entä mitä nuo muut arvot sanoo?

ok. Tosin meillä mitataan 2h syönnistä. Silloin raja muistaakseni 6,7

Lapsella vai aikuisella? 1-tyypindiapeetikolla vai raskausajan diapeetikolla.

raskausajan diabeetikolla. Siitähän tässä oli puhe. Ymmärtääkseni kaikki ovat aikuisia:)

paastot on koholla
'

raskausajan diabeetikolla. Siitähän tässä oli puhe. Ymmärtääkseni kaikki ovat aikuisia:)

ok.Mä vaan käsitin tuosta sinun lauseesta et ''meillä'' et mittaat joltain muulta ku itseltä?

Mitä te syötte ja miten tiheesti? Mittaatteko kuin usein verensokereita?

Mä tänä päivänä eka kertaa mitannu ja
Aamulla sain paastoarvon 5.4. (Eilen 5,6)
Heti syönnin jälkeen 6,1
Tunti syönnistä 7,2
kaks tuntia syönnistä 6,1

Miltä nuo arvot kuullostaa?

PAASTOARVO kun on 5,5 tai yli niin on koholla ja ATERIAN JÄLKEINEN(mitataan 1h syönnistä) raja-arvo on 7,8.
Noilla perusteilla arvosi on vielä ihan OK,Itellä alotettiin just insuliinit --mulla tuppaa nuo aamupaastot nousemaan hieman tuosta 5,5,ollen kuitenkin alle 6.

paastot on koholla
'

ok.Mä vaan käsitin tuosta sinun lauseesta et ''meillä'' et mittaat joltain muulta ku itseltä?

Sori, siis tarkoitin meillä niinkuin maantieteellisesti. Nuo arvot taitaa edelleen vaihdella paljonkin kaupungista ja neuvolasta riippuen.

Mitä syöt illalla,ja naposteletko jotain mitä et ole ottanut huomioon.
Joku nuita paastoarvoja nostattaa,kannattaa yrittää miettiä että mikä.
Muuten hyvät arvot.

Mulle on annettu rajat:

paasto alle 5,0
1 h syönnistä alle 7,8

2 tunnin arvo ei kuulemma niin merkittävä tekijä. Ap:lla on paasto kyllä koholla.

Se taidetaan ottaa 1,5h ruokailusta.
Ja kyllä sillä sen verran on merkitystä et jos se kovin pilviä alkaa hipomaan niin insuliinia saa alökaa pistämään.

Mulla annettu paastoarvorajaksi 5,3 ja tunti ruokailusta 7,8.
Ja kun lopettaa kokonaan vaaleen leivän, lisää kasviksia ja pienentää annoskokoa niin pääsee arvojen alle.. Ja myös liikunta laskee arvoja...

Alkuperäinen kirjoittaja karppi:
Aamun paastoarvoa ei kannata liikaa tuijotella jos muut luvut ovat hyviä. Jos käyt aamulla vaikka pikku lenkillä ennen mittausta, niin ehkä olekaan koholla.

Höpö höpö. Pistin insuliinia rv30 lähtien juuri paastoarvojen kohollaolon takia. Muut arvot ok. Eli samanlailla tulkittiin raskausdiabetekseksi. Ei siinä lenkit autellu.

Mulle on annettu rajat:

paasto alle 5,0
1 h syönnistä alle 7,8

2 tunnin arvo ei kuulemma niin merkittävä tekijä. Ap:lla on paasto kyllä koholla.

Se taidetaan ottaa 1,5h ruokailusta.
Ja kyllä sillä sen verran on merkitystä et jos se kovin pilviä alkaa hipomaan niin insuliinia saa alökaa pistämään.

Ohjeet poikkeaa näköjään aika paljon. Meillä on näin käsketty ottamaan. Jos tunnin arvo on ok, pitäisi myös kahden tunnin arvon olla.

Yhteistyössä