raskaudesta

Juu onhan se vasen kylki paras. Mutta vasen kylki on vain mukavin äidille pidemmällä ajalla käytettynä.

Mikä minua inhottaa tässä asiassa, on se, että neuvolassa monasti esittävät asian niin, että odottava äiti kuvittelee tekevänsä pahaa vauvalleen nukkumalla selällään tai muussa asennossa kuin vasemmalla kyljellään.

Eihän kukaan voi olettaa, että ketään pystyy nukkumaan 9kk täysin samassa asennossa kaikki yöt ;)

Eli kyllä sitä vaistomaisesti ihminen hakeutuu siihen itselle parhaaseen asentoon öisin ja vahinkoa ei tapahdu jos yhden hetken yöstään kuluttaa jopa mahallaan, niin kauan kuin se on mahdollista =)
 
Valottakaahan mulle nyt vähän, et mitä haittaa siitä selällään nukkumisesta vauvalle on? Mä nimittäin "normaalitilassa" nukun aina jommalla kummalla kyljellä, mut nyt raskaana ollessa huomaan jatkuvasti kääntyneeni selälleen nukkumaan...
 
sitä voi nukkua vaikka selällään koko 9 kk jos vaan pystyy! Joillekin tulee huono olo selällään nukkumisesta, jolloin suositellaan kyljellään nukkumista. Itse nukun yhä (useammalla tyynyllä pönkättynä tosin) vatsallaan vaikka viikkoja on 20 :)
 
Kylkiasennossa kohtu ei pääse painamaan alaonttolaskimoa (vena cava), jota pitkin veri virtaa alaraajoista takaisin sydämeen. Eli toisin sanoen selällään nukkuessa voi huono olo yllättää, kun kohtu painaa isoja suonia.. mä oon nyt rv 38+5 ja herään AINA selältäni. Mä huomaan kovalla, esim. lattialla, makoillessa et selällään tulee huono olo ja alkaa painaa lannerankaa.. mut sängyssä eli pehmeellä ei mitään vaikutusta.
 

Yhteistyössä